Baytril og Vibramycin

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Jeg har opplevd en litt pussig bivirkning av Vibramycin - tennene til rotta begynte plutselig å vokse skjevt, så de måtte klippes jevnlig så lenge hun levde. Det er vel noe med Vibramycin og kalsium som gjorde det, tenker jeg, mener det sto noe om skjelettforandringer eller noe i den stilen på pakningsvedlegget.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Nå har jeg snakket med dyrlegen og fått hennes syn på melkeprodukter i forbindelse med vibramycin. Hun hadde ikke hørt om det, men hun sa hun kunne tenke seg det var på grunn av fordøyelsen når man går på denne type medisin og på grunn av tarmbakteriene rottene er avhengige av.

Videre sa hun til meg at det ikke skulle være noe i veien for å gi syrlige melkeprodukter med vibramycin, men man måtte passe på f.eks hvis man ønsket å blande ut medisinen i yoghurt at ikke stoffet i yoghurten drepte stoffet i medisinen...

Selv gir vi medisinen rett i munnen med engangssprøyte for å unngå at pasienten nekter å spise det han skal ha i seg.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Melody wrote:Nå har jeg snakket med dyrlegen og fått hennes syn på melkeprodukter i forbindelse med vibramycin. Hun hadde ikke hørt om det, men hun sa hun kunne tenke seg det var på grunn av fordøyelsen når man går på denne type medisin og på grunn av tarmbakteriene rottene er avhengige av.

Videre sa hun til meg at det ikke skulle være noe i veien for å gi syrlige melkeprodukter med vibramycin, men man måtte passe på f.eks hvis man ønsket å blande ut medisinen i yoghurt at ikke stoffet i yoghurten drepte stoffet i medisinen...

Selv gir vi medisinen rett i munnen med engangssprøyte for å unngå at pasienten nekter å spise det han skal ha i seg.
Dene rotta jeg har ( Java) har vert litt syk .lettere lufteveis infeksjon var det veterinæren sa var mest sannsynelig ...Så hun satte Java på antibiotika kur...

Men Melody som du sier: er det best å ge de antibiotikaen med engangs sprøyter i munnen??
så rotta får i seg det den skal ha!

Jeg husker ikke helt hva slaks antibiotika veterinæren sa det var?! Men den skal blandes ut i vannet til rottene...
Men Java er liten og skranglete til 2 mndr og være..
Mindre enn Paige !

Får hun ikke i seg det hun skal ha siden hun er så liten???

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

I begynnelsen da jeg hadde rotter var det flere rundt omkring som hadde rotter med luftveisinfeksjoner som fikk medisin som skulle brukes som eneste drikkevann i en uke eller noe. Dette var absoulutt ikke bra!
En venninne av meg som var ekstrahjelp på dyrebutikken tok med seg en rotte hjem som hun skulle gi behandling. Rotta likte selvfølgelig ikke smaken på medisinen og nektet å drikke. Selv da venninna mi satte rent vann inn i buret hans, nektet han å drikke fordi han var så redd medisinsmaken. Han ble dehydrert og døde. Derfor har jeg påpekt de to gangene en av mine rotter har vært til dyrlegen for luftveisinfeksjon, at jeg skal ha medisinen i konsentrert form.

Skal rottene ha det i drikkevannet må jo den syke rotta først og fremst bo i eget bur under hele behandlingen + at man ikke har den samme kontrollen over hvor mye medisin rotta får i seg. Man kan ikke presse masse vann inn i rotta ved en sprøye.

Lime får nå vibramycin i konsentrert form, 0,25 ml per dag, og da sier det seg selv at det ikke er mange dråpene som skal inn i ham.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

hmmm...jeg gir det til alle rottene min p.g.a smitte fare.veterinæren sa ikke noe i mot det??!

Men det ser ut til at det verste er over :wink:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hva? Er alle rottene syke? Man gir da vel ikke antibiotika til friske dyr?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Nei det gjør man nok ikke ...gjør bare det veterinæren sier.
Men jeg har snart ikke mere antibiotika igjen...og rottene er rimelig friske.
Bare Java har litt hoste problemer..

Hos veterinæren:
Veterinæren fant ikke ut hva det var og kunne ikke høre noe tung pusting fra henne..Så sa veterinæren: Jeg setter rottene på antibiotika kur.For sikkerhets skyld..
Så fikk Java en sprøyte og jeg fikk med antibiotikaen hjemm.

Men hun hoster fortsatt..
Merkelig..for det er jo ikke noe galt med henne..
Kan det være antibiotikaen som forårsaker dette???

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er vanskelig å vite hva du mener med hosting. Jeg har aldri hørt en rotte som hoster slik som mennesker. Sikker på at det ikke er nysing du hører? Det kan kanskje minne litt om hosting. Isåfall skal du dra til dyrlegen igjen og få høyere dose, evt kombinasjon med en annen medisin. Og ikke gi de friske rottene medisin.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Tja hostin og hosting...det er litt vanerskelig å forklare..

Hun hoster ikke som vi menesker gjør..
Nå rotter lager sånn koselyd med tennene?
Det er en salks kombinasjon av kose lyd og nysing,som høres ut som hosting.Dere har vel sikkert hørt hunder hoste? nesten slik høres det ut?!!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Fra forklaringen din høres det ut som nysing. Men uten å høre henne kan vi nesten ikke gi deg et sikkert svar.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Alues, finnes det ikke dyrleger i nærheten av der du bor som har erfaring med smådyr?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Nei..jeg er ikke sikker,det er en dyreklinikk som heter apenes klinikk eller noe sånt..

Også er det Vestfold Dyre hosptal zoo noen der har mer peiling enn de andre.

Her dere noen ambefalinger ?

Locked