Hjelp !!!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Monica

Hjelp !!!

Post by Monica »

Jeg har nå fått meg 2 rottebebiser Nå nyser dem begge og jeg har lest om dette med luftveisinfeksjon. Nå lurer jeg på om dette er smittsomt ? jeg har 2 store rotter til i ett annet bur :roll:

Henriette

Post by Henriette »

Hvis du lige har fået dem hjem, er det ikke unomalt at de har lidt stress forkøelse de første par dage..

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har aldri hatt stressforkjølelse hos mine rotter selv om de har blitt flyttet på, men det forekommer sikkert. Følg godt med dem de nærmeste dagene, og hvis de begynner å lage surklelyder når de puser, eller blir tungpustede, må du ta de med til dyrlegen med en gang. Luftveisinfeksjoner er smittsomme ja, og ubehandlet er det ofte dødelig, da det kan utvikle seg til lungebetennelse. Men forhåpentligvis har dine voksne rotter et godt immunforsvar og blir ikke syke selv om de små er det.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hei Monica,

Har rottene dine sagflis nå eller hadde de sagflis da de var i dyrebutikken? Bruker du høy eller noe annet i buret som støver? Det kan jo ha vært støv som har satt seg i luftveiene deres! De kan også ha vært utsatt for trekk eller annet.

Uansett hva grunnen er, er det best å ta dem med til dyrlegen for en undersøkelse! Lykke til!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Gretelita
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 12 Feb 2004, 21:55
Location: Oslo
Contact:

Post by Gretelita »

Den ene av rottene mine nyste også en del den første dagen de kom hjem til meg, men det gikk over rimelig fort. Neste dag var begge i fin form. :)

Locked