Dyrleger

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

-Sølvi-

Post by -Sølvi- »

har lagt ut en link her før om dyrlegen jeg var til da rottene mine laget snedige pipelyder og lå på hylla si og pelsen var pjuskete..

viewtopic.php?t=3717

husker ikke navnet på legen men det heter Rissa Smådyrklinikk ( på Fosen) åpningstider man-tor kl 17 -19.30, tlf 47096573.. ikke så mye rotter her da, ingen dyrebutikker før trondheim så går mest på husdyr, katt of hund, har hørt de er bedre med hunder iallefall. ville ikke latt de operere en av mine rotter.
De ble jo bra men dyrlegen var ikke så god på håndtering så jeg måtte holde dem og sånt.. + hun fikk frysninger da de krøyp opp jakken min å gjemte seg under genseren da vi skulle dra hjem<3

etterpå var jeg hos stranda smådyrklinikk i trondheim for å sjekke klør å tenner, rotte ville absolutt ikke at noen skulle se tennenen deres og vrei seg og var nokså urolige, men han tok det fint og mente det var bra - de kunne vært kortere men ikke noe som det var noe vits i å gjøre noe med ;)

Koala jenta
Markeringsbehov
Posts: 300
Joined: 28 Nov 2005, 12:46
Location: Sande
Contact:

Post by Koala jenta »

allae dyrlegene på åsiden smådyr klinikk er kjeme flinke, og de henviser deg til spesialister om det er noe de ikke selv kan ordne opp i. de er kjempe flinke og rolige. hele stemningen der er koselig liksom, og de elsker rotter og behander de godt.

tlf nr er 32827300
adressen er buskerudveien 129, 3027 Drammen.

jeg skal bare legge til at klinikken er godkjent av den norske veterinærforening.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Da har Camilla laget en fin liste, og jeg har endelig fått lagt den ut på NTFs nettsider. Den finnes under "Linker" i menyen, og direktelink får dere her: http://tamrotter.com/linker/link_vetliste.php

Stangya

Dyrleger og priser...

Post by Stangya »

Hei,
Jeg er dyrlege og har spesiell interesse for eksotiske dyr, deriblant rotter.
Men, jeg ser at dere er veldig opptatte av priser.
Det er vi nok alle. Vi strever enormt med å få endene til å møttes, og det er ikke lett.
Jeg har hentet noe fra en kongress for lenge siden(1994, publisert i "The Journal of American Veterinarian Association i januar 1995), det heter "The Cost of Compassion".
Jeg håper at dere ikke tar det ille ut, men kanskje alle de som kan lese engelsk og har et kjæledyr de er glad i burde lese dette.
Husk også at de fleste dyrleger har, i tillegg til alle utgiftene ved å drive en klinikk, betale lønn til dyktige assistenter, kjøpe utstyr, medisiner, ta relevante kurs, og mye mer, et studielån som har strukket seg i beste fall over 5 1/2 år, og vanligvis 6 år...
For ikke lenge siden var jeg på en kongress i USA for å lære mer om det siste innen medisin for eksotiske dyr. Jeg tok et lite kurs der spesielt om rotter, blant andre ting jeg gjorde.
Jeg ser kanskje 2 -3 rotter i uken, og de fleste av disse er dyr som dyrebeskyttelsen har tatt seg av fordi eierne har blitt lei av dem og sluppet de "fri" eller forlatt de på en ganske ufin måte. Dyrebeskyttlesen gjor hva de kan for de dyrene de tar seg av, og de betaler oss dyrleger uten å klage for den behandlingen dyrene trenger.

Kostnaden på kurset mitt kom på 45.000,- Kr. I tillegg kom flybilletene. Jeg brukte absolutt alle sparepengene mine. Nå har jeg ikke til ferie eller lignende på flere år... Men jeg kom hjem med mye nyttig kunnskap og informasjon om bl.a. rottemedisin.
Hvor mye verdsetter den enkelte rotteeieren den kunnskapen jeg, som dyrlege, kan tilby?

Ok, her er det:

EXCERPTS FROM "THE COST OF COMPASSION…FREQUENTLY ASKED QUESTIONS ABOUT THE COST OF VETERINARY HEALTH CARE"
Q: Why is veterinary care for my pet(s) so expensive nowadays? Sometimes I believe I’m spending more on my pet’s health-care than on my own!

