Forskjølet rotte trur jeg

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Aurora&Vanessa
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 14 Nov 2007, 19:29
Location: Trondheim

Forskjølet rotte trur jeg

Post by Aurora&Vanessa »

Jeg tror ene rotta mi er forskjølet, hva kan jeg gjøre mot det?

Og hvilke medisiner albefales, hvis det trengs noen

Hun er litt overstresset noenganger og da puster hun sånn skikkelig fort og litt høyt.

Eller kan det gå seg etter hvert, hvis det er en plass det ikke trekker?
Vanessa, Rest In Peace

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Du burde ta henne med til dyrlegen! Hvordan lyder er det? Er det nysing, piping eller en litt høyere "tett" lyd? Kan også hende det er enten LVI eller lungebetennelse! Ville få sjekket henne så fort som mulig ;)
Vet ikke om det forsvinner og går seg til så lett, men hvis det er LVI eller lungeb. så forsvinner ikke det av seg selv! Dette var kanskje ikke til verdens største hjelp, du får høre litt med noen av de andre som har enda mere erfaring innen for dette temaet ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Aurora&Vanessa
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 14 Nov 2007, 19:29
Location: Trondheim

Post by Aurora&Vanessa »

Det kan sikkert også våre slim i nesa
Vanessa, Rest In Peace

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Ja...
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Aurora&Vanessa
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 14 Nov 2007, 19:29
Location: Trondheim

Post by Aurora&Vanessa »

Men liksom, det er ikke alltid, er hun i buret så sover hun og har alt perfekt, liksom da jeg tar henne ut så blir hun overstresset og begynner derre pustingen. skal jeg se et par dager om det fortsatt er der også da ta henne med til dyrlegen ?
Vanessa, Rest In Peace

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Veterinæren kan høre om lydene kommer fra lungene, nesa eller stemmebåndet. Hvis hun stresser utenfor buret kommer hun nok til å lage lydene hos veterinæren også. Det er vanskeligere når det ikke er noe system i når lydene kommer. Da blir det fort bomtur hos veterinæren.

En rotte som ligger stille trenger ikke like mye oksygen som en som rører på seg, så det er absolutt mulig at hun har mere pusteproblemer når hun er ute enn når hun ligger inne i buret.

Jeg har hatt flere rotter som lager lyder uten at det har noe med luftveisinfeksjon å gjøre, men jeg pleier å ta dem med til veterinæren for en sjekk for å få det bekreftet at det ikke er noe galt likevel.

Aurora&Vanessa
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 14 Nov 2007, 19:29
Location: Trondheim

Post by Aurora&Vanessa »

Ok hun lager sånne "hoste" lyder trur jeg, skal ta meg en tur til dyrlegen og høre om det
Vanessa, Rest In Peace

Aurora&Vanessa
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 14 Nov 2007, 19:29
Location: Trondheim

Post by Aurora&Vanessa »

Men liksom, hvis hun er forskjølet, kan hun smitte andre rotter?
Vanessa, Rest In Peace

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Rotter kan få en hel haug forskjellige luftveisinfeksjoner, og noen av dem kan smitte til de andre rottene dine. Men det langt vanligste er at det er snakk om en oppblomstring av en bakteriestamme som "alle" rotter likevel har :) Derfor er det sjelden snakk om at én rotte med luftveisproblemer smitter burkameratene. Spesiellt ikke hvis det ikke nylig har vært kontakt med fremmede rotter.

De som ikke er syke kan altså ha bakterien i seg, men de har et bedre immunsystem, eller har ikke hatt infeksjonen lenge nok, eller de kan for så vidt ha en bakteriestamme som er mindre "sinna", og som beskytter mot infeksjon av liknende stammer.

Hvis du nylig har hatt andre rotter på besøk, eller har fått inn en ny rotte, så nevn det for veterinæren enten den selv har vært syk eller ikke. Men det er veldig lite sannsynlig at veterinæren vil anbefale behandling av hele flokken fordi én har luftveisproblemer. Det skjer omtrent bare hvis man er sikker på at det er en aggressiv sykdom som smitter lett.

:rat:

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Det smitter via dråpesmitte :rat:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply