å gi Baytril

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Shelly

å gi Baytril

Post by Shelly »

Jeg har fått Baytril til Luggage som nyser og snufser. Jeg fikk en liten tube med det i og en pipette som jeg skal stikk inn i munnen hans 2 ganger daglig. Luggage er snill rotte og går med på det meste, men likevel er det vanskelig å få han til å svelge medisinen.
Er det noen som har erfaring\gode råd om hva letteste måten å gjøre det på er? Nå holder jeg han mot kroppen min og bare prøver å stikk den greie inn i munnen, og etterpå får han ost.

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Det raskeste - men også mest brutale - er å samle skinnet over skuldrene og nakke i et grep slik at du "låser" hele forkroppen på rotta (da vil munnen også åpne seg litt), sprøyte medisinen lynkjapt inn og så gi masse kos og godbiter etterpå. De liker det ikke i det hele tatt, men det går fort, og er kanskje mer skånsomt enn å bli herjet med i flere minutter.

Jeg har medisinert rotte med medisin som hun overhodet ikke likte i flere måneder, og det var dette vi endte opp med - både hun og jeg ble alt for slitne og sure hvis det ble gjort på noen annen måte.

Shelly

Post by Shelly »

Takk hjertelig! Skal prøve det ikveld og se hvordan det går. Er enig med deg om det bør være over så fort som mulig, rotter er ikke kjent for tålmodighet tror jeg....

Kine M

Post by Kine M »

Hei!!
Det er kanskje litt seint å si dette nå, kanskje du er ferdig med Baytril-kuren alt, men det jeg alltid gjør er som følgende:
Bland medisinen i en liten dråpe vanilijesaus! Det har alltid fungert på mine rotter, de gleder seg jo rent til å få medisin og sluker den i seg når de har sjangsen! Dessuten har ikke vanilijesausen noen virkning på Baytrilen.. Jeg brukte den metoden på mine snufsete rotter senest i forje uke!!!
Det eneste du må være litt var på er å ikke gi dem for mye vanilijesaus! Da kan de få diarè, løs mage osv.. Og det er ikke bra, men en liten dråpe skader ikke :wink:

Vennlig hilsen Kine, My og Vesla (som er veldig glade i å få vanilije-medisin :) )

Locked