Klipping av Tenner selv

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Tine

Klipping av Tenner selv

Post by Tine »

Jeg har klipt tennene på rotta mi selv og det gikk helt fint til jeg uheldighvis traff nærvene til rotta,så jeg lurte på om det var farlig hvis rotta svelget en liten tann bit eller svelger litt blod? :oops:
:roll: 8)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg får vondt inni meg når jeg leser innleggene dine om at du klipper tennene til rotta di selv. Jeg føler med rotta og lurer på hva som får deg til å gjennomføre denne handlingen på et så uskyldig dyr?

Først og fremst, hvordan er det fatt at tennene på rotta di må klippes? Hvorfor slipes ikke tennene ned av seg selv?

Og for det andre, hva er det som får deg til å utføre en slik handling selv, i stedet for å ta rotta med til en dyrlege? Har du utdanning innen dette, kanskje?

Det skal jo ikke forekomme at man driver og leker lege selv og jeg kan ikke tenke meg at det er noe særlig godt for rotta når du klipper av nerven inni tennene dens... :cry:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Elin

Post by Elin »

Jeg er enig med Melody... :( Og dersom du faktisk har klipt en nerve inne i tanna, må du jo ha klipt ganske langt ned?! Det er vel nettopp pga. slike ting vi har dyrleger i Norge...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Temaet er flyttet til "Sykdom og helse"
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Shelly

Post by Shelly »

Akkurat som vi går til tannlegen. Hvis man har problemer med tennene så tar man ikke en svær bore og begynner og drille selv. Enkel biologi: nerver=det vi føler med. Klipt nerver=smerte.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

ahhh...! jeg får helt grøss...

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Alle kan gjøre en feil og mange her er unge og uerfarne og gjør ikke slike ting med vilje. Hvis vi "hogger hodet" av de som spør om nettopp slike ting, så vil andre som kanskje har litt touchy spørsmål kvie seg for i det hele tatt å spørre på forumet her....det var nå min mening, da :wink:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

er helt enig med alle ...stakkar..neste gang bør du ta den til dyrlegn....sett inn noen pinner rotta kan gnage på ...så blir tennene slpes av seg sel..

Tine

Post by Tine »

jeg er enig med alle sammen,men dette er veldig lenge siden så jeg hadde ikke peiling på dyr den gangen.sorry. :cry:

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Klippa tänder är någ jag inte skulle vågat pröva på.

Jag såg när veterinären gjorde det sist med mina två som var nedsövda och det såg lätt ut, men jag tror inte han hade gjort det om de var vakna.

Ja, undrar vad som sker om man sväljer en tand. Troligtvis ingenting, men man vet ju inte om de klarar att svälja det fel heller och då går det nog inte så bra om det sätter sig fast.

Ki

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Tenner trenger ikke klippes med mindre de har en åpenbar feil tannstilling, som gjør at tennene ikke slites normalt ved tygging. Dette må først undersøkes av en veterinær, som så kan vise deg hvordan du i tilfelle kan gjøre dette selv. Rotta må i så fall være mulig å holde såpass stille at du har kontroll når du klipper, så du ikke klipper for langt. Men som sagt, etter min mening, kan privatpersoner gjøre slike ting, bare man har blitt vist første gangen hvordan det skal gjøres, og ikke minst hvor lange tennene skal være. For øvrig kan tennene splittes på langs hvis de klippes med for sløv tang, så mange veterinærer bruker bor til å slipe ned tennene for å unngå at tennene skades under klippingen. (Da må dyret bedøves ordentlig, selvsagt.) Men noen bruker likevel tang og ingen bedøvelse, det vil jo du som eier bli nødt til hvis du skal gjøre det selv, og det kan også gå helt fint hvis du som sagt har en god nok tang! :)

Angående det å svelge tannbiter og blod: Det er neppe veldig farlig, så lenge bitene ikke er så store (og så veldig store bør de ikke kunne være...). Men særlig bra er det jo ikke, for er man uheldig nok kan bitene sette seg fast... Blod er det i alle fall ikke farlig å svelge, men man skal ikke klippe tennene så langt at de begynner å blø.... Det er nok veldig vondt i tennene når man klipper nervene... :(
Mvh Ragnhild

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Får mardrömmar av att tänka på att någon skulle börja klippa mina tänder. Jag har inte varit hos tandläkaren på 14 år. Inte är jag rädd för tandläkaren heller för jag har aldrig haft stora problemer. Oftast brukar jag somna i stolen.

Ser ut som en del av mina råttor föredrar lätt tuggad mat och därför har tänderna blivit lite för långa, men de ser då inte illa ut menar jag.

Ki

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Det blir veldig feil å sammenligne gnagertenner med mennesketenner, for mennesketenner har rot og vokser ikke, mens gnagertenner er uten rot og vokser derfor kontinuerlig hele livet. Når tenner som vokser ikke slipes naturlig, vil dyret få problemer dersom tennene vokser "vilt", og man bør da klippe dem. Men selvfølgelig ikke uten samråd med veterinær, og man må vite hvordan tennene skal være, og hva som må rettes før man gjør noe som helst. Jeg har ingen planer om å råde folk til å gjøre vågale ting. Føler man seg ikke sikker på at det man gjør blir riktig, må man la en som er kyndig gjøre det! :)

En morsom ting du sa, Ki, som jeg bare MÅ kommentere: Hvis du ikke har vært hos tannlegen på 14 år, hvordan kan du da si at du "oftest" sovner i tannlegestolen....? :P
Mvh Ragnhild

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Tja, tror jag hade klarat det bra om jag hade försökt, men låter heller experterna ordna det än att exprimentera själv.

Får en dålig magkänsla av att höra när andra ska göra det.

Ki

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Jo, jeg må si meg enig i at det ikke høres så koselig ut å klippe tenner i utgangspunktet... Noen grøsser av lyden når man klipper klørne på hunder også, men det betyr jo ikke at hunden lider hver gang man klipper klørne, bare man ikke klipper feil.
Mvh Ragnhild

Locked