Lus og lungebetennelse

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
lynxy85

Lus og lungebetennelse

Post by lynxy85 »

Nå har Hugin fått lus... sukk.
Jeg ringte dyrlegen og han anbefalte Frontline til meg, jeg ble skeptisk da han sa det var spray. Men han sa han hadde behandlet rotter før med det.
Det er ikke så lenge siden rottene mine gikk igjennom en ivomec behandling, et par tre mnd siden bare.
Jeg søkte på Frontline her på forumet og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre.
Så jeg har noen spørsmål:

Er det farlig for rottene å slikke det i seg? Det skal jo sprayes på dem, de kommer jo garantert til å slikke det i seg!

Hugin er også svak etter behandling med baytril for lungebetennelse (som fremdeles ikke er helt borte) Han er slapp, men spiser som normalt. Kan Frontline påvirke helsen hans på en negativ måte?

Jeg trenger også noen råd ang. lungebetennelsen, hva burde jeg gjøre? Han gikk på en baytril kur for 3 uker siden, men det surkler fremdeles. Burde jeg starte enda en kur med baytril? Hvis jeg skal det, er det lurt å gjøre det samtidig som luskuren med Frontline?

Håper noen kan hjelpe meg.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

2 av rottene mine hadde på begynt LVi og da fikk jeg noe som begynte på vibra, vibramycin? som skulle ta knekken på mycoplasman. mine rotter har nå sluttet å nyse, ingen ulyd på lungene og er friske og raske. og har bare blitt behandlet fra torsdag, men så var de ikke så syke ellers fra nysing. Baytril hjelper vel ikke noe særlig mot mycoplasma?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

lynxy85

Post by lynxy85 »

Jeg prøvde med vibramycin først, men det så ikke ut til å hjelpe så jeg gikk over til baytril....

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Frontline vet. spray skulle være "safe" i de allerfleste tilfælde. Nu har jeg efterhånden i mine år med rotter behandlet langt over hundrede med frontline vet. spray, og ikke en eneste gang har det haft en negativ virkning :)

Det du kan gøre for at mindske risikoen for, at han slikker det i sig, er at spraye det på ham i nakken, hvor han har sværest ved at nå, og så derefter sidde med ham og kæle ham indtil det er tørt.

Er han den eneste rotte du har? Hvis du har flere, så skal de alle behandles.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

lynxy85 wrote:Er det farlig for rottene å slikke det i seg? Det skal jo sprayes på dem, de kommer jo garantert til å slikke det i seg!

Hugin er også svak etter behandling med baytril for lungebetennelse (som fremdeles ikke er helt borte) Han er slapp, men spiser som normalt. Kan Frontline påvirke helsen hans på en negativ måte?
Ja, det kan det. Se under. Dyrlegen din bør ta en titt på ham og vurdere om han tåler lusekurenn. Er det mye lus kan han svekkes ytterligere av det også, så det er ikke nødvendigvis best å vente til han er friskere fra LVI.
kikky wrote:Baytril hjelper vel ikke noe særlig mot mycoplasma?
Jo, det er en av de få medisinene som virker mot Mycoplasma pulmonis, bakterien som forårsaker mycoplasmose og oftest er innvolvert i LVI. Men blir ikke rottene bedre etter en uke med en type medisin kan det være lurt å prøve noe annet, f.eks Vibramycin, eller kombinasjonen Vibramycin+Baytril. Korte kurer er heller ikke så lurt, avslutt aldri medisineringen etterbare en uke hvis det ikke er bedring, be heller om å få den forlenget.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Annbritt wrote:Frontline vet. spray skulle være "safe" i de allerfleste tilfælde.
Jeg vil igjen fraråde å bruke alle former for spray og drypp, det kan ikke doseres trygt, og du kan ikke forhindre at de får det i seg (oralt), noe det ikke er beregnet for. Selv om det tørker betyr det ikke at alt trekker inn. Det er en grunn til at Norsk Veternærforening generelt ikke anbefaler disse midlene til smågnagere, men heller anbefaler midler til oral eller subkutan bruk!

Jeg har skrevet mer utfyllende info om det i andre tråder, søk på f.eks. fipronil, permethrin, Exspot, Frontline...

At man selv har hatt gode erfaringer er ikke et argument når det frarådes å bruke disse midlene. Det er som å si at fordi du ikke ble syk av å spise fluesopp, så må andre gjerne bruke det som krydder også...

Hvis du fortsatt mener at Fronline er ok, se gjerne gjennom de spørsmålene jeg har tatt opp omkring dette i andre tråder, spør dyrlegen din om svar, og opplys meg! Jeg kan da ikke være den eneste som insisterer på å få et tilfredsstillende svar fra dyrleger på medisiner før jeg bruker dem?

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »

2 av mine rotter fikk krampeanfall ved bruk av frontline, så jeg er skeptisk til det, ville nok heller tatt en kur til med ivomec, men høre med dyrlegen først om hva som er best med hensyn til lungebetennelsen...

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Ja, jeg tror også, at Ivomec i alle tilfælde er bedre at bruge end Frontline. Men i DK er det ikke alle dyrlæger, der vil udlevere Ivomec til behandling af lus.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

lynxy85

Post by lynxy85 »

Ok... Huff. Skal til dyrlgen med han i morgen.

Han sa også noe om at ivomec ikke funket så bra på lus?? Skal spørre han mer i morgen.
Jeg vil ikke bruke Frontline hvis det er så risikabelt.

Men kan jeg bruke ivomec når han fremdeles er syk pga lungebetennelse?

Og hvordan blander jeg viobramycin og baytril? 50/50? Og hva blir da dosseringen?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

lynxy85 wrote: Han sa også noe om at ivomec ikke funket så bra på lus?? Skal spørre han mer i morgen.
Gjør gjerne det. Det er ikke første gang jeg har hørt påstanden, men har aldr fått noen begrunnelse. Det er ingenting i lusas fysiologi som tilsier at den skal være mindre følsom for ivermectin (virksomt stoff i Ivomec). Om noe så er det middene som som regel blir resistente først...
Men kan jeg bruke ivomec når han fremdeles er syk pga lungebetennelse?
Sannsynligvis, ja. Men det kommer an på hvor syk han er. La dyrlegen få vurdere risikoen.
Og hvordan blander jeg viobramycin og baytril? 50/50? Og hva blir da dosseringen?
Dosering skal alltid verifiseres med dyrlege, jeg antar du fikk beskjed om det da du fikk utlevert medisinene?

lynxy85

Post by lynxy85 »

Tusen takk for svar Heidi :)
Ja, jeg fikk dosering når jeg fikk baytril, jeg bare lurte på hvordan dere blandet baytril og vibramycin? Er det samme dose, bare med litt av begge? :)

Nå skal jeg til dyrlegen etter jobb. Håper dette går bra.

Post Reply