Lus

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Nå er jeg ikke noe ekspert her. Den ene rotta mi hadde mye flass, så jeg dro til dyrlegen. Det var visst midd. Også kan man de masse små sår i nakkeområdet siden de har klødd seg mye. Gutta mine har masse små hvite prikker i enden av hårstråene = egg. Er bare å følge godt med, og om du ser noe unormalt så er det greit å ta en sjekk hos dyrlege :)

prinetti
Omegarotte
Posts: 128
Joined: 25 Jan 2009, 00:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by prinetti »

usj da.. Får ta ent elefon til dyrlegen imorra da ja.....

men fremdeles usikker angående det med sofa osv.,..
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hvordan vet man at det er kløing pga av lus midd og ikke bare vanlig kløing??
Hvis de klør seg så mye at det dukker opp småsår, er det noe galt. Ikke nødvendigvis lus og midd, men det er grunn til å kontakte veterinær.
Eller hvis du kan se stikk fra lus. Det kan bli små, røde, opphøyde punkter i huden, men de er ikke lette å se. Du må i alle fall brette hårene til side.
Og om mine skulle ha midd eller lus, hvordan skal jeg kunne desinfisere, vaske sofaen???
Du trenger ikke desinfisere sofaen i forhold til lusebehandling. Bare ikke bruk den til rottene de første fire dagene etter behandling.
Midd er noe herk fordi det kan overleve så lenge utenfor rottekroppen. I flere uker, faktisk. Hva med å skaffe en voksduk du kan legge over hele sofaen når du lufter rottene?

Nå er "rest-midd" hovedsaklig et problem hvis du skal bruke sofaen til midd-frie rotter som ikke er behandlet. M.a.o. hvis du får besøk med rotter, eller nye unger inn i huset. De behandlede rottene er jo beskyttet mot re-infeksjon en stund etter behandling. Men hvis tottene går løse på ikke-desinfiserbare/ikke kastbare ting er det viktig å holde på med middkur lenge nok til at rottene er beskyttet så lenge det finnes levende restmidd i miljøet. Det er ikke for ingenting at mange veterinærer anbefaler tre behandlinger.

Hvis rottene skal ut av et rest-midd-miljø og inn i et garantert middfritt er det ikke så viktig med den tredje behandlingen. De kan ikke bli re-infisert der de kommer.

prinetti
Omegarotte
Posts: 128
Joined: 25 Jan 2009, 00:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by prinetti »

takk for informativt svar :)
Har gått igjennom pelsen dems, ingen sår, de klør heller ikke overdrevent.
Blir det verre, så drar jeg en tur til dyrlegen. Men ser jeg de begynner å klø enda mer, så tar jeg den turen til vet'en


Bra man slipper ta hele sofaen ja :) Typen foreslo å sette den ute i snøen i verste fall :O
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Ingen her hadde lus da Ratchet dro, så må være der han var imellomtiden isåfall ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har aldri ment at det er nødvendig med desinfisering ved luse- eller middinfestasjon på rotter, fordi de artene man normalt finner på rotte ikke lever så lenge av dyret. Stronghold som dryppes på huden eller andre avermectiner som gis oralt skilles ut langsomt (avhengig av doseringen), så i løpet av levetiden til en parasitt som ikke sitter på rotten vil det alltid være noe stoff igjen i rotten, som vil ta knekken på en eventuell parasitt som finner veien tilbake. Men som regel medisinerer man flere ganger over en lengre periode, dette er viktig for å ta nyklekkede egg også.

Er det nyere undersøkelser her som jeg ikke kjenner til?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

så i løpet av levetiden til en parasitt som ikke sitter på rotten vil det alltid være noe stoff igjen i rotten, som vil ta knekken på en eventuell parasitt som finner veien tilbake
Det er meningen, men den eneste artikkelen jeg fant om dosering av Stronghold fortalte at det er bare 9 av 10 rotter som blir middfrie med første behandling. Det er derfor man anbefales å medisinere flere ganger.

Det betyr antagelig at det er en viss prosentandel av midden som kanskje klarer å hoppe av under det verste, og komme tilbake igjen. Hvis de klarer å overleve kuren rotta, forstår jeg ikke hvorfor det er effektivt med en ny kur 14 dager til en måned senere. Middgenerasjonene kommer såpass raskt at det ikke er samme dyr man behandler to ganger, og man må regne med at den midden som overlever kanskje sender partiell resistens i arv til sine barn.
Jo fler udyr /egg som er igjen i miljøet, desto større sjanse mener jeg det er for at man ikke får tatt knekken på alle, og at noen klarer å kravle seg tilbake.