A: Relatively speaking, veterinary care is a great deal! Actually, the cost of veterinary care has risen very little over the last 20 to 30 years, especially when compared to the cost of human health care or almost any other service.

Your veterinary bill is a reflection of the costs of maintaining suitable facilities, equipment, and support personnel to provide the level of care that is expected in animal medicine today. Remember, too, the original cost of the animal has no bearing on the cost of services delivered. The question is: "Can all people afford a pet?" If they can’t, who should subsidize them? The veterinarians?

One reason you sometimes feel you are paying more for your pet’s health care than for your own is that you probably have adequate health insurance for your own health care needs; thus, you’re never hit with a true bottom-line figure. If you sat down and added up your insurance costs, deductibles, and pharmaceutical costs (as veterinary drugs are usually included in your veterinary bill), you would find that the figures are actually nowhere close.

Q: Isn’t the cost of veterinary medicine out of sight and unreasonable? I mean, we’re "just" talking animal care. I thought my doctor really cared and would go the extra mile for me.

A: The extent of care given to any animal is determined ultimately by its owner. If you place a low value on the worth of a pet yourself, then you should probably not accept the responsibility for keeping a pet. Every pet owner has different ideas as to what is acceptable pet care. Veterinarians can only make their clients aware of products and services that are available to owners. Then, we guide them in their choices regarding the most important health options for their pet. It is up to the clients to make the choice. Veterinarians are willing and do go the extra mile for pet owners, but expenses need to be covered. This includes salaries for assistants and technicians, costly equipment such as x-ray machines, and of course, the expense of years of professional training.

Q: Should I be wary of "bargain basement" veterinary care? If so, why?

A: Yes. Generally, you get what you pay for. If the price is too low, your expectations may not be met. You are entitled to a full explanation of any service that you are paying for. Most serious Veterinary Hospitals strive to provide the best possible care for each and every animal to the extent that the owners can afford.

Q: If my veterinarian doesn’t clear up my pet’s problem, can I get a refund?

A: Fees cover what is done for the animal, including an examination, administration of tests, treatment, and medications. Some problems can be long-term or involve multiple and/or changing causes. Treatment may be ongoing.

To effect a cure is not always possible. You are paying for an honest attempt to diagnose and treat a problem. There is no implied guarantee.

Q: Why is there such a wide range of prices for the same procedure(s) among veterinarians?

A: Prices are set by each individual veterinary practice and each has different expenses that are covered by the fees charged (i.e.: salaries, rent, utilities). Often, the different prices do not reflect the same set of services, although there may be certain basic procedures in common.

Each veterinarian sets the fees for services based on varying criteria, such as different drugs, anesthetics, and antibiotics, which may have a bearing on the cost of the services; also, different techniques are used, as well as different products, overhead, and philosophy.

Q: I recently took in a stray that appeared injured, possibly hit by a car. I took him to a veterinarian and paid the initial bill. I am unable to afford further treatment. Is this my reward for trying to do the right thing?

A: If you "adopt" the animal, you become the owner and therefore are responsible for the animal’s care. Hopefully, a healthy animal is your reward for trying to do the right thing. We understand the emotions that we can get caught up in when we see an animal that is homeless and needs help. However, making the decision to take in a stray should only be done with the same careful consideration that is involved in purchasing or adopting a new pet. The veterinary expenses are not assessed based on the method by which a pet is acquired. If you are not willing to accept the financial responsibility for a stray animal, it should be taken to Animal Control or the Humane Society.

Defining the financial commitment for the animal at the initial visit can help avoid financial problems later on.

Veterinarians are routinely faced with these cases. Most practitioners will work out a satisfactory arrangement with the person who wants to pursue treatment for the animal.

