Maccern har fått svulst!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Maccern har fått svulst!

Post by macgyver »

I går kveld fant jeg en klump med en skorpelignende sak på magen til Maccern. Tenkte først han hadde blitt bitt av Chuck og at det hadde kommet verkebyll under såret, så tok ham med på jobb i dag for å høre hva folk syntes. Ble til at jeg tok ham til veterinæren for sikkerhets skyld, og eventuelt for å stikke hull på byllen og få ut verket.
Men dyrlegen fant ganske fort ut at det ikke var snakk om et bitt, men en tumor...Han tok ingen prøver eller noe, men mente det var best å operere den vekk fort iom. at den hadde kommet så fort og vokst så mye på så kort tid.
Så nå er jeg litt engstelig kan man si! Noen som har erfaring med tumor/svulst på rotte og å operere bort en slik? Har snakket med diverse veterinærer som synes han jeg var hos burde testet svulsten og funnet ut hva det var. Har også fått høre at om det er godartet kreft eller annen type svulst, så går nok en operasjon bra og svulsten blir borte. Men om det er ondartet kreft og den har spredd seg så er det lite håp!
Jeg vil selvfølgelig prøve å operere og har time på fredag, men hva er sjansene for at det skal gå bra og han blir frisk?
Er så redd for at lille Maccern skal dø! Han er bare 7 måneder...
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg har ikke all verdens erfaring, men det at du sier "under magen" gir meg et visst håp. Hanrotter kan også få svulster i forbindelse med jurvev, og denne formen for svulster er ofte godartede.

Den ene omplasseringshannen jeg hadde her fikk svulst i jurvev for ca. 9 måneder siden. Selv om svulsten skal ha vært stor ble den etter sigende fjernet uten problemer. Dessverre fikk han nettopp en ny, og denne gangen ondartet svulst, men det var tross alt 9 måneder senere - nesten et halvt rotteliv!

Vi krysser fingre og poter for McGyver :rat:

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Huff så leit! Har ikke noe greie på svulster, bortsett fra min kjære Agnes som fikk en svulst på sine eldre dager. Vi lot henne slippe fordi hun i tillegg var ganske svak fra før pga et sår ved øyet som aldri ville gro skikkelig.
Men han har jo gode forutsetninger for å klare en operasjon i og med at han er såpass ung! :) Lykke til!

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Min første rotte, Monja, fikk svulst når hun var 6 månder den første gangen. Denne opererte vi bort med en gang, og den var godartet! Monja klarte seg supert en god, lang stund, før det plutselig dukket opp en ny. Jeg hørte med dyrlegen og han sa at vi burde operere denne nye bort igjen. Han var litt usikker på om denne var godartet eller ondartet, men alt gikk bra under oprasjonen. Ikke så lenge etter dukket det opp enda en ny, og dyrlegen sa igjen at hun burde opereres for hun var fortsatt ganske ung. Monja ble operert for tredje gang og alt gikk fint i nesten ett år, men igjen dukket det ikke opp en, men to nye svulster. Jeg var bare 8-9 år når jeg hadde Monja og visste ikke helt hva som var best for hun så igjen spurte jeg dyrlegen, og han sa at det beste ville vært å operere igjen men at kanskje narkosen ville være for sterk for hun. Vi fant også ut at mest sannsynlig var det bare den ene kulen som var en svulst, den andre var en fettkul, noe som ikke er farlig. Siden han anbefalte å ta en fjerde oprasjon gjorde vi det, men fjernet bare den ene kulen. Monja ble bedre og holdt seg mer aktiv og frisk helt til hun fikk LVI og enda en svulst som virkelig tok all energi fra hun, og siden hun var tre år, avlivet jeg henne.
Svulst er noe dritt, men det er heldigvis sånn at det finnes godartede også:)...Min andre rotte, Dill, fikk også en svulst som vi opererte bort og alt gikk supert med han, så det varierer jo!
Masse lykke til til deg og McGyver! Det går helst sikkert super bra med oprasjonen også hvis han er bare sju måneder ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Vil bare ønske dere lykke til:)

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Post by macgyver »

å, så fint at det er mange positive erfaringer med svulst her!

Kan stemme det som ble sagt over her om jurvev, svulsten ligger liksom litt opp og på siden av tissen...Håper inderlig at det går bra, og tar definitivt sjansen på operasjon! Takk for lykkeønsker :)
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Jepp, det var akkurat der Dill hadde det også, og alt gikk jo supert :D
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply