Lus

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Lus

Post by Ida »

Har sett at gutta har klødd litt de siste dagene, men ikke tenkt over det. Satte meg ned for å kose med Smirre og SÅ virkelig at det kravlet oransje dyr i pelsen!!!! Fy søren det var skikkelig ekkelt :spy: Men det er vel lus da eller? Lisjmann har noen småsår, men tenkte det var midd.
Men spørsmålet er om hvordan det behandles? Dyrlegen på TAM skulle bestille stronghold til meg, regner med det er der i morgen. Kan man behandle med stronghold?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja det hørtes ut som lus, stronghold kan fint brukes :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Æsj, er rett til dyrlegen i morgen etter jobb. Er det lurt å behandle hele gjengen?
Her er bilder forresten:
Image

Image

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Både lus og midd er så smittsomt at du må behandle hele gjengen, og du må desinfisere/koke/fryse alt utstyr som rottene kommer i kontakt med.

Kjedelig, men slikt skjer...Spørsmålet er om du kan finne ut hvor smitten kan ha kommet fra, for lusene dukker sjelden opp uten at det har vært kontakt med andre rotter.

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Huff da. Men hvordan skal man gjøre det med desinfiseringen? Skal de behandles flere runder så det må desinfiseres flere ganger? Bør jeg behandle rottene først, sette de i et reisebur mens jeg desinfiserer?
Ogsåå et siste spørsmål, er det kanskje likest å bruke virkon å desinfisere med? Vet ikke av noe annet som kan brukes :hm:

Og smitte ja! Har ingen anelse om hvordan det har kommet i hus. De har ikke vært i kontakt med andre rotter, og de rottene jeg har hatt kontakt med har heller ikke vært i kontakt med andre. Mulig det kan komme fra rottene i dyrebutikken, men de skal være fri for sånnt :?

Men hvor lang tid bør det ta før jeg håndterer mine egne før jeg håndterer andre rotter? Hvor lenge kan de overleve uten vert?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Instruksjonene når det gjelder Stronghold er at et nybehandlet dyr skal stå alene en time etter behandling (for å hindre at andre slikker i seg stoffet fra pelsen deres). Så hvis du bare har ett reisebur tar det litt tid å komme gjennom en flokk :)

Når jeg har middbehandlet har jeg gjort det slik at jeg har tatt alle rottene ut av buret. Den første rotta har blitt behandlet og satt i et rent reservebur (jeg har ganske mange av dem, så jeg har kunnet behandle flere på én gang.) Så har buret blitt vasket med fortynnet klorin, og har fått stå og lufte seg. Jeg har tatt nytt/nyvasket utstyr (vasket på 90 grader) i buret, behandlet neste rotte og satt den i buret. Når førstemann har stått i reiseburet en time har han fått komme inn i "normalburet". Så har jeg behandlet en rotte til, etc. til jeg har vært ferdig med gjengen. Det siste jeg har gjort er å kaste/vaske desinfisere lekene på lekeplassen hvor de har vært mens jeg vasket.

Men når du lusebehandler kan det være en fordel å prøve å fjerne lus i tillegg. Du kan bruke en vanlig lusekam fra apotek. Når lusene er behandlet blir de ganske groggy og lettere å fjerne. Du har håp om å få med noen av eggene også, skjønt ofte er det lettere å plukke dem ut med fingrene (erfaring fra menneskelus). Plukkingen fortsetter du med hver dag, fordi det reduserer sjansen for at lusene overlever behandlingen i egg-stadiet.

Rottene skal behandles på nytt etter ca. 3 uker, det kommer veterinæren til å spesifisere.
Men hvor lang tid bør det ta før jeg håndterer mine egne før jeg håndterer andre rotter? Hvor lenge kan de overleve uten vert?
Jeg anbefaler at du dusjer og skifter klær mellom håndtering av egne rotter og andres til du er fri for luseplagen. Menneskelus kan overleve en helg uten å suge blod, så jeg regner med at det samme gjelder rottelus. Når dine rotter er behandlet skal de i prinsippet være beskyttet mot ny luseinfeksjon noen uker, slik at du ikke trenger å bekymre deg om smitte den andre vegen.
:rat:

Porselen
Sofaspiser
Posts: 145
Joined: 06 Jan 2009, 19:45

Post by Porselen »

Jeg bare lurer på en ting.. Hvis et menneske har lus, kan det smitte over på rotter? Og omvendt?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Kan det ikke være at det kom med Ratchet? Skybreaker hadde lus når han kom til meg!
Kanskje hun har hatt det når hun kom, bare at eggene ikke hadde klekka enda?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg bare lurer på en ting.. Hvis et menneske har lus, kan det smitte over på rotter? Og omvendt?
Lusene og eggene kan få en gratistur med mennesker til neste rotte, men du får ikke luseinfeksjon av å kose med en rotte som har lus. De trives ikke på oss, heldigvis! Slik er det også omvendt.

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Litt OT: Lus er så ekkelt...! En ting er midd, men de ser man i hvertfall ikke :spy: :P Sist jeg tok med rotte til vetrinær for lus, så tok vet`en det med en klype salt da jeg sa det var lus. Han holdt rotta i hånda og spurte hvorfor jeg trodde det var lus..? Svarte bare at det kravler i pelsen på rotta da, så var ikke veldig vanskelig å finne ut. Har aldri sett en mann kaste fra seg noe så fort :shock: :? Fikk beskjed om å behandle med ganske store mengder Expot.. Gjett hva jeg IKKE gjorde og hvilken vet jeg IKKE brukte igjen?? :?

På lus har jeg brukt Stronghold selv, det funka.
En ting jeg lurer på: Alle tingene rotta er i kontakt med må jo kastes eller desinfiseres, men hvis man gjør dette før siste behandling, så må man vel kaste eller desinfisere alt mens behandlingen pågår?
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

Matmor wrote:Instruksjonene når det gjelder Stronghold er at et nybehandlet dyr skal stå alene en time etter behandling (for å hindre at andre slikker i seg stoffet fra pelsen deres).


Rottene kan, etter min mening, likevel få i seg stoffet selv om de står alene. Er jo bare å ta labbene i nakken det og vaske.
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

h3gzi wrote:Rottene kan, etter min mening, likevel få i seg stoffet selv om de står alene. Er jo bare å ta labbene i nakken det og vaske.
Føken gjorde dette da hun fikk behandlig for midd :P Er det farlig?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Føken gjorde dette da hun fikk behandlig for midd Er det farlig?
Ikke med Stronghold, ser det ut til.

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Da har jeg vært å fått i stronghold. Fikk beskjed om at alle skulle ha en dråpe hver bak nakken. Hun synes ikke det var nødvendig at de skulle stå i hvert sitt bur i en time, men jeg gjør det likevell for å være sikker. Kjøpte med en lusekam for å få av det verste.
Har fått i virkon s som jeg skal desinfisere alt med. Vet at det er sterke saker, men er vant med å bruke det. Skal hive alt av stoff og diverse i fryseren og deretter kokvaske det. For noe herk! Lurer på om det er Ratchet som har dratt det med seg gitt...

prinetti
Omegarotte
Posts: 128
Joined: 25 Jan 2009, 00:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by prinetti »

hvordan merker man at de har midd eller lus om man ikke ser noe i pelsen??

Alle mine 4 klør seg som hunder ol til tider, men er jo ikke unormalt at de klør seg.. Hvordan vet man at det er kløing pga av lus midd og ikke bare vanlig kløing??

Og om mine skulle ha midd eller lus, hvordan skal jeg kunne desinfisere, vaske sofaen???
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

Post Reply