Hva kan det være?!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Hva kan det være?!

Post by § RatGirl § »

Har vært på ferie i litt over en uke nå. Da jeg kom hjem merket jeg at Tequlia har tre skorpe lignende klumper på halen. :? Har på følsen av at de bare blir større... Burde jeg gå til dyrlegen og sjekke det? Eller skal jeg vente og se om det går bort?
Og hva kan det være?

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

hei :D ..kanskje den andre rotta kann ha bitt den???eller at den har skrapet seg på ett eller annant skarpt????
jeg syntes du burde vente noen dager å se hvordan det går med rotta..blir det bedre tror jeg ikke det er så farlig..blir det verre bør du få en veterinær til å undersøke halen til rotta.det kan jo bli vetk og betent... :?

Guest

Post by Guest »

Du bør få sjekket henne hos en dyrlege. Sårene kan være "bare sår", men det er i utgangspunktet rart at de har dukket opp. Ringtail er en sykdom som rotter (spesielt unge rotter) kan få når de er utsatt for lav luftfuktighet, som gjør at halen får sår, og dette begynner ofte med "ringer" nederst på halen som siden kryper oppover, og kan føre til at halen i verste fall råtner og faller av. Jeg tror ikke det er dette rotta di har fått, men siden det var spesielt halen det angikk, bør du kanskje være oppmerksom på denne sykdommen. Det kunne vært lurt å sjekke henne uansett... Jeg aner jo ikke hvordan disse sårene/skorpene ser ut, men det kan jo også være en form for parasitter e.l., eller til og med en form for tumor. Så lenge sårene/skorpene vokser, så tyder det på at kroppen ikke klarer å hanskes med problemet alene, og rotta trenger derfor hjelp i form av veterinærbesøk og evt. antibiotika eller annen behandling. Håper du finner ut hva som er galt, og at det ikke er noe farlig! :) Lykke til!

Mvh Ragnhild (som ikke får lov til å logge inn idag, av en eller annen grunn)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Er det sårskorper eller kan det være et lag med urin som har lagt seg utenpå halen? Det kan jo iblant se ganske gyselig ut...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Nå har skorpene falt av og det er blitt tre runde røde sår....er det bare vanlige sår eller kan det være noe annet? Hun virker helt fin ellers....

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Burde jeg rense sårene eller noe sånt?!

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

jeg ville nok rensa det et par ganger om dagen. det er sikkert mye som kan sette seg i det.. støv,urin osv.. men hvis såret er tørt er det sikkert ikke så farlig med rensinga..

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det spørs jo litt på sårene, det, om det er overflatesår eller dypere sår. Halen dras jo borti alt, så jeg ville først renset halen og deretter latt rotta gå på lakener og håndklær slik at den ikke fikk urin og støv fra strøet inn i sårene. Men det er jo ikke sikkert det er så alvorlig, da.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Som Ragnhild sier så kan det være ringtail, og du bør derfor få det sjekket hos dyrlegen.

Locked