JAVMA, Vol 206, No. 2, January 15, 1995

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Jeg har ikke rukket å lese igjennom ennå, men jeg har noen tanker og svar rundt dette viktige spørsmålet:
Hvor mye verdsetter den enkelte rotteeieren den kunnskapen jeg, som dyrlege, kan tilby?
Meget, meget høyt! Det største problemet vi har hatt som rotteeiere, har vært å finne en dyrlege/dyreklinikk i byen som har kunnskaper om rotter og deres helse. Det har vi nå funnet! :D Det viktigste for vår del er ikke prisene, men at dyreklinikken er villig til å undersøke rottene og gi dem en så korrekt diagnose som mulig. Jeg merker godt forskjell på om dyrlegene har kunnskaper om rotter eller ikke; det vises på måten de undersøker dem på. Det er betryggende å ha en dyreklinikk man kan gå til uansett hvor alvorlig problemet er. At prisene er svært gunstige der vi tar med rottene, er en bonus for vår del, men det er også en bonus som gjør at terskelen for å få en rotte sjekket er mye lavere enn om prisene hadde vært svært høye. Vi har betalt mellom 400,- og 600,- for operasjoner på rotter, hvorav de "dyreste" har vært m/antibiotikabehandling (dette er jo ærlig talt ikke dyrt for konsultasjon og operasjon på et lite dyr!). Vi fikk et prisoverslag på en operasjon ved en annen klinikk for mange måneder siden på 1500-2000,- for operasjon av rotte (utenom konsultasjon, diagnosen viste seg å være feil i tillegg). Siden den gang har vi faktisk brukt 2050,- på operasjoner totalt, men ved "vår" klinikk. Vi liker å tenke på våre konsultasjoner som en mulighet for denne klinikken til å få enda mer praktisk erfaring med behandling av rotter, samt at vi også lærer mer om rotters helse og behandlingsmuligheter. I tillegg anbefaler vi alle i Trondheim varmt å oppsøke Strinda Smådyrklinikk, siden vi har slike gode erfaringer. De kan nok ikke trylle, så en eller annen gang vil vi oppleve at vi mister en rotte, men det må vi bare regne med, dessverre.

Jeg vet ikke om dette ble så veldig lettlest, men kort oppsummert er det dette som betyr mest for oss som rotteeiere i kontakt med dyreklinikker og det vi setter pris på hos "vår" klinikk:
- interesse for å gjøre grundige undersøkelser før diagnosen blir stilt
- kunnskaper om rotters helse og gjerne også interesse for behandling av rotter
- villighet til å utføre operasjoner på rotter
- oppriktighet/ærlighet ved vurdering av sjansen for å bli frisk

Dette er momenter som gjør oss til trofaste kunder!

(For å være ærlig, så har vi faktisk av og til lurt på hvordan det er mulig å drive en klinikk med så lave priser på behandling av rotter, men vi er umåtelig takknemlig for at det er det. Det minste vi har betalt ved en anledning var 80,- for en konsultasjon.)

Ingrid
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Mange av NTFs medlemmer (og forumbrukere) er unge, helt ned i 12-13 år, og da spiller naturlig nok økonomi en stor rolle. Men vi er også mange som ikke bryr oss så mye om hva en dyrlegeregning kommer på, innenfor rimelighetens grenser!

Vi er forresten veldig glade for å ha deg på forum, håper du vil være aktiv her. Forvent mange spørsmål! :)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

You are entitled to a full explanation of any service that you are paying for.
Kunne ikke la være å kommentere denne. Dette bruker jeg for alt det er verdt, og er nok kanskje av og til en dyrleges verste mareritt - jeg går ikke med på noen slags behandling av rottene mine uten at dyrlegen har forklart meg eventuelle ting jeg ikke skjønner. Det har til og med hendt at jeg har ringt dyrleger etter at andre har vært innom med sine rotter, for å få flere opplysninger (selvfølgelig etter å først ha spurt eieren om det er ok), og dyrlegene er som regel veldig hjelpsomme. Det virker som om de ofte setter pris på å få kritiske spørsmål også.

Men jeg har dessverre inntrykk av at veldig, veldig få er som meg. De går til dyrlegen, får en diagnose og en medisin, og stiller ingen spørsmål. Når jeg så pirker borti det de har blitt fortalt, får jeg ofte til svar at "jeg glemte å spørre" eller "det sa de ikke noe om" eller lignende. Veldig få er klar over at de faktisk har KRAV på å få forklart ting de ikke skjønner hos dyrlegen, og at de kan ringe i ettertid og få flere detaljer. Det er jo forståelig at ikke alle får med seg alt når man står i en litt krisestemning hos dyrlegen med et sykt dyr. Jeg tror ikke mangelen på forklaringer skyldes at eierne ikke vil vite, men mange synes det er innviklet og vanskelig. Dyrlegene kan gjøre en bedre jobb her med å forklare ting enkelt, og å huske å oppmuntre til at eierne kan ringe hvis det er noe de ikke helt har forstått etter konsultasjonen.

Så dere andre rotteeiere, bli flinkere til å stille spørsmål til dyrlegene, og del av deres erfaringer med oss på forumet! Vi kan alle lære av hverandre!

