Tardak

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Tardak

Post by Matmor »

Er det noen på forumet som har erfaring med Tardak til midlertidig kjemisk "kastrasjon"?

Jeg har tatt imot en omplasseringsrotte på snart 4 måneder som er menneskjekær men svært dominant overfor andre rotter, og som ikke helt tar signaler fra de andre dyrene. Tre dager er alt for lite for å vurdere om ting kan gå seg til eller ikke. Jeg ser både positive og negative tegn. Men hvis det går den gale veien vet jeg at det er en fordel å kastrere tidlig. Derfor vil jeg gjerne gjøre teoridelen av forarbeidet nå, slik at jeg vet hvilke muligheter jeg har når jeg må ta et valg.

Kastrasjon er en drastisk inngrep som ikke hjelper mot alle typer aggresjon. Jeg har ikke lyst til å gå til det skrittet uten å være rimelig sikker på at det hjelper. Tardak brukes nettopp for å finne ut om adferdsproblemene kan avhjelpes ved å kastrere. Det brukes også av og til i forbindelse med "pubertetsproblemer" fordi noen former for aggresjon er vesentlig verre hos unge dyr enn hos litt mere modne. Det har ikke markedsføringstillatelse i Norge. Den enkelte veterinær kan søke om å få ta inn legemiddelet til bruk på det enkelte dyr.

Så vidt jeg husker pleier det å ta mellom 14 dager og litt over en måned å få svar på slike søknader. Veterinæren min har ikke veldig mye erfaring med rotter. Hvis hun skal prøve å bestille injeksjonsvæsken for meg, er jeg sikker på at hun gjerne vil ha kontakt med en annen veterinær som kjenner til produktet.

Så er det noen der ute som har vært borte i Tardak til rotte (eller hund/katt?)

Inger

margrethe

Post by margrethe »

Jeg kjenner ikke tardak, men er det noe av det samme som perlutex?
Hvis tardak også er progesteron, så vil jeg ikke anbefalle det. Man kan gi en slik prøvedose til en hund, og den varer i ca 6 måneder. det er jo ikke så lenge i et hundeliv. men 6 måneder er jo 1/4 del av rottens liv. Bivirkningene vil derfor bli deretter. Du vil øke risiko for diabetes og jursvulst. selv hos en hannrotte. Hunn dyr som f.eks. katt som bruker dette i noen år er nesten garantert å få jursvulst. Progesteron vil heller kke være like effektivt som kastrering. Så jeg ville heller kastrert.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg er enig med deg i at 6 måneder er en høy andel av et rotteliv. Men ut ifra den informasjonen jeg har funnet virker ikke
Tadak på langt nær like lenge i en rotte som i en hund. Det later til at effekten holder seg i størrelsesorden en måned. Da snakker vi om en andel av et rotteliv som omtrent tilsvarer 6 måneder for en hund. Og siden legemiddelet er registrert for bruk til hund, regner jeg med at risikoen for bivirkninger for dette dyret er vurdert opp mot nytten. Det betyr selvsagt ikke at bivirkningsrisikoen er den samme for rotter. :hm:

Jeg har forgjeves forsøkt å finne ut noe om den statistiske sjansen for at kastrasjon får dødelig utgang hos rotte. Noen nettsider sier inngrepet regnes som "relativt trygt", andre advarer om at anestesi alltid har en viss risiko for dødelig utgang, og spesielt på smådyr. :? Jeg vet om et par rotter som har dødd i forbindelse med narkose, men jeg vet selvsagt ingen ting om hvor mange av de rottene jeg har hørt om som har fått narkose og overlevd. Vet du noe om dødsrisiko for dette inngrepet? :?

Ingen nettsider jeg har funnet sier noe om risikoen for utvikling av bryst-tumorer hos rotter ved bruk av legemiddelet - men det er jo ikke så rart når det ikke er godkjent til bruk på rotter. Dessverre finner jeg ikke noe om hvor vanlig det er hos hund heller. Noen nettsider sier brysttumorer hos rotte vanligvis er opererbart. Andre sier at brysttumor hos hanrotte vanligvis ikke er godartet. Jeg har ikke funnet ut noe om tumorene fra Tardak hos hund er godartede eller ondartede... :?

Jeg har funnet nettsider som sier at Tardak er et godt hjelpemiddel til å finne ut om en rotte vil ha positiv effekt av kastrasjon, og jeg har funnet svarmail fra folk som sier at manglende effekt av Tardak ikke betyr at kastrasjon er nytteløst. :?

Grunnen til at jeg er interessert i Tardak til denne spesielle rotten, er at med bakgrunnen hans er det ekstra vanskelig å vite om han har "generelle adferdsproblemer" eller "bare" er en tidlig hormonbombe. Han har vært alenerotte helt til han kom til meg, og jeg begynner å lure på om han har seriøse kommunikasjonsproblemer. (Jeg synes han oppfører seg tvetydig sammen med artsfrender - og hvis de andre rottene finner ham uforutsigbar, hjelper det kanskje ikke nok med kastrering på konfliktnivået.) På den annen side er det kanskje ikke så mye å tape på å forsøke, hvis det er slik at kastrasjon virker i en del tilfeller hvor Tardak ikke gjør det. Jeg skal prøve å få en med lenger fartstid med rotter enn meg til å se på ham om en stund, når han foråpentligvis har fått sjansen til å slå seg mer til ro. Det er jo mulig at han er tvetydig rett og slett fordi han fortsatt er forvirret etter omplasseringen.

