Skrape/kurre/surklelyder

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Gretelita
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 12 Feb 2004, 21:55
Location: Oslo
Contact:

Skrape/kurre/surklelyder

Post by Gretelita »

Ene rotta mi begynte for halvannet døgn siden å komme med rare surklelyder. Jeg bestilte time hos dyrlegen straks jeg merka det, og var i dag i Groruddalen og prata med Heidi som jobber der siden hun har fått så mye skryt. Hun lyttet på begge guttene, og merket det at han med ulydene pustet litt annerledes enn den andre, men mente at skrapelydene mest trolig ikke var forbundet med luftveiene slik jeg forsto det, men at det mer var en slags lyd han selv lagde. Lydene kommer og går, når han bare ligger og sover så er det sjelden noen lyd, men i går etter at de hadde vært ute av buret og lekt i over en time satte det virkelig i gang. I dag var det også helt stille hele dagen, helt til vi satt på venteværelset hos dyrlegen. Da skrapa/surkla det som bare det. Begge rottene ble sett på Baytril/Vibramycin-kur i to uker sånn i tilfelle det skulle være en luftveisinfeksjon oppi det hele, men som sagt trodde ikke hun at skrapelydene nødvendigvis hadde noen sammenheng med dette. Kan det være lyder han lager når han blir stressa/sliten kanskje? Har andre erfaringer med lignende? Har prøvd søke på forumene, men de fleste andre med lignende problemstillinger har vært luftveisinfeksjoner, noe da det er usikkert om guttene mine har. De er begge to ellers like aktive og nysgjerrige som alltid, og jeg har ikke sett noen slags renning fra nese eller nysing eller noe sånt.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Dette er en kjent problemstilling; heldigvis, får vi vel si... Synes jeg ganske ofte har fått samme konklusjon som du fikk, nemlig at det som bråker mest stammer fra øverste del av luftveiene (feks nesen), og at dette ikke nødvendigvis har noe med infeksjon i selve lungene å gjøre. Du er litt heldig, egentlig, som har rotter som lager neselyder når du er hos dyrlegen - ofte blir det dørgende stille i det øyeblikk man entrer klinikken, vedvarende til man er trygt hjemme igjen :mrgreen: Og da er det også vanskelig å gi en god beskrivelse av hva som foregår - spesielt under veterinærenes noe tvilende, undrende blikk :mrgreen: Jeg vet det - for jeg har hatt mange sånne... :roll:
Men; Det er ikke noe unormalt at rotter med neselyder ikke gir andre funn - men det er heller ikke så unormalt at de samtidig kan ha en dundrende lungebetennelse. Selve mekanismen for disse lydene øverst i svelget er ikke altfor godt forstått, tør jeg påstå - vi har feks ingen konkrete funn fra patologen som går på endringer i dette området, og som kan forklare nøyaktig hvor og hvordan lydene oppstår. Om det er fordi de ikke ser etter, eller om de ikke har funnet noe, vet jeg ikke - men fra andre kilder har det vært snakk om bakterier og arrdannelser, selv om jeg stiller meg tvilende til at at det siste kan være årsaken til høyt volum på helt unge rotter. Men det er absolutt et interessant tema som burde utredes mer.
Anita

tezza

ja jeg

Post by tezza »

fikk også samme svar ang en rotte jeg hadde som laga de lydene. de satt i øvre luftveier og var ikke noe alvorlig. han ble helt frisk igjen. men har også hatt en som hadde samme lyd og han hadde lungeemfysem:(

og ja, det ble muuusestille selvfølgelig da jeg kom til dyrlegen. ikke en eneste lyd.

Gretelita
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 12 Feb 2004, 21:55
Location: Oslo
Contact:

Post by Gretelita »

Tusen takk for svar, ble litt beroliget nå. Har aldri hørt sånne lyder hos rotter før så var litt redd for hva det kunne være. Da får bare guttene fortsette med kuren sin, og så får vi håpe minstemann blir kvitt de ekle lydene sine snart. Har faktisk ikke hørt noe som helst fra han i dag enda, så kanskje det begynner å gå over. Er i allefall lov å håpe :p

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

På bildegalleriet er det et bilde av en fin rotte som heter Amigo, fra en av rottefestene, der (tror det er Heidi) har tatt opp lyd av hvordan luftveisinfeksjon høres ut. Hadde vært fint om lyden kunne legges på forumet, sånn at folk i tvil kan få høre hva de skal høre etter?
Bildegalleriet var utilgjengelig nå.
Saga, Frøken og Fiona<3
Rip Spam, Tyfus, Varg, Smaug og Keli<3

Locked