Lus, hvordan skal det behandles?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

men hvis ikke dyrlegen kan finne noe så får jeg jo ikke medisin :(
er det ikke bedre å se det an, de eneste som gir medisin uten sjekk er de med sprayen og det vil jeg jo ikke... Er det noe bra å behandle dem hvis de ikke har det? Man skal jo ikke behandle mennesker som ikke har lus.
Det er ikke noe problem å dra til vetrinær altså!
Litt dumt spørsmål, men kan man bruke sånn luskam på rotter for å lete etter lus :P ?

Kjipt at jeg ikke aner om de har det og hvor smitten startet, Itchigo har små kloresår på ørene kan det komme av lus? :?:
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er ikke noe i vegen for at du kan se det an, men hvis den ene allerede har kloresår skulle jeg tro det hadde vært mulig å finne noe.

Du kan bruke en lusekam for å lete etter lus, men de fleste lusekammer er nokså dårlige til å dra med seg små lus og luseegg. De med dobbelt kam er best.

Hvis du bestemmer det for å se det an, kan de være et problem å fortsette å ha rottene dine sammen med venninnens. Dine rotter vil kunne smitte dem tilbake når effekten av lusekuren går ut. Derfor vil jeg anbefale at du tar deg en tur til en veterinær og forklarer saken (at hun har funnet lus, og at dere lufter rottene sammen, og at den ene din har kloresår.)
:rottehode:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Stend er ikke vanskelige hvis du går til Thomas og forklarer saken.
Dersom du har bil er det ikke langt. Ca 3 min unna Lagunen Storsenter :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

De er alle behandlet nå og ser utrolig mye friskere ut! Tror de har hatt det en stund :(
De fikk sånne dråper i pelsen og får en ny kur senere.
Jeg varikke hjemme så mamma dro til Paradis. Dyrlegen var grei men viste ikke så mye om rotter da :P Men nå er det i allefall borte :sol:
Aurora

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

Hvordan gjør man det med buret, soffaen, stolen, gulvet, strøposen de har rotet oppi, teppe osv som er på rotterommet når man vet at rottene har lus og de må behadles.
Mine jenter har fått midd/lus nå, så de skal få behandling av stronghold, men det er jo ikke noe vits i å gi de Stronghold og sette de rett i buret igjen, da hopper vel bare midden/lusen tilbake på rottene etter en liten stund. :hm:
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Strongholden virker i noen dager etter at den er påført MEN det er likevel best å foreta full burvask, desinfeksjon, bytte av hengekøyer etc. for å redusere faren for resistensutvikling.

Sofa'en kan støvsuges (hvis stoff) eller vaskes over (skinn). Gulvtepper, hvis vegg til vegg får du ikke gjort noe annet med enn å støvsuge, hvis de er mindre kan de tas ut og bankes.

Det høres kanskje omfattende ut, men det er egentlig ikke noe særlig annet enn vanlig ukes-rengjøring... og rådene som gis i forbindelse med hodelus hos mennesker. Siden jeg vasker hengekøyer på 95 grader pleier jeg ikke legge mine i fryseren, men fleece tåler ikke 95 grader, så det spørs hva køyene dine er laget av.
:rat:

Post Reply