Hastespm: Testikkel utenfor posen
Moderator: Moderatorer
Hastespm: Testikkel utenfor posen
Rottebrødrene har sloss, og Ulf har flerret opp testikkelposen (står helt stille for meg hva det egentlig heter nå) til Alvin, slik at en henger utenfor. Det har ikke blødd mye, men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Der er ingen mulighet for å treffe dyrlege før i morgen tidlig. Det er full fart på han, normal oppførsel. Desinfisere? Sette Alvin alene i sykeburet? Jeg har litt panikk.
-
- River avispapir
hmm.. Jeg ville ha renset det og satt han alene! Men jeg har ikke gutter, så jeg vet ikke helt hvordan det ser ut, eller om det er stort eller lite..
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com
http://miljams-tamrotter.piczo.com
Henger testikkelen utenfor?
Rense såret og event dekket det til med noe så det ikke kommer bakterier til på såret.
Rense såret og event dekket det til med noe så det ikke kommer bakterier til på såret.
Besøk oss gjerne http://www.123hjemmeside.no/HeltRott
Lettere sagt enn gjort å få dekket det... men prøv å rense såret med klorheksidinoppløsning hvis du har, eller bare rent, behagelig varmt vann hvis du ikke har, og sett ham i eget bur på avispapir (ikke bunnstrø). Hvis du er heldig har det faktisk grodd sammen av seg selv til i morgen, men det er nok best å satse på at det blir veterinærbesøk.
Fordelen med at skaden er der den er, er at det er god blodsirkulasjon til pungen, og derfor ikke så stor infeksjonsfare. Og at selve testiklene er godt beskyttet at et fettlag, så det er ikke sikkert de tar skade av lufteturen. Krysser fingre for at det går bra, i alle fall
:rottehode:
Fordelen med at skaden er der den er, er at det er god blodsirkulasjon til pungen, og derfor ikke så stor infeksjonsfare. Og at selve testiklene er godt beskyttet at et fettlag, så det er ikke sikkert de tar skade av lufteturen. Krysser fingre for at det går bra, i alle fall
:rottehode:
-
- Hamstrer mat
Skumle greier! Jaja, det går sikkert fint! :sol:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09
KO's oppdrett Nesodden
15 år - 09/05-09
Samboeren min fikk også litt fnatt
Tenkte jeg nesten måtte komme med en oppdatering. Vi var hos dyrlegen mandag morgen, men da var det blitt en infeksjon, så vi fikk en Baytril-kur og skulle komme til kontroll i dag. Nå er vi vel hjemme, og såret gror så fint at vi ikke trenger å sy. Fortsetter med antibiotikaen t.o.m. fredag. Ellers skal vi holde skorpa myk med litt fuktighetskrem ett par ganger daglig.
Etter at såret ble infisert måtte vi skille rottene, noe de satt veldig lite pris på, men i dag fikk vi klarsignal for at de kan settes sammen igjen :rottehode:

Tenkte jeg nesten måtte komme med en oppdatering. Vi var hos dyrlegen mandag morgen, men da var det blitt en infeksjon, så vi fikk en Baytril-kur og skulle komme til kontroll i dag. Nå er vi vel hjemme, og såret gror så fint at vi ikke trenger å sy. Fortsetter med antibiotikaen t.o.m. fredag. Ellers skal vi holde skorpa myk med litt fuktighetskrem ett par ganger daglig.
Etter at såret ble infisert måtte vi skille rottene, noe de satt veldig lite pris på, men i dag fikk vi klarsignal for at de kan settes sammen igjen :rottehode:
Hurra, hurra! Kjempe fint at det gikk bra :sol:
Masse lykke til videre!
Masse lykke til videre!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
15 år - 09/05-09
KO's oppdrett Nesodden
15 år - 09/05-09
-
- River avispapir