Middangrep

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Middangrep

Post by Biamora »

Jeg satt med guttene som vanelig i går kveld, og oppdaget at Baluba hadde fått kjaken full av små sorte flekker, litt glissent med hår, og konklusjonen er derfor midd. Har sett en "klump" tidligere, men antok at det skyltes heftig lek med burkamerater. Har ikke hatt dette tidligere, så det tok et par dager før jeg forsto hva det var. Snakket med dyrlege og ønsket i utgangspunktet å bruke Advocat eller Advantage mot midden, men ingen av disse to var å få på apoteket uten å bestille. Jeg ble anbefalt å prøve Stronghold av vertinæren min. Fikk dermed kjøpe ampuller hos henne til en svært rimelig pris. Nå skal jeg vaske ut burene og guttene skal til behandling en etter en. Grunnen til at jeg skriver dette er vel i grunnen for at andre kan få litt inputt om de kommer borti dette ikke ukjente fenomenet. Legger også ved bilde av angrepet. :)
Image
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Didrik hadde også midd forje uke,på halsen. Jeg dryppte 2 dråper stronghold i nakken hans,og alt forsvant på et par dager! Men litt usikker om jeg skal gjenta dryppinga etter 4 uker,hva sa vetrinæren din til deg om det?

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Hvis rottene reagerer på behandlingen og ikke er resistent, er det stor sansynelighet for at en gang holder. Om man ser at det ikke er helt borte, kan man ta en runde til. Men det som er viktig er at alle rottene i rotteholdet får behandling. Det er fordi dette ikke trenger å blomstre opp på samme tid hos alle. Derfor kan rottene gå rundt med dette en god stund før det viser seg selv om burkameraten allerede har det godt synelig. Lykke til! Står midt i burvask og medisinering. Dyrlegen mente man burde holde rottene adskilt etter behandling fra 2-3 timer. Det var for at de ikke skulle slikke av medisinen før den rekker å trekke godt nok ned. :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Ja, jeg slipper jo det problemet i og med at Didrik desverre er alenerotte.. Men en bortskjemt og tilsynelatende fornøyd alenerotte da vel og merke :) Lykke til med kur du og!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det skal gjentas etter 2 uker hvis jeg husker korrekt.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Hmm, nå er jeg litt usikker, men jeg fikk besjed om at alle rottene i huset måtte ha behandling, også Romeo som er alenerotte og står i eget bur... Dette fordi midden overlever en liten peiode på ting, og blir de da luftet på samme sted kan de smitte uten å ha fysisk kontakt med hverandre... :? Kansje det er andre som har erfaring på området?
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja alle burde behandles, kan smitte ved at du tar på rotta med midd for så å ta på den andre uten midd.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply