Forvirret og lei meg..

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
johanna77

Forvirret og lei meg..

Post by johanna77 »

Jeg har 2 rottebrødre som blir 2 år i mai. Dem er svart/brune og ganske lubne og ellers store i kroppen. Vel,Baltus bror sliter nå..han som har alltid vært så aktiv...nå ligger han bare, har matlyst men må mates med bløt havregryn eller noe annet smått,virker som at han har hatt mer matlyst ca 1 uke nå.Alt begynte med at han fikk dårlig balanse,begynte å stor spise(lå oppi matskålen,var så ivrig),magen begynte å henge som en sekk og ryggraden ble mer synlig,sliter med å åpne munnen men får til å knage på steinen,litt av gangen. Må hjelpe til med drikking.I dag var øynene hans små og litt våt(rødlig). Neseborene litt rødlig. Han orker ikke å sitte eller å gå,aker seg bort over og spiser liggende. Skal til Vet. når påsken er over, men lurer på om det kan være noe smittsomt. Burde jeg separere de to. Friske broren er veldig snill med han men...Pelsen til Baltus er ikke så fin som før... Kan noen hjelpe meg og min lille gutt? :cry:

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Jeg vet egentlig ikke så mye om forskjellige sykdommer så jeg kan ikke si deg hva det er med gutten din. Kansje noen andre her inne :| Men jeg er ganske sikker på at det ikke er noe smittsomt.
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er veldig trist når det går nedover med de gamle gutta, men med de symptomene og alderen hans ser det ikke lovende ut. Ring veterinær i morgen tidlig! Det er det beste du kan gjøre for ham.
Hvis rotta har problemer med å drikke allerede, kan han vente til tirsdag :( Rotter blir raskt dehydrert, og det er nok ikke mer behagelig for dem enn for oss. Jeg vet ikke hvilken "Ås" du bor ved, men hvis det er i nærheten av Oslo finnes det en veterinærvakt som er åpen i påsken! Eller kanskje noen tilknyttet Landbruksskolen hvis den er den Ås'en?

Hvis rotta ikke får spist stort, ikke drukket stort og ikke rørt mye på seg, vil han fort slite med å holde varmen hvis han blir satt i eget bur. Så lenge broren er snill med ham ville jeg nok forsøkt å holdt dem sammen i det lengste. Du gjør jo allerede en jobb med å mate ham og gi ham drikke - små mengder og hyppige intervaller hjelper, det samme gjør kokt mat (lettere å ta opp energi, så man trenger mindre volum) og alt som er most i stykker og gjort halvvegs flytende. Youghurt med moste, kokte grønnsaker, eller grøt med youghurt er gode matvarer å ty til.

I fjor påske satt jeg her selv med en annen gammelrotte i samme situasjon. Onsdag kveld oppdaget jeg at han hadde problemer med forbena + å spise hard mat. Heldigvis fikk jeg time på lørdagen.
:rottehode:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Huff,det er en veldig vond situasjon å være i! :( Det høres ikke ut som han har det godt i det hele tatt.Særlig det med at han har hodet på skakke tyder på at han kan ha det veldig vondt.Jeg syns også at det er for lenge for ham å ha det slik til tirsdag.Det beste du kan gjøre for ham nå er å ringe dyrlegen imorgen og be dem om å se på ham.Tenker på dere!<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

johanna77

Post by johanna77 »