(Og siden pris har vært diskutert: Mange kunne ha sluppet mye billigere unna dersom de hadde spurt litt om tåpelige behandlinger som enkelte klinikker tilbyr... :narr:)

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

ingen som er glade i rottene sine er uvillige til å betale litt for god service og riktig behandling. men det er noen klinikker som tar seg i overkant betalt, uten å gi tilsvarende bra behandling tilbake. og da snakker jeg ikke om et ærlig forsøk på å løse et problem, som mislykkes. det er helt greit!

men jeg har selvsagt forståelse for at en veterinærklinikk med mange (dyktige) ansatte og fancy utstyr, har høyere utgifter enn en veterinær som jobber alene på et lite landsens kontor ute i bushen. jeg liker å kunne bruke begge deler. utenfor byen der jeg bor er det en sånn Herriot- veterinær som behandler kuer og dverghamstere om hverandre, og er hyggelig og kjempeflink. og rimelig. men- her er det ingen mulighet for en second opinion fra andre veterinærer, og heller ikke for gass-anestesi- til det trenger hun en assistent.

jeg bruker også en annen klinikk her i byen til både hunder og smådyr- her er de veldig flinke og grundige, spesielt sjefen og en til er veldig gode på å fortelle hva de gjør. de tar deg på alvor! de sier alltid fra om det er en art de har litt dårlig peiling på, men gjør sitt beste likevel. jeg vet at det er mange hundeeiere som har byttet til denne klinikken. her det litt dyrere enn den ute på landet, men ikke så dyre som visse andre. de er flinke og har operert rotter mange ganger med godt resultat.

heia kunnskapsrike og engasjerte veterinærer, vi trenger dere!
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Post by Mac dyregod »

har vært borti en vetrinær (dette var riktig nok på den ene chillaen min, men likevel) Han hadde fått juling av en annen chilla og øret var revet i to, mye pels var bitt av og han så ikke bra ut. jeg ilte til første og beste klinikk som da tydeligvis ikke kunne små dyr. hun så på øret og bare så på dyret der han satt i kassen, sa han mått ordne seg selv...

Regningen lød på 800 kr!!!!!
Det er sånne priser for den slags behandling jeg reagerer på! :shock:
Et liv uten dyr er ikke noe liv

ToneLise

Post by ToneLise »

Eiker Dyreklinikk
Kjerraten 3, 3055 Krokstadelva
32 87 00 40

Veldig flink dyrlege! ;)
For avlivning av to rotter samt sprøyte mot lus på 6 rotter kosta det meg ikke mer enn 528kr! :)
Du blir veldig godt tatt i mot der!

Beste dyrlegen jeg har brukt! ;)

cobra:kai

Post by cobra:kai »

Ønsker og øke anbefalningen til A1 dyrlegene på Høvik i Bærum.
www.A1dyrlegene.no tlf: 67591800.

Vært der flere ganger med rottene mine, og vet. Anja Ihle Hiller er hyggelig, flink og oppfølgende.
er kjempe fornøyd, og hun tar rotten din på alvor, og hun har visst ekstra kunnskap når det gjelder oppførsel o.l.


Edit: men på den andre siden kan jeg ikke anbefale Lørenskog dyreklinikk. de var hyggelige, men så i ettertid at dem ikke var flinke nok. tittet på 1 av 3 rotter, veide ingen og så stilte hun diagnoe og gav med til alle 3 med utgangspunkt i kun en.....


Cecilie

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Overprising...?

Post by nisse567 »

Vi var (nok en gang) en tur på Sørlandet i helgen. (Må slutte med sånt tull...) Mina ble litt merkelig på lørdagskvelden og "bjeffet" litt. I tillegg nøs hun litt og det pep litt når hun stresset rundt. Hun er nysgjerrigheten selv...

Vi bestemte oss for å ikke vente til vi kom tilbake til Oslo og den trygge veterinær-vakta vår på Lillestrøm. Vi ringte en ikke-navngitt veterinær på Sørlandet, og allerede under telefonsamtalen følte jeg meg utilpass. Jeg åpnet samtalen med å spørre om de hadde noe erfaring med rotter, men han skyndet meg på og spurte om hva som feilet henne, da. Vi fikk beskjed om å komme kl. 21:55, en halvtime etter at vi ringte. Godtassene ble lagt i transportbur med varmeflaske under og fleecepledd rundt slik at de skulle ha det godt og varmt på turen.

