Smattelyd?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Smattelyd?

Post by BabyLizz »

Nå i det siste har rottene mine begynt å lage en slags smattelyd.. Det rare er at det er akkurat samme lyden som jeg pleier å bruke for å kalle på alle mine 11 dyr! Kan det være at han hermer?

Igjen må jeg nevne hest her=P Det er en lyd "alle" pleier å lage for å kalle på en hest i alle fall.. Vet ikke om det er så veldig normalt å bruke den lyden til alle andre dyr, men jeg bruker den i alle fall på mine to hester, to katter, to rotter og fem kaniner..

Hva tror dere at det kan være? Det kommer fra munnen. Når du tar tungen opp i ganen og smekker den på en måte..=P

Han lager det når de to koser med hverandre, eller når de er bak i nakken min..

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Jeg tror nok ikke rotta de er i stand til å herme ;)
Vis det fortsetter ville jeg tatt en tur til dyrlegen ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg har hatt en rotte som kommuniserte med diverse klikke- og klukkelyder i et område som var hørbart for mennesker. En av lydene hans, som han brukte både overfor meg og overfor de andre rottene, betød helt klart: Jeg er klar for kos!

På den annen side skal det mye til at en gruppe rotter begynner å "snakke" fordi de hører deg lage lydene. Når vi snakker, lager vi nemlig også en god del lyder vi ikke selv kan høre, men som rottene oppfatter helt fint. Hvis de skulle prøve å etterape deg, ville du antagelig ikke hørt dem, fordi de ville konsentrert seg om lydene i sitt "naturlige stemmeleie". Det vil si det området vi ikke kan høre :)

Derfor er jeg enig i at en helsesjekk kan være lurt ;)

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Når rottene mine koser seg så gnisser de tenner, og når de en skjelden gang popper øyne (dette er noe de har begynt med i det siste :D) så slutter de å gnisse og lyden går mer over i smatting og litt andre merkelige lyder. Og Ludde lagde smatte-/snøftelyder når han var misfornøyd.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Når Sam koser seg veldig veksler han mellom å gnisse med tennene, poppe med øynene, slikke seg rundt munnen og smatte... Men jeg er enig med Matmor, rare lyder er alltid lurt å sjekke hos vet' før man begynner å prøve å finne andre forklaringer..
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Klumpedumpen lager lyd med stemmebåndet :shock: . Vi trodde han var forkjølet, men det var han ikke nei, luringen ;) . Får oss til å løpe til veterinær uten grunn, frekking :evil: . Han er bare så utrolig god og snill den klumpen :spise: :sol:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Begge to er helt friske og fine, men jeg fant ut at han lager disse lydene når han må på do.. Og da kan det være at det er fordi han er så fortvilet, for han vil ikke gjøre fra seg på meg, så han leter etter en annen plass.

Jeg får se det litt an:)

Frida96
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 01 Oct 2008, 16:54
Contact:

Post by Frida96 »

Stakkar.. :'D

Herman smatter innimellom, han også. Har ikke tenkt på at det kan være noe galt. Jeg bør vel kanskje kontakte en veterinær..
Frida, Kevin & Herman :rottehode:

www.rottereiret96.piczo.com - besøk hjemmesiden vår :D

Post Reply