Medisin!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Chilemaya

Medisin!

Post by Chilemaya »

Jeg og samboeren min fikk 2 nydelige hetterotte-jenter for 9-10 dager siden :D
Når jeg kjøpte dem (i butikken der jeg jobber) fikk jeg oxo en gratis sjekk hos en veterinær!
Det viste seg at rotta mi, Tequila, ikke var helt i form :|
Så vi fikk en resept på Flagyl, som vi skal gi begge rottene 0,15 ml av, 2 ganger om dagen! Dette viste seg å være fryktelig upopulært, siden de må få det via sprøyte inn i munnen...

Så det jeg lurer på er om noen har et par smarte triks for å lure i de medisinen.. Har prøvd med havregrøt, men det er bare Tequila som liker det..

Så bare kom med alle tips dere har! Setter pris på det :D

Wookie
Sofaspiser
Posts: 186
Joined: 27 Dec 2005, 05:21
Location: Oslo

Post by Wookie »

Babygrøt var veldig populært her. Kattemelk, majones og leverpostei også :) Egentlig det meste som er flytende, kan det jo blandes med. Om rottene har noe favorittmat fra før, så er det bare å prøve med det.

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Gratulerer med nye rotter :D
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

kriwin
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 06 Feb 2007, 00:47
Location: Tromsø

Post by kriwin »

Jeg blandet medisinen med Biola. Mine rotter synes bioloa er fryktelig godt, i tillegg er det bra for magen. Rotter får (akkurat som mennesker) lett diare når de tar antibiotika og penicilin og biola stabilserer magen.
R.I.P. Bianca, Dr. Jekyll, Ms. Hyde, Honey, Luna, Gaia, MayDay og Jinx

Chilemaya

Post by Chilemaya »

Tusen takk :D
Fine tips!
Men er litt redd for Tequila nå.. Ho har blitt så rar =(
Aggressiv, vil ikke bli løftet på og nå ser jeg at det ene øyet hennes står litt ut :(
Vet dere noe om det eller?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Oi,det hørtes litt skummelt ut ja. :( Har du mulighet til å oppsøke en vet.vakt ville jeg gjort det.Det er lenge til mandag for en liten rotteskrott.... :rottehode:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Molly matmor
Hamstrer mat
Posts: 391
Joined: 12 Aug 2008, 13:55
Location: Gloppen, sogn og fjordane
Contact:

Post by Molly matmor »

Viss dei liker yoghurt, kan du prøve å blande medisinen i det.
Mi rotte elsker yoghurt :D
Hilsen Meg og Tequila
R.I.P Molly, Mint<3

17 år, jente

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg kan tenke meg tre grunner til symptomene du nevner, og alle er grunn mer enn god nok til å kontakte veterinær raskt. Trolig er det smerter som får rotta til å bli aggressiv. Jo før den får riktig behandling, desto større er sjansen for at du får beholde den, og eventuelt også slipper en dyr operasjon.

Antagelig fikk rotta Flagyl mot en luftveisinfeksjon? Men luftveisinfeksjoner hender det at det følger ørebetennelser, som kan være uten symptomer. Og rotter med ørebetennelser kan visstnok også få betennelse innenfor øyet. Både ørebetennelsen og betennelse bak øyet er farlig - mulig dødelig. Hvis rotta har fått antibiotika (kjemoterapeutika, faktisk) i 2 dager og infeksjonen ikke er gått tilbake men blitt verre, ta kontakt med veterinær snarest. Betennelsesteorien passer også best med alderen på rotta. Kanskje kan det hjelpe å legge på et eksta antibiotikum/kjemoterapeutikum.

Krysser fingre for Tequila :rottehode:

Rotter kan få svulster som får øyet til å bule ut, men det er veldig sjelden på en så ung rotte.

Rotter kan få glaukom. Det kan også skje på unge rotter. Trykkøkningen er smertefull, og kan bli så ille at øyet må fjernes. Men det finnes medisiner som kan prøves...

Hvis du leter på nett og kan engelsk vil du finne sider om nødmedisinering av rotte med smertestillende til du kan komme til veterinær. Det som er viktig å huske på er at hvis operasjon er en mulighet (som ved glaukom) skal rotta ikke ha acetylsalicylsyre eller legemidler i kategorien NSAIDS.

Chilemaya

Post by Chilemaya »

Okei, ja vi skal ta ho med til veterinær så fort som mulig! Flagyl fikk vi for å forebygge luftveisinfeksjon, men også pga avføringen hennes var litt merkelig.. Den har bedret seg nå, heldigvis, men vi har mange dager igjen med medisinering :(
Jeg tror heller ikke det er svulst, siden ho er sikkert ikke mer enn to og en halv mnd gammel!
Synes dette er ekstremt trist, siden jeg er jo blitt kjempe glad i dem begge, og vil jo ikke at noen av dem skal ha det vondt.. Håper veterinæren finner ut hva som er galt, men krysser fingrene for at det ikke er noe farlig :thu:

Har dere noen mening om hvilken veterinær jeg burde gå til, eller burde jeg bare dra dit vi var sist?

Klemmer fra Tequila og Chela :)

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Chilemaya wrote:Har dere noen mening om hvilken veterinær jeg burde gå til, eller burde jeg bare dra dit vi var sist?
Jeg er veldig fornøyd med Heidi Håøya ved Groruddalen Dyreklinikk.

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Jeg er enig med Randi, Heidi Håøya er veldig flink med rotter,har prøvd flere rundt omkring i Oslo,men mest fornøyd med henne!

Chilemaya

Post by Chilemaya »

Så bra, for vi ringte dem istad, og fikk time på onsdag for en sjekk :)
Jeg antar vi hadde fått time før hvis de trodde det var veldig alvorlig, men jeg tror det går bra jeg!

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Lykke til :sol:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply