Rar oppførsel og sykdom

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Rar oppførsel og sykdom

Post by Dumle »

Hm, hvor skal jeg starte..?

Erica er en rotte på rundt 7 mnd, en jente jeg har tatt over. Erica kom til meg sammen med kompisen sin Arwen. Erica var ganske så dominant ovenfor Arwen, og ellers så var hun ganske så generelt nervøs. Etter ei lita stund begynte hun å bite meg, noen ganger til blods, andre ganger som tydelig advarsel, og det HVER gang hun kom innom meg (Selvom det er veldig sjeldent hun kommer bort til meg). Dette gjør hun fortsatt. Jeg bare overser dette i håp om at det bare vil forsvinne... Disse jentene står sammen med en tredje jente, Ronja, og de kommer godt overens. Hun har hele tiden nektet, og nekter fortsatt, at andre enn henne skal ta initiativet til kontakt, hun motsetter seg virkelig å bli holdt eller rørt,men dette har bare blitt veldig mye verre. Så jeg lar henne bare være, hun får gå ut og inn av buret på egenhånd. Nå har det seg sånn at dominante Erica har gått fra å herse med begge, til å virke seriøst asosial. Sitter mest for seg selv, både i buret og ute løs i rommet. Når en av de to andre kommer for å "pusse" henne så tillater hun det (noenganger) i et par minutter før hun kvekker til, piper og går sin vei.. Det er omtrent den kontakten hun vil ha med dem. Hun sover med dem og lar seg pusses litt, men hun har helt sluttet å omgås dem eller å pusse dem. Virker som om hun bare vil sitte der, helt i fred.. Får sånn følelse av at hun har vondt eller føler ubehag på en eller annen måte.. :(

Det var adferdsproblemene..
Og så til det andre..

Hun er behandlet for midd, men har hatt ganske mye snørr uten at det har gått over. Hadde henne hos vetrinær for ca to uker siden og tok fullstendig helsesjekk, samt sjekk for luftveisinfeksjon. Det var ikke en morsom tur ettersom Erica på sett og vis ikke er tam. Jeg niholdt henne inntil meg for å prøve å roe henne litt, men det var langt ifra frivillig fra hennes side.. Dyrlegen sa at han hørte piping som jeg ikke har greid å høre, og hun ble satt på antibiotika. Den kuren tok hun ferdig, men hun var fortsatt langt mer snørrete enn hva som er normalt.. Så jeg byttet bunnstrø, vasket og tok ut alt av buret jeg tenkte kanskje kunne gi allergi el, og ventet.. Fortsatt er hun innmari snørrete, men spiser og drikker vanlig.

Jeg klarer ikke sette fingeren på hva jeg egentlig lurer på, men for meg føles ikke denne jenta frisk :( Hun skal i hvertfall tilbake til vetrinæren for blodprøver. Men jeg fikk plutselig for meg at det kanskje ligger mer bak snørret enn en evt luftvisinfeksjon... Kan noen være så snill og komme med tips eller meninger om hva det kan være..? Både oppførsel og sykdom hver for seg og i kombinasjon...?
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Er det Huskyen fra Wollf?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Huskyen som wollf omplasserte for noen andre ja.. Snakket med henne om dette, og Erica var nervøs mens hun var hos henne, men ikke sånn som dette... :|
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Stakkars liten... det er nok blitt mye for henne. Flott at du har gitt henne et permanent hjem, men dette hørtes ikke greit ut.

Generellt er det min mening at rotter som hverken trives med mennesker eller med andre rotter ikke har noen livskvalitet å snakke om :( Spørsmålet for meg hadde vært om sykdommen hennes bidrar til det at hun avviser verden, og om det går an å gjøre noe med sykdommen. Men er det sykdom? Eller er det rett og slett stress?

Jeg har selv en kar som blir veldig lett stresset - siste forsøk på å sette ham sammen med noen babyrotter førte til at han begynte å "blø neseblod" (dvs. utsondere porfyrin) ganske betydelig, mens han flyktet for de små. Det samme har skjedd noen ganger når jeg har gitt ham medisin han ikke liker.

Det er klart du skal prøve å finne ut om det kan ligge sykdom bak, men hvis du ikke finner noe, er det altså mulig at hun er sykelig nervøs.
Jeg håper du finner noe som kan hjelpe henne.
:rottehode:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg vet at hamstere med hjerteproblemer (voksende hjerte) ofte får løs avføring og snottete nese. Det er vanlig at problemer med hjertet påvirker både lunger og tarmer.

Jeg hadde også 2 rottebrødre en gang som hadde problemer med hjerttene sine. Han ene måtte gå på vanndrivende fordi blodet fra hjertet lakk inn i lungene. Han andre fikk hjerteinfarkt 2 ganger før han døde (andre gangen). Sistnevnte bet også. Han gikk på meg, gikk opp til ansiktet mitt og bet. Han bet også andre rotter og måtte derfor stå alene.
Jeg tror dyr som er syke eller har det vondt ofte blir "aggressive/sinte" p.g.a. plagene sine. Det kan være lurt å lytte på hjertet til Erica for å høre om det banker for hardt/tungt/urytmisk, eventuelt sjekket med ultralyd om det finnes noen svulster/betennelse eller unormalt store organer inne i Erica.
Det kan godt være at det ikke er noe av dette som feiler henne, men det skader ikke å sjekke. Ultralyd kan gjøres uten å barbere eller bedøve rotter.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Det virker ikke helt som om alt skyldes stress/nervøsitet, for hun gjemmer seg jo ikke, hun kan fint sitte åpent, men helt rett, det virker ikke som om livskvaliteten hennes sånn den er nå, og i den retningen det heller, ikke er særlig bra..

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si.. bare ser på lille dyret at jeg skulle ønske hun hadde det mye bedre :|

Det er så rart også, for hun kommer liksom bevisst bort til meg og biter til.. Det er vondt, og i hvertfall når det nå kanskje er et tegn fra henne om at hun har det vondt.. :cry:

Det blir deffinitivt en ny tur til vetrinær i hvertfall..
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Idag ble Erica avlivet. Hun var sykere enn første dyrlegen greide å se, og etter feilslått antibiotikakur, og stadig ingen forandring, tok jeg henne med til vetrinæren igjen. Gruuuuundige undersøkelser på en vettskremt frøken skulle til for å finne ut at det var kreft som hadde gjort ting så ille for Erica. Vetrinæren var overrasket over hvor aggressiv den så ut til å være (Flere steder uten særlig merkbare svulster, jeg har ikke kjent dem engang...) på en så ung rotte. Hun fikk sovne i genseren min :(
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

:(
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Kondolerer! :(

Molly matmor
Hamstrer mat
Posts: 391
Joined: 12 Aug 2008, 13:55
Location: Gloppen, sogn og fjordane
Contact:

Post by Molly matmor »

Å huff så leit. Kondolerer :cry: :cry: :cry:
Hilsen Meg og Tequila
R.I.P Molly, Mint<3

17 år, jente

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Trist å høre, men på en måte er det kanskje godt å vite at det var sykdom, og ikke noe du kunne ha gjort noe med som gjorde henne aggressiv. Man har en tendens til å piske seg selv og lure på hva man gjorde galt når en rotte begynner å bite.

:(

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

er så lei meg for dette. tidligere eier er informert også nå... om det er noe jeg kan gjøre så si i fra

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Så trist da :(
Aurora

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

:cry: :cry:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply