Blod fra skjeden!!!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Blod fra skjeden!!!

Post by Ida »

Er på besøk hos ei venninne, hun har to hunnrotter. Alderen er ukjent, men de er nok over 2 år begge to. Oppdaget nå nettopp at den ene hadde en god del blod rundt skjeden! Fikk tørket bort blodet for å se om det ikke var et bittsår, men det var det ikke. Hva kan det være!? Bør vi dra til dyrlegen nå? :|

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

ringte dyrlegevakta og han mente at det ikke var grunn til bekymring før almenntilstanden var dårlig. Men når almenntilstanden er dårlig, da er det vel ofte for sent?

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Post by Radney »

Det er jo ikke normalt at en blør rundt skjeden, så noe må det jo være, men vanskelig å si før hun har vært til undersøkelse.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

mulig det er UVI, urinveisinnfeksjon. Gamlemor her er 2 år og 9 mnd, hatt det mye gjennom oppvekst.
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Men det kom liksom ikke fra urinåpningen heller :? Så at det kom ut fra skjeden. Har fått i henne en liten dose med baytril som jeg hadde liggende. Håper det hjelper på!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Både livmorbetennelse og svulster kan gi slike symptomer hos hund, så jeg går ut fra at det samme gjelder rotte. Og hvis rotta er over to år spørs det om det er aktuelt med en større operasjon?

Er det en betennelse kan Baytrilen kanskje hjelpe, men da må hun få høy nok dose lenge nok. Det hjelper ikke det minste med dosering bare en dag eller to. Altså må hun til veterinær så fort som mulig. Ellers er det vel ikke så mye å gjøre annet enn å gi rotta lett fordøyelig mat og passe på at hun får fred og ro hvis hun trenger det. Og kos hvis hun setter pris på det.

Håper en real antibiotikakur er alt som skal til.
:rottehode:

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Jeg gav henne 0.12 ml med baytril. Tenker at det er bra å få i henne noe som kanskje muligens kan hjelpe litt på. Bedre enn ingenting!
Var det veterinæren doserte min hunnrotte på ca samme størrelse mot lvi. Er en veterinær som muligens er åpen i morgen som vi kan dra til.
Var egentlig ikke stor hjelp å få av han på dyrlegevakta. Mistenker at det er dyrlegen jeg var til med Balder som ikke hadde stort peiling på rotter.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg har opplevd dette på hamster og da har det vært livmorbetennelse. Vil anbefale dyrlege snarest
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Hun har fortsatt ikke sluttet å blø.
Huff, er så fælt når sånnt skjer. Disse to rottene er nesten som mine egne, er jo her nesten hele tiden og koser og duller med de :|

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er ikke noen spesielt høy dose antibiotikum hun fikk, selv om den ikke er bitteliten heller. Problemet er at livmorbetennelse er en alvorlig infeksjon. Likevel er det ikke alle steder i landet hvor det er så lett å få tak i en veterinær annen juledag... eller hvor de prioriterer en syk rotte :( Hvis vakthavende veterinær sier "vent til i morgen" har man som regel ikke annet å stille opp med enn støttende behandling.

Hvis det er livmorbetennelse vil hun antagelig bli slapp og få økt behov for drikke. Det er lurt at hun får maten i halv-flytende form (youghurt, grøt) slik at hun får i seg nok væske, og samtidig ikke bare fyller magen med vann. Eventuell feber kan reduseres ved å vri opp en klut i vann av romtemperatur og stryke den over halen hennes.

Lykke til!

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Hun ringte dyrlegevakta i dag og han antok at det var livmorbetennelse. De var ikke til undersøkelse eller noe sånnt, men han ringte inn en resept på apoteket, så de fikk med seg sulfadimidini som de skulle bruke som drikkevann.
Håper det går over!

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

God bedring :rottehode:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Takk for det :) De er jo gullene mine og! Skal oppover til henne etterpå nå, får følge litt med på henne i kveld, og gi henne masse godt å spise :)

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

hvordan går det? :)
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Pim fikk også livmorsbetennelse da hun var drektig med 5 små. Vi opererte, men desverre døde hun to dager senere :(
Dylegen sa det varierte veldig om de overlever etter dette!
Masse lykke til :sol:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply