Kan Herman smitte meg?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Frida96
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 01 Oct 2008, 16:54
Contact:

Kan Herman smitte meg?

Post by Frida96 »

Hei!
Herman har omsider blitt en skikkelig "kysserotte".
Hvis jeg lager trutmunn slikker han på leppene mine, og om han kjenner lukten av noen slags mat eller kake, så bryter han opp leppene mine med labbene, og begynner å slikke inni munnen min. Jeg syns selvfølgelig at det er kjempekoselig og søtt, men han stikker hele hodet inn i munnen min, og gnager litt på fortennene mine, slikker på tunga mi, og på tennene.
Jeg vet jo ikke om han har noen sykdom(tror ikke det), men kan han allikevel smitte meg med en rottesykdom?
Kan rotter smitte mennesker?
Frida, Kevin & Herman :rottehode:

www.rottereiret96.piczo.com - besøk hjemmesiden vår :D

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Hei!
Mennesker kan smitte rotter, men ikke omvendt ;)

Tamrottene i dag bærer ingen menneske smittelige sykdommer!

Frida96
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 01 Oct 2008, 16:54
Contact:

Post by Frida96 »

Yes! :bravo: :D
Det er så koselig med en liten Herman i munnen.. XD <3
Frida, Kevin & Herman :rottehode:

www.rottereiret96.piczo.com - besøk hjemmesiden vår :D

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er ikke helt riktig at rotter ikke kan smitte mennesker :) Men de fleste sykdommene de kan smitte oss med, kan vi også få fra andre mennesker. Det er farligere med et tungekyss fra et menneske enn fra en rotte ;)

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Hvis jeg lager trutmunn slikker han på leppene mine, og om han kjenner lukten av noen slags mat eller kake, så bryter han opp leppene mine med labbene, og begynner å slikke inni munnen min. Jeg syns selvfølgelig at det er kjempekoselig og søtt, men han stikker hele hodet inn i munnen min, og gnager litt på fortennene mine, slikker på tunga mi, og på tennene.
Hahahaha! :bravo: Sam gjør akkurat det samme, det er så utrolig koselig og søtt!
Greit å høre at det ikke er noe særlig farlig, heller ;)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Frida96
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 01 Oct 2008, 16:54
Contact:

Post by Frida96 »

Christi wrote:
Hvis jeg lager trutmunn slikker han på leppene mine, og om han kjenner lukten av noen slags mat eller kake, så bryter han opp leppene mine med labbene, og begynner å slikke inni munnen min. Jeg syns selvfølgelig at det er kjempekoselig og søtt, men han stikker hele hodet inn i munnen min, og gnager litt på fortennene mine, slikker på tunga mi, og på tennene.
Hahahaha! :bravo: Sam gjør akkurat det samme, det er så utrolig koselig og søtt!
Greit å høre at det ikke er noe særlig farlig, heller ;)
Haha, ja. Jeg elsker at han gjør det :P <3
Frida, Kevin & Herman :rottehode:

www.rottereiret96.piczo.com - besøk hjemmesiden vår :D

Thoresen
Pinky
Posts: 15
Joined: 26 Nov 2008, 19:59

Re: Kan Herman smitte meg?

Post by Thoresen »

Frida96 wrote:Hei!
Herman har omsider blitt en skikkelig "kysserotte".
Hvis jeg lager trutmunn slikker han på leppene mine, og om han kjenner lukten av noen slags mat eller kake, så bryter han opp leppene mine med labbene, og begynner å slikke inni munnen min. Jeg syns selvfølgelig at det er kjempekoselig og søtt, men han stikker hele hodet inn i munnen min, og gnager litt på fortennene mine, slikker på tunga mi, og på tennene.
Jeg vet jo ikke om han har noen sykdom(tror ikke det), men kan han allikevel smitte meg med en rottesykdom?
Kan rotter smitte mennesker?

Hihi, det gjør zip å strømpe også< 3 :bravo: :D :geek: :thu:
Rottehilsen fra Zip og Strømpe:)

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Sofus også! :bravo:

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Ja jeg har også noen ordentlige `kysse`rotter :)
Aurora

Maggie
Pinky
Posts: 9
Joined: 29 Nov 2008, 17:15
Location: Oslo

Post by Maggie »

HIHI!

Min Leo gjør også dette...
Men jeg har alltid lurt på om det kan være en slags merkelig form for forsøk på dominans?
For min del er det jo helt greit at Leo TROR han kan dominere meg, men det er jo ikke greit hvis dette fører til at han tror han er kongen på haugen og begynner å herse med absolutt alle andre rotter...

Han herser litt med broren sin, og setter ham på plass ganske grundig selvom om broren er veldig rask til å vise underkastelse hver gang. I tillegg er det akkurat som om han har ADHD eller noe.. løper rundt med en rakett i rompa, og det er spesielt når han er sånn hyper at broren får ungjelde og han skal oppi munnen på meg..

Noen som har noen tanker om dette?

Forøvrig tror jeg ikke det er noen smittefare fra rotter som lever hele sitt liv i et rent burmiljø og nesten utelukkende får vegetabilsk føde.
Men VI kan faktisk smitte dem som andre har nevnt her. Det er jo en grunn tiil at rotter (dessverre) er et yndet forsøksdyr i medisinske undersøkelser, og det er at de er utrolig mottagelige for mange av de samme sykdommene som rammer mennesker. Rotter er jo også veldig disponerte for luftveisproblemer o.l. og dette er ting som kan smitte via dråper som kommer ut gjennom munnen.

MEN jeg tror det hører til de absolutte untakstilfeller at mennesker smitter rotter. Har i alle fall aldri hørt om det.

Det som kan skje, med hensyn til din egen helse, er at rotta har noe avføring eller lignende sittende under klørne sine, riper deg opp på insiden av leppa og får avføringen sin i sårene dine via samme klor.
Men jeg har tenkt mye på det og kommet frem til at rotter i bur må jo ha SINNSYKT ren bæsj, da de jo som sagt har en nesten utelukkende vegetabilsk diett. Men den inneholder nok tarmbakterier...

Når alt dette er sagt; Så er det jo utrolig søtt at rottene søker et så intimt uttrykk for sosial tilhørighet med sine eiere, og det at de er så forsiktige kan kanskje tyde på at det ikke er snakk om "dominans"?

Stooort rottkyss fra lille Leonidas! (og klem fra Maggie)
-Maggie;)

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

Æsj, jeg synes ikke rottene har noe inne i munnen å gjøre. Selv om de ikke kan smitte oss med dødelige sykdommer kan de ha avføring, urin og andre ekle greier i pelsen og under klørne. Nei, for meg er dette bare kvalmt.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Post Reply