Lurer på noe fort!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Teacya

Lurer på noe fort!

Post by Teacya »

Heisann!

Fikk en rotte i går av en som ikke kunne ha hun lengre..

Hun har en bitte liten flekk på ryggen hun ikke har hår.. Det er ingen sår eller noe..

Hun drikker VELDIG mye!
Jeg fikk hun i går ,men hun har klødd seg litt..

Og hun nyser innimellom.. Jeg har ikke vært borti dette før ..!?!?!

Noen som vet noe så send meg
mail: li_lunde@hotmail.com

Eller skriv noe fort!

Mvh Linn

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Ta rotta med til dyrlegen. Han/hun vil undersøke rotta og kunne si deg hva som evt. feiler den!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Teacya

ja!

Post by Teacya »

Heisann!

ja jeg hadde tenkt til det..
Har en rotte til,men vil ikke sette dem sammen enda i tilfelle hun er syk..

Men må se ann om jeg har penger akuratt nå.. vet om en kjempeflink dyrlege som ikke er så dyr...
Så jeg ringer henne i morgen!

Linn

Teacya

bra!

Post by Teacya »

Heisann!

Rotta var frisk.. det viste deg bare at den ikke høyet.. hmmm

jaja.. Eneste som er dumt nå er at hun ikke går så bra sammen den jeg har nå..Sukk

Noen som vil ha henne?!?!?

Mvh Linn

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hvor lenge har du prøvd å ha de sammen og hva skjer når de er sammen? Bare gi dem tid, så vil det nok gå bra!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Impulskjøp? :roll:

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Du gir opp litt fort der synes jeg... Så lenge rottene ikke skader hverandre er det greit å ha de sammen. Sannsynligvis krangler de om hvem som skal være sjefen ;)
Mvh Ida S. Eggen

Teacya

Rotte!

Post by Teacya »

Impulskjøp!?!?

Hva betyr det!?!?

Jeg har bare vurdert det enda... Må jo se ann hvordan det går....

Linn

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Impulskjøp, det er når man kjøper noe uten å helt tenke gjennom konsekvensene av det. Jeg sier ikke at du ikke har tenkt på det, men når man kjøper dyr kan man ikke forvente at alt skal gå strykende med det samme. Man må være forberedt på at ikke alt blir som man hadde tenkt, og ikke gi opp med det samme det kommer noen hindringer.

Vi har diskutert introduksjon av nye rotter endel her på forumet, let litt i gamle tråder så får du noen tips! :wink:

Teacya

hmmmm!

Post by Teacya »

heisann!

Jeg tenkte gjennom det og jeg viste da det.. jeg sa ikke at jeg hadde gitt opp.. men jeg ga en mulig het om at det ikke ble bedre om noen hadde hatt lyst til og ta henne.. Da hadde jeg en ekstra plan da...

Det virka som du dømmer meg at, ja hun er sånn som bare kvitter deg med dyra når det kommer noe i motvei. Jeg har oppvokst med dyr og jeg er ikke dum...

Men det kan være det samme for vetrinæren ringte og sa at jeg burde avlive henne.. hun hadde midd og sterk lunge betenelse eller noe.. hun har det vondt.. så jeg skal dit i morgen og kjekke en gang til.. har hun det vondt og vetrinæren ikke kan gjøre noe så kan ikke jeg gjøre noe mer... hun er nesten 2 år også...

Mvh Linn

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Her er det ingen som har dømt deg, Teacya, men man kan bare ikke forvente at rottene vil gå sammen som perlevenner den første uka. Ting tar tid, og så lenge de ikke biter hverandre og gir hverandre blodige sår, vil ting bare bli bedre... litt småkrangling er vanlig, men til slutt, etter at de har funnet ut hvem som er sjefen, er problemene borte! :)

Ellers er det jo trist å høre meldingen fra dyrlegen. En lungebetennelse hos rotter er ikke til å spøke med!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Teacya

hehe!

Post by Teacya »

Nei...
Det er ikke morsomt.. det er trist..
Hun er veldig nydelig liten tass..

Jeg hadde ikke tenkt og gi opp med en gang...

Men det er en ting jeg lurer på..
Jeg leste et sted at når du presangterer to rotter for hverandre så burde man ta litt parfyme på pelsen rundt kjønns ja... du kjønner sikker hva jeg mener...
Går det ann.. reagerer ikke pelsen og huden på parfyme a??? skal jo ikke vaske rotter med sope med sånn parfyme greier!?!?!

bare lurer!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Re: hehe!

Post by Melody »

Teacya wrote:Men det er en ting jeg lurer på..
Jeg leste et sted at når du presangterer to rotter for hverandre så burde man ta litt parfyme på pelsen rundt kjønns ja... du kjønner sikker hva jeg mener...
Går det ann.. reagerer ikke pelsen og huden på parfyme a??? skal jo ikke vaske rotter med sope med sånn parfyme greier!?!?!

bare lurer!
Som regel går det ganske greit når man introduserer nye hunnrotter til hverandre, men hannrottene er som regel litt mer dominante og liker ikke tanken på at en ny hann skal komme inn på deres territorium. De vil ofte blåse seg opp og begynne å markere, sette sin lukt på ting. Lukta har med identitet og makt å gjøre og en introduksjon vil som regel gå litt bedre om alle rottene lukter av det samme. Jeg har egentlig aldri hatt problemer før da de hannene som har kommet hit har vært unge, men for et par mnd. siden kom min Caruso fra Danmark og han var da 7 mnd. gammel. Da jeg skulle sette hannene sammen badet jeg dem en etter en i vasken og brukte noen dråper mandelessens for å sette lukt.... det fungerte kjempefint, rottene glemte at de var ukjente for hverandre!

Det er nok bedre å bruke andre ting enn parfyme. De fleste vet vel av erfaring at parfyme ikke smaker godt, og rottene slikker jo omtrent hele kroppen sin, så det er lurt å bruke noe annet. Å smøre den nye rotta inn med urin fra de andre hannene er også et lurt trekk!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Prøv slik vaniljeessens eller vaniljeekstrakt du bruker i matlaging (ikke slike oljer du har i duftbrennere!). Ellers har jeg også sett olje fra tunfiskbokser anbefalt, det er flere muligheter her :) Men jeg tror også jeg hadde styrt unna parfyme, ja.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Ja, tunfiskolje, ja.... det skal i hvert fall lukte gyselig nok! :o
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked