Store atferdsendringer plutselig!!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Store atferdsendringer plutselig!!

Post by lucas »

Rotta mi, Sofus har alltid vært en trygg og rolig rotte som har vært i god form. Men nå plutselig er han redd oss, han spiser og drikker for det meste bare av hendene våres og er nesten bare inne i huset sitt. :hm:

Tidligere i dag satt han oppå huset og spiste, så plutselig hørte jeg et smell. Da hadde han hoppa ned og inn i huset plutselig som om han ble veldig redd for noe. Han har vært hos veterinær uten hell, men fikk en antibiotika sprøyte. Hun som undersøkte han hadde heller ikke peiling på rotter :| Han koser litt, men bare inni mørke steder, tar vi opp f.eks teppe går han lenger inn :?

Noen som vet hva dette kan være, hva som feiler godgutten vår? :)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

kanskje han trenger en kompis?

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Har tenkt på dette, men han har bodd alene i ca 7-8 måneder siden han og broren sloss. Kan dette komme så plutselig da?
Last edited by lucas on 27 Apr 2008, 20:54, edited 2 times in total.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg lurte på hvor gammel Sofus var :)
Han kan selvsagt ha opplevd noe skremmende (for ham) som du ikke vet om - lyder, rystelser, andre dyr.
Han kan være i en alder da hanrottene går gjennom hormonelle endringer, og blitt mindre tøffere av den grunn.
Det er de mest sannsynlige forklaringene jeg kan komme på. Han kan selvsagt også være syk. Siden veterinæren gav ham antibiotika, hadde han antagelig noen sykdomstegn ut over det å være redd?

Jeg håper det bedrer seg snart :(

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Sofus er ca. 1 år og 3 måneder :) Han har vært redd og skvetten i en uke, han tar nesten bare til seg mat og drikke når vi mater han med hendene. Formen varierer fra dag til dag, men ikke sånn som før i det hele tatt. Han har også blitt tynnere de siste dagene.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hanner kan få personlighetsendringer omtrent når de runder året. Da dabber testosteronproduksjonen av, slik at de ikke er så tøffe lenger. Hvis rotta har nervøse tendenser kan de vise seg da - men jeg ville trodd at han da også hadde vært noe nervøs de første måneden han bodde hos deg...

Du sier at han nesten bare tar mat fra hendene deres. Det er spesiellt rart hvis han er blitt så engstelig. Det høres i alle fall ikke ut som det er dere han er redd for, og det er jo bra. Men det er ikke bra i det heletatt at han knapt nok tør komme ut av sovehuset :hm: Får han annerledes mat fra hendene deres enn han får i matskålen? Eller får han "vanlig tørrfor" både av dere og i skålen? Og løper og klatrer han normalt, eller er han blitt langsommere og eventuellt mer klossete i bevegelsene?

Siden han er redd, spørs det om det går an å plassere buret et rolig sted hvor han føler seg tryggere. Eller legge noen gamle filler det ikke er så farlig med over mesteparten av buret, slik at han blir mer skjermet :rat:

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Det ligger tepper og håndklær over buret hans :D Han spiser bare solsikkefrø, nøtter og noe honni korn lignende fra tørrforet. Vi ga han en del annen mat for at han skulle få i seg noe da han ikke spiste av tørrforet for et par dager siden.

Takk for alle svar og tips jeg får :bravo:

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Han beveger seg fortere, siden han er redd antar jeg :rottehode:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er bra han har tepper rundt buret :)
Jeg er også veldig glad for å høre at han ikke er begynt å bevege seg langsomt og klossete. Da høres det ikke ut som om han er særlig syk. Men det er jo ille nok at han er redd, da.

Jeg har ikke noe annet råd enn å skjerme ham mest mulig for lyder og lys, siden det er det han ser ut til å foretrekke for tiden. Ellers tror jeg håndmating med annen mat høres ut som en god idé. For det første kan ha bli syk hvis han lar være å spise. For det andre hørtes ikke kostholdet hans så bra ut, hvis han bare plukker ut den fete (solsikkefrø, nøtter) og søte (honnikorn-aktige) maten fra foret. Hvis han drikker lite er det viktig at han får i seg mat med høyere vann-innhold. Kokte poteter og grønnsaker, kokt pasta eller ris er fine saker. Og ikke minst, hvis han er trygg sammen med dere, så får han slappe av litt fra alle "farlighetene" rundt seg.

Hils Sofus og ønsk god bedring :)

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Takk, det setter han sikkert pris på :rat:

Post Reply