Takk for flott respons..føler meg så hjelpesløs og så alene med saken..JO her på Ås har vi UMB, skal ringe dit men er redd for at alt er stengt her ute.
I dag er han mye verre..han ligger helt stille og har "snorke" lyder i halsen,pusten er ikke helt fri. Hadde det vært lurt å hjelpe han med å bytte side siden han ligger og får press på tarmene...? Er så redd for at jeg forstyrrer han,rottene vil vel være mest mulig i fred når de er så dårlige. Men altså dette ser ikke lovende ut..Baltus ligger som en dø rotte..Han broren ligger i hengekøye,ikke ved broren sin lenger,hva betyr det?Er det fortsatt best at han er i samme buret da?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Det beste er at du får ham til dyrlege fortest mulig!Og da trolig for avliving.Vil ikke være stygg på noen måte,men nå går hensynet til rotta før deg.Han er avhengig av at du gir ham den hjelpen han trenger nå,og det er å slippe å lide mer.Du må finne den dyrlegen som har vakt i ditt område.Se i gule sider,og ring en dyrlege,da får du sikkert oppgitt ett vaktnummer.Du bør ta ham med til dyrlege i morgen tidlig.Jeg vet dette er føft,men når vi tar på oss ansvaret for dyr,må vi også hjelpe dem når de trenger det mest,også om det er for å dø.Gjør deg sterk og tenk på all gleden han har gitt deg,dette greier du.Sender deg mange varme støttetanker,vet hvordan det er! :( ps. Ikke noe hadde vært bedre enn at dyrlegen mener han kan behandles,men forbered deg på det motsatte.<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er vondt bare å lese, så jeg kan tenke meg hvordan du har det :cry:
Han broren ligger i hengekøye,ikke ved broren sin lenger,hva betyr det?
Jeg tror Baltus har begynt å lukte så annerledes (for rotter, det er ikke sikkert du merker det) enn før at brores instinkt sier han skal holde seg unna.

Det er vel for sent nå til at du leser dette, men jeg ville ha ringt veterinær nå i natt.

johanna77

Post by johanna77 »

Hei på dere som var med meg og Baltus,Vi takker for STOR hjelp. Og Baltus takket for seg i natt :rottehode: . Alt gikk veldig rolig for seg,han fikk hjelp til å sovne inn. Uff at det brister i hjertet, vi hadde mange gode tider sammen og broren hans gjorde en suveren jobb.
Broren,Patrik er nok litt lei seg.. :cry: , kunne ikke friste han med go`sakene engang. Men for å være litt ælig..er jeg redd at han kanskje ble smitta..hvis det var smittsomt da..
Har lyst til å få sjekket han men har hørt at det tar på(blodprøver og div.),og han som er så gammel..
Hva synes dere?
Skifta og vaska buret hans i dag og plasserte nye leker der og annet moro+en liten bamse..den dyttet han ut av huset sitt med engang..
Jaja,men alt i alt er det ganske facinerende hvordan livet hos rottene går rundt.. :ost:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Huff da, jeg kondolerer :(
Mest sansynelig er det nok alderdommen som er årsaken til Baltus død. Patrik er nok bare lei seg og savner broren sin stakkar :(
Hva med å anskaffe en ny rotte på Patriks alder, eller 2 nye rottebarn? Hvis du tenker å fortsette med rottehold da selvfølgelig :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

johanna77

Post by johanna77 »

Takk. Vet ikke om Patrik vil godta en helt fremmed kompis,men ja,har tenkt på saken..Kommmer nok til å skaffe 2 rotte unger igjen, med gode gener. ;) Gutta kjøpte jeg på mortensrud dyrebutikk, det var fordi jeg visste at oppretteren var bra(vinterbro). Og det viste det seg å være,eller at jeg har gjort en driiiit bra jobb,hehe :lol:
Gleder meg til at dyrebutikken åpner i morgen, rottene har nemlig levd med noe jeg kaller "krisemat",det er den kjedelige knagerblandingen. men gir masse sunt ved siden av da.Skulle ønske jeg hadde den gode maten nå,for kanskje hadde Patrik hatt det bedre da..?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Kondolerer :(
Jeg er veldig glad for at han fikk den hjelpen han trengte i natt. Nå har nok broren litt å stri med av sorgreaksjon, stakkar. Hvis han bare har bodd sammen med broren hele livet blir det nok et sjokk for ham med smårotter i hus, men det kan være akkurat det han trenger. På den annen side går det ikke å tvinge rotter på hverandre, har jeg funnet ut! Jeg håper du finner en løsning han er fornøyd med.

Patrik trenger i alle fall masse menneskekos framover :)

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Kondolerer. Bra han fikk slippe når han var så dårlig :(

Post Reply