HJELP! oppblåst mage hos rotteunge

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Er blevet gjort opmærksom på denne tråd og vil bare lige komme med en indskyldelse om, at det er første gang jeg har hørt om MC i den linie Amelia er fra. Amelias mor, Secret, er blazed, og det er der Amelias blaze kommer fra. Hendes far var blazed, og det er en linie, der har været arbejdet med i mange mange generationer i Holland, uden at der nogensinde har været MC, hvilket er grunden til at vi hentede den til Danmark.
Amelias far kommer fra en linie uden kendt high white, hans far kommer fra Sjobeng, ud af noget af det hun tidligere hentede i Holland, så muligvis hun ved noget mere der.
Problemet for mig i, at der pludselig bliver stilt diagnosen MC i denne tråd er, at en ganske almindelig black hooded, uanset hvad den parres med, burde være den aftegning der er mindst risiko for giver MC. Jeg ved så ikke om den seal point siamese kan have en skjult HW aftegning, men det burde ikke have betydning for en parring med en black hooded:
http://www.tamrotten.dk/megacolon.htm
http://www.tamrotten.dk/megacolon2.htm
Jeg har selv prøvet at have et kuld med unger, der døde i en alder af 2 uger med oppustede maver og jeg fik dem obduceret og der var intet tegn overhovedet på MC. Tilgengæld havde de væskeophobninger i bughulen.

Agressionen... Ja, den har jeg så heller aldrig tidligere hørt om i den linie Amelia er fra. Men da hun blev parret med en han med ukendt baggrund er det jo ikke umuligt, at den kan være kommet derfra.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Åh, glemte at spørge... hvilke aftegninger havde de aflivede unger? Det er ret vigtigt for at vide, hvorvidt det er high white MC eller ej.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Ok, har fået svar...
Mor er black hooded, far er siamese, ungerne der blevet aflivet var black hooded og husky.
Det udelukker high white relateret MC, uanset hvor meget blaze der så ligger bag, for black hooded og husky er ikke high white og kan ikke få MC.
Det havde været godt at have haft en obduction for at finde ud af, hvad det så er, men det er lidt sent nu.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Så vidt jeg vet, kan også rotter som ikke har HW få MC.

Desutten har det ingen ting å si at det ikke har vært MC i linjen før, det er en del av MC genene som gir HW uttrykket(avtegningen) på rotta. Sånn sett "bærer" alle HW rotter MC, men det trenger ikke å komme til uttrykk hos avkommet.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

jeg tror at simien er blazed ut fra bilder jeg har sett, og kanskje han faktisk er chinchilla? uansett er det bar gjetting fra min side.

ja, jeg har også hørt om kull som har hatt MC symptomer, uten at det var HW inne i bildet. vel og merke var det i slekten, men ingen av ungene som ble avlivet hadde tegningene. ingen av dem ble obdusert heller. dumt disse ikke ble obdusert, det hadde vært veldig "spennende" å vite mer.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Post by CamillaLangenes »

Nå er ikke jeg så veldig flink på fargene men da jeg henta Makalu sa hun at han var seal point siameser.
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Ja, hun er det. Makalu er ikke blazed, men hun kan jo ha highwthite som er blitt skjult av Siamese tegningen, som vistes når hun var liten. Spørr Tora, hun vet det sikkert.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Rottelooover wrote:Så vidt jeg vet, kan også rotter som ikke har HW få MC.

Desutten har det ingen ting å si at det ikke har vært MC i linjen før, det er en del av MC genene som gir HW uttrykket(avtegningen) på rotta. Sånn sett "bærer" alle HW rotter MC, men det trenger ikke å komme til uttrykk hos avkommet.
Nej, det er ikke korrekt. Det er ikke MC generne der giver HW aftegningerne, men MC'en der kan komme hos rotter med HW aftegning, men det er ikke en selvfølge at det gør det, det er faktisk yderst sjældent. Man skal bare parre med sikre aftegninger, så burde det ikke dukke op. Hooded er en af de aftegninger, der ikke skulle kunne give MC, fordi der ikke er er nogen som helst high white, og der skal disse gener til fra begge forældre for at der kan komme high white relateret MC.
I mange år troede man, at self var en sikker aftegning, men den afviger fordi den kan være skjult high white, man kan bare ikke se det fordi den er self. Ved ikke om det giver mening.

Det er sandt, at der kan komme MC hos kuld, hvor forældrene ikke er high white, men så har det intet med high white at gøre.
Altså det kan sagtens være MC der har været i dette kuld, men det skyldes efter al sandsynlighed ikke den blazed mor til faderen, men nogle andre faktorer der spiller ind.
High white baseret MC er den meste kendte MC og den der bliver blæst mest op, men faktum er, der findes en del andre typer MC. Jeg kender bare ikke lige arvegangen på disse, da der er skrevet meget minimalt om dem, fordi de fleste opdrættere kun hænger sig i den high white baserede.
Men læs bla de artikler jeg har lagt ind. Den første er en meget populær artikel skrevet af en amerikansk opdrætter, der har studeret arvegangen for MC nøje i avlen i USA, hvor de har lidt problemer med det i forbindelse med high white parringer hos uvidende opdrættere.

Er det muligt at se et billede af hannen og se om det ser ud til han er blazed? Og et billede af hunnen også?
Hvis han er blazed, skulle det stadig ikke kunne give MC, hvis hunnen bare er ganske almindelig hooded, derfor ville det være interessant at se, om hun måske har en afvigende hooded aftegning.
Ville også være rart med billeder af ungerne der blev aflivet, for de aftegninger jeg har fået at vide de havde, hooded og husky, kan ikke få high white baseret MC, så hvis det er MC der har haft, er det som sagt baseret på noget andet.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Post by CamillaLangenes »

Makalu er en hann :oops: hehe :) vet du hva, jeg har prøvd å ringe Tora, sende melding/mail/ pm her og på msn, men hun svarer ikke i det hele tatt. :roll:
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Post by CamillaLangenes »

skal se om jeg får lagt ut bilde her
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Jeg har også forsøgt at få fat i Tora uden held :(
Jeg vil se om jeg kan lokalisere nogle billeder af ungerne et eller andet sted.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

CamillaLangenes: Ok sorry :P


Annbritt:
det er jo i en artikkelen du skrev inn det står at det er genene i HW som gir MC:
Jeg giver også ret i, at du kan reducere risikoen, men du kan ikke avle det ud af high-white linier. Det er en del af genet eller generne der skaber markeringerne.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Post by CamillaLangenes »

kan noen forklare meg hvordan jeg får lagt ut bilder her? husker ikke hvordan jeg gjorde det :hm: må man ikke inn på en ann side for å få linken?
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Image

Dette er iallefall Makalu ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Post by CamillaLangenes »

så liten han så ut :P Mora er veldig lik den black hooded som er på avataren min, de har bare litt ulike tegninger på ryggen
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

Post Reply