Vel fremme møter vi en ikke altfor imøtekommende fyr som leder oss inn på et rom. Jeg får beskjed om å ta henne ut av kassa og sette henne på bordet. Det skal sies at det var et kaldt metallbord. Mina stod der og lurte på hva hun egentlig skulle for noe, men vet'en satt i stolen sin og "observerte" på avstand.

Jeg fikk så beskjed om å holde henne og tok go'ingen min opp i hendene. Hun satt helt stille og kikket på meg. Da kom sprøyta og Mina skrek til! Det blikket og det skriket kommer jeg aldri til å glemme! Jeg tok opp jenta mi for å kose henne, men fikk beskjed om å legge henne ned i buret igjen. Beinet hang og slang etter henne, og da hun kom ned i buret, var hun så ør at hun bare la seg ned. Heldigvis var lillesøster Molly med. Hun la seg helt inntil Mina og passet på henne.

Vi fikk en sprøyte med noe medisingreier i som vi skulle blande ut i vann. 4-5 dråper i 1 desiliter. Takk og farvel, og vi var 1150,- fattigere. Nå, ett døgn etterpå, sliter hun fortsatt med å få stablet beinet godt under seg, og tærne ligger helt stille sammen.

Jeg har ikke helt peiling på dette, men det må da være noe som ikke stemmer her???

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Dyktig dyrlege

Post by Larm »

Jeg har brukt dyrlege Thomas Øyo ved stend dyreklinikk i Bergen i flere år. Han har operert mine rotter flere ganger, kun med positivt resultat.
Tlf til dyreklinikken er: 55 11 60 60. Webside: www.dyreklinikken-stend.no.
Svulster har blitt fjernet, og en gang hadde 2 fostre dødd inni magen til rottemammaen. Disse ble fjernet sammen med livmoren og rottemamma ble helt frisk og levde i over 1 år etter dette :D . Han er også flink til å ta røntgen og ultralyd. Rottene får en lav dose med narkose, så ligger de på gass og får deretter oppvåkningssprøyte, smertestillende og antibiotika. Det brukes også lubrical til øyedrypping. Denne varer i 8 timer i motsetning til de gamle som du måtte dryppe flere ganger i timen.
En annen veterinær som er flink der er Eva Heldal Monsen. Hun har blant annet sydd på igjen huden på halen til ene rotten min som hadde klart å rive denne av seg når hun gikk på badet. (Satt seg fast i skittentøykurven). Jeg bruker bare denne dyreklinikken til mine rotter og hamstere. Anbefales på det sterkeste. :sol:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Øyedråpene heter Lubrithal. Beklager feilstaving :roll:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Lisbeth, aner du noe om hva det vil koste å få guttene mine kastrert der? Har nettopp overtatt to gutter på ca 7 mnd fra Anne som driver Omplassering Vest på Os. Tenker å få dem kastrert, så kan de luftes med jentene mine, de er mer allergivennlige (har en kjæreste som er bittelitt allergisk mot rotter, men bare litt), og så fjerner det sjansen for evt obs-kull.
Kan jo bare ringe dit, men bare spør jeg....
Har brukt Askøy Dyreklinikk og Gården dyreklinikk til mine før.
Askøy dyreklinikk har jeg ikke noe spesielt å si om egentlig. Det har ikke vist seg å være noe galt med dem når de har vært der. Har egentlig et godt intrykk av damene som har hjulpet meg der. De var positive og interesserte.
På Gården har jeg vært der med rotter med lus og operert vekk en svulst. Begge gangene var det samme veterinær. Husker ikke navnet. Har det på en lapp et sted, hvis noen skulle være interessert. Han virket som han ikke hadde hatt så mye med akkurat rotter å gjøre, men at han likevel var interessert og hjelpsom. Han forklarte mye hva han skulle gjøre og nøyaktig hvordan jeg skulle gjøre ting hjemme ved medisinering. Rotten som ble operert kom seg ikke skikkelig etter narkosen og var sløv hele den dagen, dagen etter var han verre og døde desverre ca 24 timer etter operasjon. :cry: Men inntrykket mitt av den dyreklinikken er fortsatt ok, selv om de var ganske dyre. Betalte 1800 kr for operasjonen inkl alt. Behandling av 3 rotter + til de 2 som var hjemme og stronghold + utstyr til behandling nr 2 kom på ca 800 kr.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Post Reply