Klipping av negler...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Klipping av negler...

Post by Karen--- »

Klipper dere neglene til rottene deres? Vet at noen gjør det, andre ikke! Jeg gjør det ikke, for når mine er ute brekker de ofte av seg selv! Syns dere jeg burde gjøre det når de går av helt av seg selv og uten problemer? :hm: :D
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Nei :)
Ingen som klipper klørne på villrotter heller ;) Kloklipping er bare nødvendig hvis rotta ikke er aktiv nok til å slite ned klørne selv, som f.eks hvis den er gammel. Noen klipper klørne til rottene for å unngå å få kloremerker, men det er jo opp til den enkelte rotteeier, hvor ømfindtlig han/hun er for sånt.
Jeg har ikke klippet klørne på mine rotter. Særlig ved klatring brekker og slipes klørne naturlig.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Okey, takk for raskt svar! Har jo ingen problemer med det så da tror jeg virkelig jeg dropper det ;) De sliper de jo ned selv når de trimmer og holder på:)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Av og til ,hvis de blir for lange gjør man det.
Da kan du bruke neglklipper som mennesker bruker.
Den er lettest.
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Post by macgyver »

jeg klipper neglene på mine i blant, med en negleklipper ment for smågnagere. Gjør det mest fordi de klatrer mye på meg og det gjør helsikes vondt med lange klør! Jeg tar bare tuppene, fordi det er de som gjør vondt, og fordi neglene ikke er så ekstremt lange (slites noe ned av seg selv), og fordi det er klin umulig å få rottusene mine til å sitte stille særlig lenge. Så neglklipping blir det ikke akkurat MYE av!
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jeg har aldri klippet en negl på jentene mine.Har stor tiltro til at de klarer
å stelle seg selv. :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Mulig det er mer vanlig å klippe negler på hanrotter... Neglene kan bli vel lange og skarpe våpen i den perioden hormonene rører på seg :)

Særlig nå om sommeren hvor jeg går tynnkledd og nokså åpen i halsen/nakken synes jeg det er greit å redusere skadene på meg selv. For tiden har jeg bare en rotte som regelmessig biter ned neglene sine. Jeg har ikke lyst til å vente til de andre brekker sine. Det kan gjøre vondt, og på eldre rotter har jeg sett neglene bøye seg innover så de blir vanskeligere å klippe etterhvert. Å aktivisere en eldre han slik at den skal slipe ned neglene selv regner jeg for nærmest umulig ;) Det holder ikke å legge stein i buret under vannflasken heller for disse.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Eg har ein halvstor stein i kvart bur, til "sliping" av negler. Prøver å legge den slik at dei faktisk bruker den til å klatre litt på iblant, det ser ut til å fungere fint og sjølv om eg naturlig nok får nokre rasp her og der, så er det ikkje så ille.
Har hengt ei hengekøye over, fordi eg naturlig nok fikk "dei kjem til å dette ned på steinen og døøøøøøøøøøøøøø"tanker :]

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Jeg klipper klørne på mine jevnlig. Spesielt Elna får noen fryketelige klør bare på et par dager etter klipping. Kan rett og slett ikke la vær å klippe de, for de blir fryktelig skarpe og både samboeren og jeg går rundt med kloremerker overalt hvis ikke :P Dette til tross for at de er mye ute av buret og har stein i buret. Virker som om det er veldig individuelt hvor lange de blir, for Sunniva har ofte ikke noe til overs å klippe bort i det hele tatt.
:hm:

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Jeg klipper klørene til Amelie ganske ofte, hun får utrolig lange selv om hun løper ute på rommet mitt og ute i naturen! Men Stella trenger man ikke å klippe, hun har nesten alltid korte klør :sol:
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Det varierer altså mye på om man klipper eller ikke! På den første rotta mi klippa jeg neglene på relativt ofte, men på ingen av de andre har dette vært noe problem! :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg klipper ikke neglene på mine, men nå ser jeg at shame begynner å få lange negler så tror jeg må smiske litt med hege så hu kan ta de neste gang hu er her :P

Post Reply