Referanse:
http://www.ratz.co.uk/tardak.html

Tardak, 10mgs/ml injectable - made by Pfizer. Although not licensed for rats, the drug company advised that it could be used at the same dose rate and indication as for male dogs and cats:- i.e. 0.1ml subcut for average 500g rat, it can be repeated 10 days after the first injection if not apparently working or as needed - possibly after 3 - 4 weeks if the desired effect wears off. VET SHOULD FOLLOW INSTRUCTIONS AS ON DATA SHEET. Main indications are for certain forms of aggressiveness and nervousness in male rats.(…)
I have since done quite a bit more research on Tardak, and found that it is used in Holland to test for castration. Also Tardak should not be used for more than a few months (3-4) as it can cause mammary tumours in bucks.

Inger

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Glemte å si at Tardak har en viss likhet med Perlutex, men at den kjemiske strukturen er annerledes :oops:

"Delmadinone acetate is an antiandrogen having a greater effect than progesterone in its ability to affect testosterone production by restraining interstitial cell function. Its result is to decrease hypersexual behavior or libido."

Inger

margrethe

Post by margrethe »

siden legemiddelet er registrert for bruk til hund, regner jeg med at risikoen for bivirkninger for dette dyret er vurdert opp mot nytten. Det betyr selvsagt ikke at bivirkningsrisikoen er den samme for rotter.
Tja jeg vet ihvertfall at perlutex har vært mye brukt på katt og etter to års bruk er det nesten garantert at de utvikler ondartete jursvulster :shock:
Jeg har forgjeves forsøkt å finne ut noe om den statistiske sjansen for at kastrasjon får dødelig utgang hos rotte. Noen nettsider sier inngrepet regnes som "relativt trygt", andre advarer om at anestesi alltid har en viss risiko for dødelig utgang, og spesielt på smådyr. Jeg vet om et par rotter som har dødd i forbindelse med narkose, men jeg vet selvsagt ingen ting om hvor mange av de rottene jeg har hørt om som har fått narkose og overlevd. Vet du noe om dødsrisiko for dette inngrepet?
Nei det vet jeg ikke. Men går du til en veterinær som bruker Isofluran så tåler de det mye bedre. Men det går vel som oftest greit med annen anestesi også, rotten min ble nylig operert i Ketalar anestesi. Det gikk helt komplikasjonsfritt.
Ingen nettsider jeg har funnet sier noe om risikoen for utvikling av bryst-tumorer hos rotter ved bruk av legemiddelet - men det er jo ikke så rart når det ikke er godkjent til bruk på rotter. Dessverre finner jeg ikke noe om hvor vanlig det er hos hund heller. Noen nettsider sier brysttumorer hos rotte vanligvis er opererbart. Andre sier at brysttumor hos hanrotte vanligvis ikke er godartet. Jeg har ikke funnet ut noe om tumorene fra Tardak hos hund er godartede eller ondartede...
Ja det er sant, jursvulst regnes vel som en av de få tumorene som kan opereres med god prognose. Men problemet er at de ofte får slike tumorer på ny. Og er det en ondartet svulst så er jo prognosen dårlig.

Men når dette er sagt, så forstår jeg veldig godt tankegangen din. Jeg vet faktisk ikke hva jeg selv hadde gjort. Men om han ikke blir bedre med Tardak så kan det jo hende at kastrasjon ville hjulpet likevel. Om han blir bedre av Tardak så vil du vel kastrere. Så på en måte ender du kanskje opp med kastrasjon uansett???
Du må holde oss oppdatert og fortelle hva du velger ;)

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Tenker at hvis det er mulighet for jursvulst ved bruk av Tardak, må man jo muligens operere likevel, er det ikke da like greit å kastrere med en gang? :?

Hvis dyrlegen bruker gassnarkose er det visstnok mye mindre sjanser for at de dør av narkosen. Har kastrert noen rotter selv, har mistet en, men 2 overlevde fint kastreringen og våknet fint opp etterpå. Virket fint på ene rotta, mens den andre hadde store atferdsproblemer, han gikk fint med hunnrottene, men selv etter å ha gått i lang tid med hunnrotter og en kort periode med en annen voksen hann(dette gikk også fint), tok han livet av to små hannrotter på 5 uker. Så det er veldig individuelt fra rotte til rotte hvordan de reagerer på kastrering.

Du får se ham an, og så bestemme deg. Vet ikke om det her var til noe hjelp, men håper det kanskje ga deg noen tanker om enten det ene eller det andre! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Heldigvis har Ulf falt til ro, så det ser ut til at han slipper å komme under kniven foreløpig.
:D

Poenget er at en del rotter ikke blir mindre aggressive mot andre rotter etter kastrering. Jeg ser ingen grunn til å kastrere en rotte unødig hvis jeg kan finne ut av om det virker ved å betale noen ekstra hundrelapper. (Veterinæren min har ikke utstyr til å legge rotter i gassnarkose, engang, så et inngrep betyr ekstra stress i forbindelse med reising.) Da får de heller ha nøttene sine i fred, og stå i et bur for seg selv.

Tardak er visstnok ganske standard å bruke i Storbritannia og i Nederland, nettopp for å teste om det vil gi effekt å kastrere.

Inger

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Åh, jeg glemte å si at jursvulstproblematikken først og fremst er sett ved langvarig behandling med Tardak. Det vil si behandling i mer enn et år for hund. Hvis det oversettes til rottelevetid er det snakk om mer enn en behandling.

Inger

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Ok, da så! Fint han har falt til ro da. Er jo ofte stressende for de små å flytte, jeg fikk en tass som ikke hadde vært aggressiv tidligere, han utviklet seg til å bli ganske dominant og nokså aggressiv etter flytting, selv om han bodde med de samme rottene som før.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Post Reply