Så jeg har ikke sett noen vitenskaplig artikkel om sanering av miljø i forbindelse med luse-og middinfeksjoner, jeg bare anvender prinsipper fra antibiotikabehandling, vask og steriliseriing på antiparasitt-behandling :) Der er regelen alltid å redusere smittestoffmengden mekanisk før man behandler.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg er enig i at det ikke skader å rengjøre (med mindre man bruker sterke rengjøringsmidler) for å minske sjansene for spredning, men jeg mener ikke at det er nødvendig hvis man behandler riktig.

At bare 9 av 10 blir middfrie ved første behandling (har du referansen, forresten? Jeg har ikke sett sånne tall, men kan gjerne tro på det!) skyldes først og fremst klekking av egg. Middegg tåler utrolig mye mer enn voksne midd, larver og nymfer tåler også gjerne litt mer, men ikke så mye som egg. Jeg vil tro det er uhyre sjelden at midd lever mer enn et døgn eller to etter at de kravler av rotteverten sin - hvertfall hvis det er snakk om den vanligste rottemidden. Lusa kan nok leve noe lenger under rette forhold, men også de vil krepere i løpet av få dager uten rotte.

I tillegg er det faktisk endel midd som overlever en enkelt behandling, men som dør ved gjentatt/langvarig behandling. Og behandler du hver 7.-10. dag behandler du nok samme midd flere ganger, ja. Lar du være å behandle gang nr 2 eller 3, det er da du lar resistente midd formere seg! En stor kilde til resistensutvikling er for kort behandlingstid.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

...og likevel er anbefalingen å behandle hver 14 eller hver 30. dag, fordi man regner med at stoffet skal sitte igjen i pelsen såpass lenge, såvidt jeg har forstått?
Det var mus, visst, undersøkelsen med middoverlevelse gjalt, og det var etter to behandlinger, ikke 1 (doseavhengig resultat, også.)
Men her er i alle fall artikkelen, med doseringsanbefaling for rotte.

http://www.jarvm.com/articles/Vol5Iss3/Beck%2087-96.pdf

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Tusen takk for link! Den har jeg ikke sett. Skal lese den grundig! :thu:
Akkurat det med hvor lenge stoffet sitter igjen er jo veldig avhengig av doseringen, og også hvordan stoffet gis. Jeg har aldri vært veldig begeistret for topical adm., og en av grunnene til dette er at jeg har sett at anbefalingene om gjentatt behandling avviker fra de som gjelder ved oral adm. Jeg kan bare tenke meg at dette må skyldes at doseringen er desto mye høyere? Kinetikken til stoffet er jo kjent.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Og på norsk blir det????? :geek:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg har fått opplyst av veterinær at lusene kan leve opp til 3 dager på et annet dyr før de dør. De kan ikke reprodusere seg på andre dyr som har et annet DNA enn rotten (noen ganger også Kanin) fordi de er artsspesifikke.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det stemmer nok sikkert, men det krever jo at du har rottene i nærkontakt med andre dyr. På et annet dyr vil miljøet ligne det lusene trenger, bortsett fra at de ikke får mat. Uten mat kan de leve en stund, men ikke uten rett miljø.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

litt OT, men flotte bilder av lusa, ida! nice, mars attack... :mrgreen:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Uten mat kan de leve en stund, men ikke uten rett miljø.
:hm: Hvis de kan leve bare tre dager på et annet dyr, fordi miljøet er riktig, men kortere på gjenstander, hvordan forklarer det hodelusa i barehagen som levde fra fredag ettermiddag til minimum mandag morgen i et syltetøyglass etter å ha blitt plukket opp fra en madrass? Det er vel ingen grunn til å tro at pelslus har vesentlig dårligere overlevelsesevne i innemiljø borte fra rottepelsen? Riktignok har rottene høyere kroppstemperatur enn mennesker har, men i forhold til vanlige variasjoner i innetemperatur tror jeg ikke det utgjør så mye.

Jeg vet ikke hvor vanlig Cheyletiella-midd er i Norge, men i følge denne referansen kan midden leve i opptil 14 dager uten å være i kontakt med et vertsdyr.
http://www.provet.co.uk/health/diseases ... tiella.htm

Post Reply