Headtilt?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
LanFear1985
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 15 Apr 2007, 22:16
Location: Tønsberg

Headtilt?

Post by LanFear1985 »

Sitter her med ene jenta mi terror!

Kan ikke si hun er helt seg selv, balansen er ganske dårlig og hun er tydelig syk! Pjuskete i pelsen, dårlig apetitt og oppfører seg som en nordmann på grisefylla rett og slett!
Her for ikke så lenge siden så fakt hun ned fra 2 hylla i buret sitt og landet på matskåla!
Mulig at dette er ørebetennelse el kan hun ha slått hodet litt vel kraftig?

Skal ta henne med til veterinæren morgen om jeg får time, men ville høre litt her inne angående dette først!
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Høres ikke bra ut i det heletatt, stakkars :( Time hos veterinær i dag hadde vært enda bedre.

Noen ganger kan ørebetennelser forløpe stille, det vil si uten at rotta viser tegn til smerte eller porfyrin fra nese, så umulig er det vel ikke at den har headtilt. Jeg synes bare det høres ut som om hun er blitt veldig dårlig av det, hvis du ikke har sett noe før hun "ser ut som om hun er på grisefylla", og da er det mest sannsynlig at du også hadde sett tegn på luftveisinfeksjon enten nylig eller fortsatt.

Hvor gammel er hun? For meg høres det ut som en hjerneskade, men om den er midlertidig eller permanent er vanskelig å si. Krysser fingre for at dere får time raskt.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg hadde tatt henne med til veterinæren i dag, det høres ikke bra ut. Godt mulig det er noe alvorlig og at det gjør vondt for henne, dessverre. :(

LanFear1985
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 15 Apr 2007, 22:16
Location: Tønsberg

Post by LanFear1985 »

Har ikke sett noe tegn til lvi på henne el burvenninene!
Men vet jo ikke om hun var slik føre hun falt heller! Hun ble i hvertfall veldig rar etter¨å ha falt i matskåla si og det har bare blitt verre og verre!

Så er vel mye mulig hun har slått hodet sitt sånn at hu er slik nå!

Hun er 8 månder gammel....
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

fortsatt en god ide å dra til dyrlegen i dag, hørtes ut som om du skulle tatt en tur når hu først begynte å bli rar.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

LanFear1985
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 15 Apr 2007, 22:16
Location: Tønsberg

Post by LanFear1985 »

Har vært hos vetten med henne!
Der fikk hun en kortison sprøyte for å se om det kunne være en hevelse rundt hjernen. Kortisonen vil da gjøre at den forsvinner!

Også skal jeg gi henne antibiotika i 5 dager sånn i førstningen for å se om det skjer noen forandring!

Ja skulle hatt henne til vetten med engang dette skjedde, men så jo det at hun datt og etter det var hun litt i ørska i en 10 minuter føre hun så helt fin ut igjen! Fort gjort å tenke at det kun var pga fallet med det første da :oops:
Finner jo fort ut nå om det er mellomørebetennelse el ikke, er det det så er det nok det som gjorde at hun falt i utgangspunktet!

Så nå blir det medisinering og noe mating via sprøyte i noen dager! Hun får jo ikke til å spise tørrforet siden det blir for hardt for henne og tygge og setter jeg inn en skål med grøt el noe stuper hun regelrett oppi med hodet først og kroppen etter for å spise! Behøver ikke måtte vaske henne daglig pga matbading syns jeg...
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Er det slik at hun ikke klarer å koordinere forlabbene helt når hun spiser?

Jeg håper hun blir bedre av behandlingen. Kortisonen kommer sikker til å få henne til å føle seg bedre, i alle fall :) Hold oss oppdatert!

LanFear1985
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 15 Apr 2007, 22:16
Location: Tønsberg

Post by LanFear1985 »

hun klarer ikke helt kodinere forlabbene sine nei! Gav henne noe bolle i sted etter å ha vært hos vetten! Fikk jo sprøyte jo ikke gøy det så litt å trøste seg med fikk hun!

Skulle hun spise den biten mått den ligge på bunn av buret også bøyde hun seg ned så hodet nesten var mellom bakbeina for å holde det fast og spise i det hele tatt!

uff har skikkelig vondt av henne, men fikk en real dose med baby mat i stad så nå sover hun godt :lol:
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Så fint hun fikk spist og sovnet :) Vi får bare håpe veterinæren har rett, og at det kan gå over. Jeg synes ellers det var svært tidlig å få problemer jeg forbinder med eldre rotter. Du får skjemme henne bort med håndmating framover :ost:

LanFear1985
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 15 Apr 2007, 22:16
Location: Tønsberg

Post by LanFear1985 »

Virker som om kortisonen har gjort jobben sin!
Hun er fortsatt litt ute av balanse men mye kvikkere og spiser bedre selv nå!

:bravo:

Får hente medisinene mot ørebetennelse i morgen og starte henne på dem så ser vi fort om det hjelper enda mer!
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

så bra :D
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

LanFear1985
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 15 Apr 2007, 22:16
Location: Tønsberg

Post by LanFear1985 »

Og der kom tegnene på lvi :?

Er det en forbindelse med det og mellomørebetennelse?
I så fall håper jeg virkelig antibiotikaen hjelper enda mer...
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er en sammenheng mellom luftveisinfeksjoner og ørebetennelse, men den pleier å gå andre veien. Dvs. først luftveisinfeksjon, så ørebetennelse.

Det som kan ha skjedd er at kortisonen har svekket immunforsvaret til rotta, slik at luftveisinfeksjonen som har ligget latent har fått blusse opp... Det er ikke greit :( Jeg håper virkelig antibiotikakuren hjelper.

LanFear1985
Stjeler mat
Posts: 94
Joined: 15 Apr 2007, 22:16
Location: Tønsberg

Post by LanFear1985 »

Kotisonen gjorde ikke jobben sin hvertfall det ser jeg jo nå!
Hun er blitt enda verre... Kuren med antibiotika er startet så får nå se om den hjelper!
Hanna med kosejentene&koseguttene:)
R.I.P Lille my.
06/03-08 R.I.P Vanilje!!

Post Reply