Alder, skade, slapp, tynn?!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Akita

Alder, skade, slapp, tynn?!

Post by Akita »

Nå er ene Albino gutten til min mor syk... Hun er ikke så inne på forum osv, så jeg tar saken :pir:
Er litt usikker hva jeg kan konkludere med å si hva som er galt, han har i det siste begynte å falle ned fra ting (blir jo 2 år i mai)
Så går egentlig ut fra skaden i framfotene kan komme av fall, derav nye fall når framfotene ikke funker som de skal, derav også begynt å gå ned i vekt da han har for vondt til å spise og drikke nok. Hun fortalte han ikke klarer å holde maten og han er lite aktiv nå.. Han ligger heldigvis ikke på siden, men magen intill sin bror, når broren orker å ligge i ro. Vises han ikke har det godt, når han ligger med øynene halvt oppe. (han var forresten litt overvektig før, men nå er han en skinnpose)

Han som brukte å henge i bur veggen så fort matmor gikk forbi..

Har bedt henne om å kjenne om han antyder smerter hvis hun kjenner etter, men det gjorde han ikke. Ba henne om å reise til vet. men hun bor rett og slett i et høl!

Kan det være aldersykdommer eller er det rett og slett fallskader?!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

det kan hørtes ut som svulst på hjernen :( Og det er det ikke mye en kan gjøre noe med, men en tur til dyrlegen hadde nok vært smart.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Akita

Post by Akita »

Kan du utdype?:) eller ligger det ut tråd om det fra før?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

husker ikke hva den svulsten heter, men mulig noe pitituer svulst. som gjør at de mister kontroll over forlabbene og blir da gjerne tynne og skranglete. søk på hjerne svulst.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Pituitærsvulst er navnet...
Til veterinær så fort som mulig er rådet mitt! Det er ikke sikkert det er en slik svulst som feiler rotta, men hvis det er det, ligger den rett og slett og sulter og tørster ihjel, og det er ingen verdig død!

En rotte som magrer av, ligger med halvlukkede øyne og ikke orker å røre på seg er uansett en god grunn til å ringe veterinæren med det samme man oppdager det :(

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Enig i at det høres ut som Pituitærsvulst ja. Om de finner ut hos veterinæren at det er det har den nok best for å slippe :| Det går ann å prøve kortison, men det hjelper sjeldent og rotta må bare lide mere! :(

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Post by nisse567 »

Det gjorde skikkelig vondt å finne denne tråden!
Juni begynte på samme måten i går kveld, og nå er hun helt apatisk. Klarer ikke å spise/drikke, og vil helst ligge for seg selv alene i boksen. Men pappa's skuldre med hette over seg er også bra...

Skal til dyrlegen i morgen og avlive Mina uansett, så da tar vi med Juni. Men det er så fryktelig å se åssen hun har det. Vi gir henne små kylling biter som vi holder for henne. Da klarer hun å spise, men vann er ikke like enkelt å få ned. Gode råd tas imot med takk.
- R.I.P -
Molly 20.09.08
Mina 19.04.09
Juni 19.04.09
Missy 10.08.09
Suzie 23.08.09
Punky 23.08.09

http://rats.nisse567.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg vet ikke hvorfor hun klarer å få i seg kyllingbitene, men ikke vann. Men hvis det er slik at hun klarer å svelge fastere ting, ville jeg forsøkt å gi henne små agurkbiter. Grøt er også en mulighet.

Lykke til. Noen ganger blir man overrasket og finner ut at rotta kan behandles likevel. Men det hørtes jo ikke direkte lovende ut.
:rottehode:

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Post by nisse567 »

God morgen.
Juni har med jevne mellomrom i natt slikket og suget på agurkbiter. Tygge var noe som ble for vanskelig, så mat er nå kuttet ut. Hun beveger seg som om hun skulle vært full, og klarer ikke å stå stødig lenger.

Kl. 10 tar vi farvel med henne og Mina. :cry:
- R.I.P -
Molly 20.09.08
Mina 19.04.09
Juni 19.04.09
Missy 10.08.09
Suzie 23.08.09
Punky 23.08.09

http://rats.nisse567.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Så trist :cry:
Føler med dere :cry:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det er helt grusomt å se sine små så ille :( Beklager virkelig at jeg ikke fikk svart deg.

God tur over regnbuebroen Mina og Juni..
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Post by nisse567 »

Det går greit, Kikky :)
Snakket med Hege, og fikk tips om agurk, så jeg og Juni har hatt "prosjekt agurkslikk" i natt.
- R.I.P -
Molly 20.09.08
Mina 19.04.09
Juni 19.04.09
Missy 10.08.09
Suzie 23.08.09
Punky 23.08.09

http://rats.nisse567.com

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Uff så trist, beklager sorgen :(

fimmlefelix95
Sofaspiser
Posts: 148
Joined: 05 Apr 2009, 21:24
Location: oslo

Post by fimmlefelix95 »

uff.Det er aldri lett og ta farvel med sine små :cry:
Du kan trøste deg med at de har det mye bedere og du tok det riktige valget med og lat de gå opp i rotte himmelen.
Jeg,Fimmle og Felix sender deg og dine to små varme tanker.
hvil i fred Pingle,Hugo, felix og fimmle, dere er dypt savnet !
jente 16 år.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Trist :( Jeg kondolerer!

Post Reply