Altfor lange tånegler!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Altfor lange tånegler!

Post by Linda »

Så akkuratt at Tigris har veldig lange tånegler på "stortærne" på bakføttene! De har vokst seg kjempe lange og bøyer seg innover! Hva skal jeg gjøre? Prøve å klippe dem selv eller ta hun med til dyrlegen? Ser ikke godt ut! Er rotter som hunder som har nerver i neglene? I såfall vet jeg ikke om jeg tørr å begynne å klippe! dyrlegen jeg bruker er ikke tilbake før 24 juli da.. men det går vel kanskje bra, hun må jo ha gått med de sånn en stund siden de har blitt så lange!

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Jeg har kjøpt en saks til negler som også kan brukes på rotte. Så lenge du ikke klipper for lagt inn, kan du gjøre det selv, de har ikke nærver i selve negelen :D . Mine er ikke spesiellt glad i å bli klippet, men det ville de vel ikke vært hos dyrlegen heller :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Min Mao hadde også en 'inngrodd' tånegl. Den klarte jeg å klippe.
Det beste redskapet jeg har til slikt er faktisk en liten avbitertang som er et verktøy.
Her er en link til et bilde av noe det samme.
http://www.clasohlson.no/Product/LargeI ... 928_45.jpg

Mine jenter er kjempeflinke manikyrister og deres klør er utrolig små og velpleide. De har nerver i klørne men de er ganske korte.
Det er trygt å klippe der det de begynner å bøye seg hvertfall.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Negletang for mennesker (liten størrelse) er også fint. Det går an å se en overgang på neglen som viser hvor langt ut blodårene sitter. Så lenge du holder deg utenfor fargeforskjellen skal det gå bra. Likevel hender det tangen glipper. Det skjedde meg første gang jeg skulle klype av klørne til en fra det første settet med rotter jeg hadde, og han tilgav meg aldri!

Rottene blør nokså lenge hvis man klipper for langt inn. Jeg forsøkte å bruke flytende plaster, men det hjalp ikke. Da var det mer effekt av å dyppe tåen i maizena eller potetmel. En ung rotte har såpass god blodsirkulasjon i føttene at infeksjon ikke burde være noe problem på et negleklipp :)

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

ok, da får jeg prøve på det.. aldri vært borte i at jeg har trengt å klippe før, de har som regel stelt det selv.. Didrik biter neglene sine og drar i de med tennene flere ganger i uka. Jeg får dra ut å kjøpe en saks/tang og prøve forsiktig, tenker at det er viktigst at jeg får klipt fram til der neglen begynner å bøye seg! Får se hvordan det går!

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

jeg hadde tatt henne med til dyrlegen hvis hun er urolig, mange dyr er redde for bena sine, å de aller fleste har nerver i neglene. skal du gjøre det selv så få med deg en som kan hjelpe, en som holder å en som klipper :) lykke til
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Post Reply