vanlige alderdoms tegn

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lilly-Marie
Markeringsbehov
Posts: 282
Joined: 17 Feb 2008, 16:05
Location: Rjukan
Contact:

vanlige alderdoms tegn

Post by Lilly-Marie »

noen av gutta mine begynner å bli gammle, dette er mine første rotter så har ikke så mye erfaring med eldre rotter. untatt kjukken Napolion som dere husker. han som flere rotte eiere her inne oppfattet som agresiv, men som jeg temmet og han ble en herlig rotte sine siste måneder. da han var gammel når jeg fikk han.

han sovnet bare stille inn, Amandus, min førtse rotte døde her om dagen, han fikk en svulst på hjernen, og sovnet inn to dager senere. han ble 2år og 3mnd.

Lusifer som er like gammel er nå blitt blind, men ellers seg selv, kanjse en anelse tynnere. og han bruker jo de andre sansene til å orientere seg så jeg tror han fortsatt har det bra. Cliantro som nærmer seg 2år er sitt tjukke kosete eg enda.

jeg vet at svulser er vanlige alderdomstegn, er det vanlig at de blir blinde?
og hvilke andre erfrainger har dere med eldre rotter?
Image MVH Koala Jenta & Koala`s Rotter Image
http://www.geocities.com/koalajenta/rottene.html

Titti
Stjeler mat
Posts: 78
Joined: 21 Jun 2006, 12:10
Location: Ski
Contact:

Post by Titti »

hvordan vet du at han er blind?? :roll:
Hilsen Siri,Chevy,Viper,Castro,Lancia og Felicia

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

man kan da lett skjønne om en rotte sliter med synet.

Jeg har ikke opplevd at de har blittsvaksynte, men gamle mennesker blir jo ofte det. alderdoms tegn jeg har merket er at de blir tynnere, sliter litt med å bevege seg og at de sover mer.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Lilly-Marie
Markeringsbehov
Posts: 282
Joined: 17 Feb 2008, 16:05
Location: Rjukan
Contact:

Post by Lilly-Marie »

Titti wrote:hvordan vet du at han er blind?? :roll:
pupillene er hvite, og han går med hodet hevet og surer litt rundt. du ser han bruker ører og nesa og hverhåra til å lokalisere seg. og når jeg flytta vannflaska ble han helt dessorientert og jeg måtte vise han hvor den var.
Image MVH Koala Jenta & Koala`s Rotter Image
http://www.geocities.com/koalajenta/rottene.html

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

jeg vet at svulser er vanlige alderdomstegn, er det vanlig at de blir blinde?
og hvilke andre erfrainger har dere med eldre rotter?
Alle forandringer synes ikke på alle rotter, heldigvis :) Men dette er ting jeg har sett hos eldre rotter:
Svulster hos hanrotter er ofte i hjernen. Det oppdages ved at rotta mister kontroll over forbena sine, eller endre humør, eller får oksehunger, for eksempel. Hos hunner er brystsvulster eller svulster tilknyttet reproduksjonsorgangene mye vanligere.
Når det gjelder øynene er en del rotter utsatt for å få den melkehvite flekken som betyr at linsen er uklar - men det er veldig varierende når de får dem. Noen uheldige rotter får "stær" på den måten før de er 3 måneder gamle, mens mine gamlinger på over to aldri hadde noen blakking av linsen. Rotter med røde/rødlige øyne (pink, ruby) opplever gjerne generell synssvekkelse før de sortøyde, og generell synssvekkelse trenger ikke være synlig på grunn av uklar linse.
Pelsen blir ofte litt tynnere. Det var kanskje spesiellt merkbart på mine, siden de var kastrater. Kastratene har mer underull enn dekkhår i utgangspunktet.
Kroppsfasongen endrer seg. Rottene mister ofte muskelmasse, så de blir mer pæreformede i fasongen.
Musklene blir også svakere. Aktivitetsnivået går ned. Og hastigheten på bevegelsene går ned. Se på hvordan en babyrotte klør seg i forhold til en to-åring...
Kroppsvekten endres. Noen rotter blir lettere, fordi de mister muskelmasse, og andre blir tyngre, fordi de spiser mer enn de forbrenner.
Neglene kan forandres. Akkurat som på eldre mennesker kan de bli tykkere.
Urinen øker ofte i menge på grunn av sukkersyke, og hanrottene er mer utsatt for urinveisinfeksjoner når de blir eldre, fordi de ikke klarer å tømme blæren helt når de tisser.
Søvnbehovet ser ut til å øke

Kommer ikke på noe mer nå, men det er sikkert andre ting ;)

Lilly-Marie
Markeringsbehov
Posts: 282
Joined: 17 Feb 2008, 16:05
Location: Rjukan
Contact:

Post by Lilly-Marie »

takk det var en veldig fin og lærerikt innlegg. :D
Image MVH Koala Jenta & Koala`s Rotter Image
http://www.geocities.com/koalajenta/rottene.html

Post Reply