På jakt etter dyrlege i Rogaland/Stavanger-Sandnes området

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
tronni
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 11 Jun 2008, 23:57
Location: sandnes
Contact:

På jakt etter dyrlege i Rogaland/Stavanger-Sandnes området

Post by tronni »

Ønsker å ta rottene mine på en sjekk, noen som vet om dyrleger som har gode kunnskaper om rotter? Pris betyr ingenting.

tronni
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 11 Jun 2008, 23:57
Location: sandnes
Contact:

Post by tronni »

Da var jeg hos dyrlegen sist uke, diagnosen ble friske og raske.

Rottene mine viser (etter mitt skjønn) tegn til luftveisinfeksjoner, da spesielt de to nye jeg har fått, noe jeg forklarte med både ord og morsomme dyrelyd-etterligninger, men veterinæren mente det var unødvendig å bruke medisin så lenge rottene oppfører seg normalt, noe de gjør alle fire.

Burde jeg vente med behandling til rottene viser tegn til slapphet, eller burde jeg bytte dyrlege?

---
Og utenom antibiotika, brukes noe annet for å forebygge/hemme/bekjempe luftveisinfeksjoner?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

perspektiv

Post by torasrotter »

Det kan jo aldrig skade å ta en tur innom en annen dyrlege for å høre hva han/hun sier.. det kan være greit å se ting fra litt flere perspektiv avogtil ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er sikkert forskjellig syn på slikt blant veterinærer, men mitt dyrlegekontor skiller mellom øvre og nedre luftveisinfeksjon. De behandler normalt ikke øvre luftveisinfeksjon, men de behandler alltd en nedre. Nedre luftveisinfeksjon kan de ha neste uten symptomer, dessverre - det behøver ikke være mye lyder eller mye porfyrin. Så når jeg har hatt med en slik rotte til veterinæren, har det vært på grunn av allmentilstanden: bustete pels, kanskje slapp og dårlig matlyst, i tillegg til litt porfyrin og litt lyder av og til. Jeg har også opplevd å komme med en rotte uten lyder (for den generelle årlige helsesjekken som Dyrebeskyttelsen krever for alle sine omplasserte dyr) som hadde nedre luftveisinfeksjon. Ja, den hadde bustepels og litt porfyrin, men det er det mange eldre rotter som har, og dette var en gamling.

Hvis veterinæren lyttet på lungene til rottene, ville jeg derfor vært fornøyd med svaret ditt.

Jeg er ikke i stand til å høre lungelyder ved å legge øret mitt mot brystet til rottene, så 2/3 av turene til veterinæren for "lyder" har resultert i at jeg har dratt hjem uten medisin. Disse rottene har alltid blitt friske i løpet av noen dager. Men jeg fortsetter å dra, spesiellt på en fredag! Hvis rotta begynner å lage lyder på torsdag morgen og de er til stede fredag morgen, vil jeg ikke at den skal måtte gå over helgen hvis den er dårlig. Jeg regner med at veterinæren vil kunne høre ting på lungene før jeg oppdager at rotta er slapp og har mistet matlysten.

Dasy
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 09 Nov 2007, 19:42

Post by Dasy »

Jeg går til Hafrsfjord Smådyrklinikk, veldig fornøyd :)
Koselige folk og fan med en gang ut at begge rottene hadde luftveis infeksjon.
Mikonius hadde også en ''skade'' i en fot som de sjekket.
Vet du sa pris ikke betydde noe, men jeg betalte 439 kr for sjekk av begge rottene og medisin :ost:

Legger med link til hjemmesiden deres
http://www.hafrsfjord-smaadyrklinikk.no/index.htm
Hilsen
Kristine og rottene Mikonius&Chika :rat:

Post Reply