Varierende mellomrom mellom tenna!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Varierende mellomrom mellom tenna!

Post by Christi »

Når jeg koser med Sam på fanget (han sitter på rumpa vendt mot meg) pleier jeg å stryke ham over hodet, øynene og kjeven. Av og til mens jeg gjør dette ser jeg at mellomrommet mellom fortennene i underkjeven varierer! Særlig når han bopper med øynene og gnisser intenst med tenna, ser jeg at at de spriker litt, og faktisk beveger seg fra hverandre! Kjemperart!

-Noen andre som har opplevd dette? Noen som har en forklaring? Synes det er vanvittig rart at tennene hans er bevegelige, men har ikke sett at han har noen problemer med å gnage i seg RM1 foret sitt...:D Tennene går tilbake til "normalt" mellomrom når kosestunden er over.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Monja, den gamle rotta mi gjorde også dette, jeg sjekket hun hos dyrlegen og han hadde ikke annet svar enn at det kunne vært en slags "kosegreie" som han kaldte det...Men er litt usikker jeg!
:? ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Har selv sett det på mine - helt normalt, men jeg vet ikke hvorfor. :lol:
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Dette har eg lest om!

Fortennene i underkjeven sitter "laust" fast, for å seie det sånn. ( Hurra for mine forklaringer )
Det var leddet mellom dei to framtennene som ikkje er heilt fast, om det höyrest betre ut, som fungerer slik at dei to undertennene kan rotere rundt sin eigen akse, opptil 40% rundt, og siden tennene er litt böygde så blir det lengre-kortare avstand mellom dei etter kor mykje dei er roterte. Det har med gnaging å gjör, fordi dei gneg med undertennene og held fast med dei övre, så skal dette visstnok väre eit triks for å komme betre til.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Jeg synes det var en god forklaring, jeg, Renya ;)

Haha, så morsomt, Sam må da være verdens største koseklump, siden han både bopper med øynene, hikker, gnisser og roterer tennene når jeg koser med ham! Den store finalen i "jeg har det godt" kroppspråket er at han rett og slett sovner; han bare siger ned til siden og ligger i en liten krøll på fanget mitt. Ganske kult; å kunne plukke opp en medium våken rotte, for så å kose ham i søvn!
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Hahaha! Jeg har også observert dette på jentene mine. Spesielt mye på Elna, og da har jeg tenkt "Herregud så dårlige tenner hun må ha.." :roll: :lol:

Post Reply