Er Cilla blitt blind?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karen---
Alfatryne

Er Cilla blitt blind?

Post by Karen--- »

Cilla, den ene hunnrotta mi, syns jeg virker litt pjusk i synet. :? Når jeg dytter f.eks. inn mat gjennom sprinklene er det akkurat som om hun ikke merker det, men hvis jeg tar hånda forann ansiktet hennes følger hun den på en måte med "synet". Det er det som er så vanskelig, for til tider virker hun helt blind, mens andre ganger virker hun helt frisk. Det hender også at hn skvetter litt når jeg løfter henne opp. Hun har bodd borte en liten stund hos Oda--- og da var da jeg og hun begynte å merke det. Hun har også fått litt rød pels rundt øynene.
Er det noen her som kjenner til symptomene til blindhet? Det er sånn at en rotte kan leve helt fint selv om den er blind?
Cilla er aktiv og våken som før, hun spiser og drikker godt og leker med de andre rottene. Hun virker lykkelig, men det er jo greit å vite! ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Jeg kjenner ikke til symptomene på blindhet, men jeg vet at rotter bruker værhårene og luktesansen sin svært mye. Hvis det er sånn at Cilla er blind tror jeg hun likevel kan ha et godt liv.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det er ikke så lett å avgjøre om en rotte er blitt blind, for hånden din regner jeg med at hun kan lukte og føle. Kan du se noen endring på pupillene hennes? Noen ganger blir de melkehvite, og det er et nokså klart tegn på at de ikke ser stor lenger. Rotter kan bli blinde uten at pupillene forandres, så hvis det ikke er noen forandring, vet du ikke så mye mer...

Blinde rotter er sjelden glade i å hoppe, men det er jo ikke alle rotter som hopper - og kreftene i bakbena har også noe å si. Ellers beveger de seg stort sett som andre rotter, virker det som.
:rat:

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Okei, tusen takk! Jeg ser ingen forskjell på pupilene hennes så langt, men hun er litt usikker på å f.eks. klatre ned fra ting! Da er det jo bare å vente fremover og se hvordan det går :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

miroxx
Sofaspiser

Post by miroxx »

*tråden er flyttet fra generelle rottespørsmål*
_ Kaja _ :D

Post Reply