Forandringer i underlivet OBS! Bilder på side 4!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Forandringer i underlivet OBS! Bilder på side 4!

Post by Roger&Ingrid »

Oppdaget noe rart da jeg satte inn rottene etter morgenens luftetur:

Jeg sjekker alltid rottene når jeg håndterer dem etter at Rim fikk kreft i mars. Før de får komme inn i buret tar jeg er rask kikk på underlivet for å se om jeg ser tegn til forandringer fra det jeg normalt ser. Skjedeåpningen pleier bestandig å være "lukket" på alle jentene. Da jeg sjekket Lyn, oppdaget jeg at hennes skjedeåpning hadde en åpning som var stor nok til at jeg kunne se litt av "innsiden", dessuten var hun fuktig i pelsen rundt. Det var ingen tegn til blod og væsken var blank. Jeg har ikke sjekket henne i etterkant, dette er noen timer siden. Har heller ikke merket noen vesentlige tegn til endring i adferd eller helse forøvrig. Hun kan ikke være gravid, da har naborotta Dumbo'n vartet opp med et lite mirakel etter et års tid som kastrat (han har lekt med jentene ved flere anledninger). Lyn er forøvrig født i januar 2005 og søster av Rim, som altså ble operert for kreft for fire måneder siden.

Er dette helt normalt, eller kan det være tegn på underlivsproblemer? Jeg vet noen andre her har vært borti livmorbetennelse o.l., derfor vil jeg gjerne høre om dette er tegn jeg bør ta alvorlig eller bare variasjoner innenfor "normalen". Dette er jeg helt grønn på...
Last edited by Roger&Ingrid on 20 Jul 2006, 14:20, edited 2 times in total.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Høres ut som løpetid :)
Men for sikkerhets skyld, sjekk at hun ser "normal" ut igjen i morgen.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Puuuuh....*tørker svette*

Da gjør jeg det. :D Denne løpetiden kan damene våre ta og kutte ut med en eneste gang, det gir meg hjerteinfarkt. De opererer altså med "gjør døren høy, gjør porten vid" som motto under løpetiden? Løsaktige rottetøser...fy skamme seg! :lol:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Roger&Ingrid wrote:De opererer altså med "gjør døren høy, gjør porten vid" som motto under løpetiden?
Hehe, ja, det gjør de. Det er som regel ikke så merkbart, men snur du dem ofte nok på ryggen for å sjekke vil du nok se forandringene.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Oppdaget nettopp at Lyn blør fra skjeden. Frykter livmorbetennelse og prøver å få kontakt med dyrlegevakten for å få svar på om dette må tas øyeblikkelig. Ut i fra de få blodsporene vi har funnet i buret, har hun mest sannsynlig begynt å blø en gang i dag, så vi håper vi er ute i tide. :shock: Leste i en lenke i en annen tråd om livmorbetennelse, Lyn står nå i eget bur med kun tørkepapir i bunnen for å se hvor mye hun blør. Det er foreløpig bare litt friskt rødt blod i sporadiske flekker å se. Har sjekket, og det lukter litt ekkelt fra skjeden hennes også.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Har renset skjedeåpningen med Klorhexidin og oppdaget en kjempekul på ca. 2 cm i diameter rett innenfor åpningen. Fryktet dette, da jeg synes hun så ut til å ha et "heng" i underlivet da vi forsøkte å få henne ut av buret. Dyrlegen på vakt bad oss ta henne med til dyrlege i morgen og sørge for at hun får i seg væske. Hvis det er kreft og dyrlegen synes hun er i god nok form til det, skal hun få samme sjanse som søsteren og bli operert. Formen hennes er rimelig god ennå, så vi håper på det beste. Vi var redde for at en av søstrene skulle få kreft igjen, ettersom Rim fikk en kjempekul i mars. Gir henne drikke og jernrik mat i natt for å kompensere for blodtapet. Hun blør heldigvis ikke mye, bare sporadisk. :(
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Her er den siden jeg nevnte på tlf, hvis du ikke allerede har sett den:
http://ratguide.com/health/reproductive/pyometra.php
Du kan også lese denne:
http://www.f-d.no/index.php?pyometra
Siden du har oppdaget det tidlig (og hvis det er livmorbetennelse som antatt) kan antibiotika være effektivt, men ellers anbefales det å operere ut livmoren. Sannsynligvis fordi sjansen for tilbakefall er stor. De på Strinda er jo flinke med kirurgi, så det går sikkert greit! Skal tenke på dere! :thu:

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Takk! :( Dette kom som et sjokk, håper vi har vært ute i tide.

