blande baytril-tabletter?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

blande baytril-tabletter?

Post by Marianne »

Går det an å blande baytril-tabletter i yoghurt o.l?

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Ja det tror jeg skal gå fint :P
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Jeg blanda hvertfall Baytril-løsningen jeg fikk i yougurt, det gikk kjempe fint, regner med det går like fint å knuse tabletter i yougurt:)

Cath

Post by Cath »

Biola yoghurt vil hjelpe på å holde magen i orden mens du gir antibiotika. Rottene mine synes den er kjempegod :D

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Ja, kan sikkert være lurt å bruke biola yougurt hvis det hjelper for magen, for rotta mi fikk veldig løs mage av all yogurten, må gå på medisin for løs mage nå i etterkant av behandlingen.

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »

Jeg har tatt litt vann i en teskje, løst tabletten helt opp i det, og dratt det opp i sprøyte, og gitt rett i munnen. Funker fint på rotter som godtar tvangsmedisinering..Dra helst ønsket mengde vann opp i sprøyta, og trykk det ut i en teskje for så å blande

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Løse opp en tablett i en teskje vann kan være et problem - virkestoffet i Baytril er dårlig løselig... Det vil stort sett bli liggende igjen i grumset på bunnen av skjeen :(

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »

Derfor jeg sa at man må ta opp så mye vann man skal bruke, og så suge ALT opp i sprøyta. Har fungert fint her, hvertfall...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Derfor jeg sa at man må ta opp så mye vann man skal bruke, og så suge ALT opp i sprøyta. Har fungert fint her, hvertfall...
Baytril tabletter: minste styrke tilgjengelig i Norge er på 15 mg, stemmer ikke det?
Løseligheten av virkestoffet er ca. 15 mg i 60 ml vann, som er mer enn en normal rotte drikker i løpet av en dag.
1 teskje inneholder mindre enn 5 ml vann, vanligvis 3,5 ml.
:hm:
Jeg tror ikke du snakker om å "løse" i en kjemikerbetydning her ;) Med mindre rotta skal ha hele dosen som er slemmet opp, blir det en fryktelig unøyaktig dosering. Nå er det vanskelig å dosere Baytril nøye uansett, men jeg ville i alle fall startet med å dele tabletten så man kom nærmest mulig den dosen som skulle gis.

Post Reply