Tjukka er en gammel dame nå :(

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Tjukka er en gammel dame nå :(

Post by Fint_Lite »

stund siden jeg har vært her og skrevet nå

Nå begynner alder å tynge på Tjukka merker jeg :cry: hun er nå 2 år og 7 måneder, i går så jeg hun hadde rødt snørr ut fra nesa, har vibramycin i kjøleskapet så jeg lurer på om hun skal gå på en kur...?

hun klarer ikke å holde maten når hun spiser lenger, hun liggere sånn rart og hun setter stor pris på å få bløt mat. Tenkte på å kjøpe baby grøt og lage til henne...se om det kan gi henne noe energ..*håpe*

Så noe rødt i øyet hennes i går, så ut som om det var noe inni det..kan det henge sammen med det som kommer ut fra nesa hennes?? får jo vondt av henne, lurer veldig på om jeg skal la naturen gå sin gang, eller om jeg skal ta valget for henne.... kjip situasjon.

Hadde med meg hele buret inn på badet i går for å vaske buret, Tjukka var så kosette. Tutta mi er jo go hun å da, ligger å sover sammen med Tjukka hver natt nå :rottehode:

Jeg må si jeg gruer meg til å miste Tjukka, men Vesla venter på å ta henne i mot.
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

får jo vondt av henne, lurer veldig på om jeg skal la naturen gå sin gang, eller om jeg skal ta valget for henne.... kjip situasjon.
Neida; dette er ingen kjip situasjon på den måten. Visst er det leit å miste - det er kjipt. Men å ta valget og fylle den jobben vi har påtatt oss da vi fikk rottene våre - det er ikke kjipt; det er en selvfølge. Greier vi ikke det, da må vi slutte å ha rotter - da er det andre som kan greie jobben bedre enn oss. Spørsmålet er når vi skal hjelpe; hvor lenge vi bør vente - hos deg er det at hun ikke kan holde sin egen mat et tydelig tegn på at nå er tiden kommet. Hun har hatt et utrolig langt liv og hun har hatt det utrolig godt hos deg, og hun har sikkert gitt deg utrolig mye som du nå skal betale for ved å gjøre henne denne siste tjenesten, så hun er sikret å slippe lidelse på slutten av livet. For det er jo derfor vi gjør det vi gjør; vi sørger for å unngå et langtekkelig og smertefullt dødsleie - vi tar ansvar. Vet du er trist, men Vesla har ventet lenge nok nå; la dem gjøre julepyntete ostemarker utrygge sammen - det har Tjukka fortjent. :rottehode:
Anita

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Post by Mac dyregod »

du får sagt det du Anita!
Uff.. får helt vondt jeg av å lese sånt, men det er trossalt våres, dyreeierenes ansvar å passe på at våre kjære kun får det beste!
Et liv uten dyr er ikke noe liv

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Ja, det er tungt den siste tiden; vurderinger og revurderinger fra dag til dag og mere til - vi har det ikke lett da. Overvåke og være trist med spredte innslag av håp innimellom - kan nok være en påkjenning for både den som vokter og den som blir voktet på. Selv henger jeg på andre når tvilen melder seg - sjekker med folk jeg vet er ærlige og vil si sin mening, selv om den ikke bestandig er synonym med min egen der og da. Men det kan være viktig å ta den støyten - låne ærlige øyne av andre som vil vel. For vi vil jo så gjerne og det føles bestandig urettferdig når det er er slutt så fort - selv om det er på overtid. Jeg har rotter her som er så dyrebare for meg at jeg får helt angst av å tenke fremover. Men det endrer ingenting; når tiden kommer, så kommer den - da er det min tur til å betale for det jeg har fått. Og det gjør jeg egentlig med lett hjerte midt i det tyngste av det tunge; det er slik det er...
Anita

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Tjukka sovnet stille inn hjemme hos meg i dag. Jeg har lenge vurdert til og fra anngående avlivning, syntes ikke hun var syk nok for å si det slik...Jeg har totalt vurdert hele situasjonen fra dag til dag. I går bestemte jeg meg for å avlive, skulle prate med dyrlegen i dag. for i går mistet hun lysten på mat og drakk utrolig mye vann, i dag da jeg hilste på henne ville hun ikke ha noe. Så da forberedte jeg meg på en tur til dyrlegen rett etter jobb, men da var hun sovnet inn.

Så var det å kjøre til klinikken, levere henne for kremering..Så hun ble nok motatt av vesla med stor stas..så da fikk hun dø i trygge og vandte omgivelser. Og Tutta har vært så god mot Tjukka, passet virkelig på henne. Hun er så rar. De alle har vært utrolig snille mot tjukka i grunn, har latt tjukka få beholde den gode maten i frad som normalt ville ha blitt stjålet. Tjukka fikk ha en godte stang med nammefrø på i fred, som normalt hadde blitt spist opp av de andre.

Nå er det tre igjenn.
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

:cry:
Kondolerer så mye. Det var trist å høre.
Tjukka var sterk.. :) Det var Cornelia også. Og min første - Madonna.
De ble like gamle som Tjukka, og ville ikke gi slipp. Jeg måtte hjelpe de.

Trist er det uansett, uansett hvor gamle de blir.
Hun fikk da et veldig langt og godt liv. :)
*trøsteklem*
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

ja, hun var en meget sterk dame. Hun var å gjennom en opperasjon da hun var to år, og kom seg så fort å lett etter narkosen! Og nå på slutten har hun å vist sine indre krefter. Glad jeg klappet henne hadet bra før jeg dro på jobb i dag. Hun viste nok hva som var i ferd med å skje, hun var så rolig

Image
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

åhh, hun var nydelig. ;)

*en trøsteklem til*
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

kondolerer! :(
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

takk dere!! er litt rart å se inn i buret nå. I går vasket jeg ned hele buret og ominredet det :)
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Post Reply