Hjelp! Skjev rottegutt.

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Cath

Hjelp! Skjev rottegutt.

Post by Cath »

I går kveld syntes jeg Elvin gikk litt skjevt med hodet, men fikk han liksom ikke til å "vise det fram". Han gikk hele tiden inntil til for å snuse på det o.l. Var derfor ikke sikker. Men i dag er det helt tydelig! Hodet holder han helt skjevt slik at høyre øre vender ned mot bakken. Vet ikke om det er pga. hodet, men brystlkassa vrir seg også i samme retning. :shock:

Likevel så er han ganske rask til beins, klatrer, spiser, drikker osv som normalt, bortsett fra at hodet hemmer han litt i å utfolde seg som normalt. Han er jo en særdeles aktiv rotte som hele tiden tar altfor store sjanser :roll:. Kan jo hende han har ramlet forkjært, men vet dere om noe annet det kan være? Skal ta han med til dyrlegen i morgen tidlig.

h3gzi
Hamstrer mat

Post by h3gzi »

Har ei rotte her også som er sånn.. Søk på headtilt eller ørebetennelse på forumet så finner du nok masse..

Ta rotta til dyrlegen, er det ørebetennelse må det behandles
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden

Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

Ofelia
Pinky

Post by Ofelia »

Det er lurt at du tar han til dyrlegen. Pleier å være ett tegn på at det er noe alvorlig galt med rotta når dette skjer. Er skrevet om dette på forumet ett annet sted, men jeg husker ikke helt hvor i skrivende stund.
Rotter: Trixie, Arne,Ofelia og Brutus

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

har ikke du akkurat hatt guttene dine på kur :? ? uff, kan ikke være mye morro når man har så syke rotter..
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Viktig at du kommer fort igang med kur og at den er "sterk" nok.Lykke til! :)

Cath

Post by Cath »

Takk for svar! Har lest litt om mulige årsaker til at han holder hodet skjevt her på forumet nå. Ble ikke akkurat noe mindre bekymret. Og ja kikky, jeg har nettopp hatt dem på kur for luftveisinfeksjon.

Ringte dyrlegen nå og vet dere hva hun sa? Jeg er litt opptatt så det er fint om du kan ringe opp igjen om 5 minutter. Så ringer jeg opp igjen etter 15 minutter. (dette er et dyrlegesenter, med flere dyrleger og dyrepleiere). Da svarte hun at hun fortsatt var opptatt og at hun måtte legge fra seg røret et øyeblikk. Ikke var hun hyggelig heller. Da hun endelig tok røret igjen, fikk jeg forklart saken. Da sa hun kjapt at da kunne jeg komme kl.11.15 i morgen. Huff, er ikke en rotte med headtilt alvorlig nok? Ble lei meg jeg! Skal forsøke å ringe en annen dyrlege i stedet.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Ja jeg syntes han nettop hadde vært på kur skjønner du, så er overrasket at han ble dårlig nå, men det var kanskje ikke baytriul du brukte? håper i hvertfall du fåt tak i en dyrlege som bryr seg og som kan gi han noe som virker ;) håper han blir frisk =)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Det er ikke alltid kuren mot luftveisinfeksjon klarer å ta alt,og da er det lett at det går på andre områder,som ørebetennelse.Derfor er det så viktig å ta det fort og intenst første gangen.Kan være skikkelig hardnakket hos enkelte rotter.Ville prøvd å komme til en annen dyrlege idag..... :)

Cath

Post by Cath »

Hei igjen.
Nå har jeg vært hos dyrlegen. Hun mente at Elvin hadde betennelse i mellomøret og satte han på imacillin 5 mg*2. Synes dette hørtes lite ut, siden han fikk 12mg*2 sist gang, dessuten har han jo lagt på seg 150 gram siden sist. Noen her som kan noe om denne doseringen. Det står jo ingenting om dosering til rotter i felleskatalogen eller veterinærkatalogen :( .

Cath

Post by Cath »

Ser nå at det står 10mg/Ib på http://ratguide.com/ Tror jeg følger denne i stedet. Er mer i tråd med doseringen jeg fikk sist gang. Huff, er så tragisk at dyrlegene ikke har godt nok oppslagsverk de kan bruke, når de støter på noe de ikke kan :-x .

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Hvor lenge fikk du beskjed om å behandle?
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det er trist at han er blitt dårlig nå igjen :(

Jeg synes det er rart at han ikke skal ha enten høyere dose nå enn sist, eller et annet middel. Når datteren min har hatt oppblussing av infeksjon etter en antibiotikakur, har hun aldri fått mindre av samme middel. Var det samme veterinær som skrev ut kur nr. 2, og spurte du om det var meningen at kuren skulle være svakere enn sist? Og hvor lenge er det siden han avsluttet forrige kur?
Ser nå at det står 10mg/Ib på http://ratguide.com/
Husk at det er 10 mg/lb to ganger daglig ;) BID = Bis in die
Det vet vel du, Cath, med bakgrunnen din, men jeg skriver det for andre som måtte lese tråden :)

Cath

Post by Cath »

Uups, glemte å skrive at det var 10 mg/Ib*2 ja :oops:. Fikk beskjed om å behandle i 14 dager.

Syntes også at det var litt merkelig med så lav dosering av samme antibiotika. Problemet var bare at jeg ikke var tilstede da han ble undersøkt. Jeg hadde en annen akuttime hos ørelegen til sønnen min samtidig, ironisk nok.
Da jeg kom å hentet han lå det bare en resept klar, og dyrlegen var ikke til stede. Siden jeg skulle på jobb rett etterpå måtte jeg bare ta det slik det var akkurat da. Nei det var ikke samme dyrlege som sist, dette var nok hun du pleier å bruke matmor.
På resepten sto det foresten begrunnelse mellomørebetennelse på kanin :? . Kanskje hun har brukt den doseringen som er vanlig til kanin? At det er derfor den er lav? Jeg fortalte henne hvilken type antibiotika han fikk sist, da jeg leverte han, så det var hun klar over. Lurer på å ta en telefon dit i morgen for å rådføre meg.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Lurer på å ta en telefon dit i morgen for å rådføre meg.
Det synes jeg du skal gjøre :) Siden det var ny veterinær - og annet veterinærkontor, regner jeg med, hadde hun sikkert ikke opplysninger om dosen han fikk forrige gang.

Cath

Post by Cath »

Da har jeg og veterinæren blitt enig om å gi imacillin 15mg*2. Altså sterkere dose enn første gangen. Så da får vi håpe at han blir frisk.

Veterinæren lurte foresten på om midd i øregangen var et vanlig problem hos rotter? Noen som vet det?

Er visst vanlig på kanin, så om det var vanlig på rotter også, kan det også være en mulig diagnose. Midden kan vandre innover og påvirke balansenervene til kaninen. Elvin klødde seg en del i det øret som vender nedover i jula, men ikke de siste ukene... (vender nedover siden han går med hodet vridd).

Post Reply