Har nettopp lest Ratguide-linken og sett bilder av rotte m/livmorbetennelse. Er nå 100% sikker på at kulen jeg såvidt så litt av var livmoren, ut i fra bildene. Æsj og æsj... :spy: Stakkars Lynis'en! :?
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

http://www.f-d.no/index.php?pyometra wrote:Livmorbetennelsen starter alltid rett etter avsluttet løpetid fordi for store mengder av kjønnshormonet progesteron får livmorens slimhinne til å vokse og produsere mer slim end normalt.
Hvis dette stemmer for rotter, kan kanskje den evt. betennelsen være på et tidlig stadium? Kanskje hun hadde løpetid på lørdag og betennelsen utviklet seg etter det?
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Godt mulig det. Jeg vet for lite om livmorbetennelse til å kunne si noe, men det er ikke usannsynlig at forløpet følger noe lignende som for andre dyrearter. Den største forskjellen er vel at rotter relativt sett har mye oftere løpetid enn hunder i forhold til livslengde.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Hvis det hadde stemt, ville det iallefall betydd at betennelsen ikke har vært der lenge.

Ble litt stresset da hun ikke ville ha tørrfor i sted, men det var bare fordi hun fikk tilbud om RM3. RM1 gled ned på høykant! :lol:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Siste nytt:

Har vært på Strinda Smådyrklinikk med Lyn. Kulen i skjeden er mest sannsynlig en svulst som kan ha sprukket og hun skal inn for videre undersøkelser i morgen (de hadde ikke tid i dag). Dyrlegen var meget nøktern og sa rett ut at prognosen var dårlig, men at de kunne operere dersom vi ønsket det. Jeg regner med at dette ikke er noe vanlig inngrep på rotter her i byen, men erfaringene med Strinda tilsier at denne klinikken er det rette stedet å oppsøke. Lyns gode allmenntilstand og erfaringene fra søsterens operasjon og rekonvalesens gir meg håp om at hun skal bli bra, men det er best å være avventende, tror jeg. Det neste døgnet skal vi desinfisere buret ved behov og rense skjedeåpningen med Klorhexidin, om så bare for å føle at vi gjør noe for henne. Hun blør veldig lite nå og var helt ren både før og etter undersøkelsen. Hun er våken og nysgjerrig, men synes det er ubehagelig å bli tatt på i området rundt svulsten. På grunn av mistanken om at svulsten har sprukket, holdes hun adskilt fra de andre rottene.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

:( Leit å høre, Ingrid.

*krysser potene*

Håper på det beste.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Får håpe hun klarer seg gjennom operasjonen! Hørtes ikke noe behagelig ut nei.. :( ..
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Takk for støtten! :)

Det eneste jeg er bekymret for nå, er om Strinda vil operere eller ikke. Dyrlegen var meget skeptisk til hvorvidt de kunne, noe jeg tror skyldes at de sjelden foretar slike inngrep på rotter. Det kommer nok av at det er få rotteeiere i Trondheim som tar med rottene sine til dyrlege for slike ting, og ikke minst før alt håp er ute. Inntrykket jeg har, er at det er veldig sparsomt med kunnskaper om rotters helse ute og går blant Trondheims rotteeiere, generelt sett. Blant annet fikk vi vite ved en konsultasjon at Lille My var svært mildt angrepet av luftveisproblemer, sammenlignet med hva som var vanlig for rottepasienter i omegnen.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Locked