?!?!?!?!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Teacya

?!?!?!?!

Post by Teacya »

Heiann!

Jeg lurte...

Smitter midd over til andre dyr en rotter?!?!?
F.eks hund og hvis det gjør det...Er det de samme syntomene?!?!?!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Nei, rottelus og rottemidd går kun på rotter.

Teacya

fjooo!

Post by Teacya »

oki tusen takk..

greit og vite det med den nykjærrige hunden jeg har.. hehe

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg har ikke andre dyr enn rotter, men hva med flått? Hunder og katter som er ute og går i skogen tar jo gjerne med seg flått hjem... (det er kanskje ikke så logisk at de legger dem igjen i rotteburet, men jeg spør likevel). Kan de henge seg på rottene?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kittykatt

Post by kittykatt »

De er sikkert mulig siden flått kan komme fra katt/hund på menneske.
Er ikke så mye flått og utysk her oppe heldigvis, de fryser fort ihjel :lol:

Teacya

FLÅTT!

Post by Teacya »

Flått er ekle dyr..
Noe lignene biller bare mye styggere.. de setter seg på hunder for og suge blod de hobber ikke av hunden..

Skogflåtten har en tendens til å bite seg fast i nakken på hunder. Der suger flåtten blod slik at den kan bli opp til en kvart cm. stor, ofte drueformet og mørkt. Den biter seg også fast på mennesker der huden er tynn, som regel finner vi dem bak leggene i knehasene og i lysken. Hos barn i hodet og i hårfestet, eller bak ørene.

I legden kan det være farlig for hunden og katten... men er man en flink hunde eier kjekker de hunden sin innimellom når de har vært i skogen..

Når du skal ta den ut må du ta den ut på riktig måte så du får med deg hele ikke bare skallet... du må tat tak i skallet og vri den en gang rund og dra den ut. og ja drepe den...

det er veldig ekkelt.. jeg hater det.....=)

http://home.no.net/abberner/bernerbilder/flaatt.gif

Her er bilde!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja, i prinsippet går flått (som er en midd) på alle slags dyr, så om man har hund og katt kan disse dra med seg flåtten hjem til rottene. Enda en god grunn for å holde rottene adskilt fra andre kjæledyr... :)

Teacya

hmmm.. Nja!

Post by Teacya »

Ja det er på en måte midd det også.. en annen type midd enn det som går på rotter..

Midden hopper ikke av hunden.. når det har suget til seg masse blod så mister de det skalle også fortsetter de og syger opp et nytt skall hvis du skjønner... flått er veldig store..egentlig... så det trenger man ikke bekjymre seg for.

Jeg synes det blir feil og holde dem unna andre dyr jeg... Det blir jo en erfaring og en utfordring...

Hunden min og rotta mi er beste venner.. de leker og kose deg... det blir feil og holde dem borte fra hverandre... hunden får også god erfaring og møte andre dyr..

men noen må jo være forsiktige for noen tor det jo er mat.
Det er noe de kan trenes opp til og vane sak..

Mine to er forelsket...hehehe

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Nei, det er ikke feil å holde dyrearter adskilt. Hvis du synes hunden din (eller rottene) trenger flere utfordringer så bruk heller litt mer tid på dem selv, eller skaff dem kamerater av samme art. Nå er vel ikke hund og rotte det verste å ha sammen, men det er prinsippet det er snakk om. Rotter har det best med å soisalisere kun med andre rotter. Det er derfor de bare gjør det i naturen, og ikke renner rundt og leker med andre arter.

Teacya

hmm

Post by Teacya »

Hun hadde vist lekt med katta til han som jeg fikk henne av..

Jeg bruke mye tid på henne og jobber med og få en venninne til henne også da.. men når de vil leke så er jo ikke det noe problem... de koser seg så jeg ser ikke noe dårlig med det jeg...

men det er jo self anderleses fra rotte til rotte...
Jeg mente bare at man skal ikke være hysteriske sånn å nei de kan ikke møtes.. hvis du kjønner?!?

Det er i såfall sunt for hunden og hvite hva har han i hjemmet sitt...

hehe

Locked