HJELP! oppblåst mage hos rotteunge

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

De kan være bærere av det selv om de er friske og raske. Derfor må de IKKE brukes i avl hvis det er megacolon.
Men husk at jeg har ikke stilt noen diagnose. Det må en veterinær gjøre. Jeg har bare kommet med tips på hva det kan være
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Post by CamillaLangenes »

Er du galen de skal ikke bli brukt i avl.
takk for hjelpa :) så skal jeg få snakka me dyrlegen om hva det kan være
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Ja vil ikke at de skal ha det vondt

Men vil det si at resten av gjengen au har det i seg? de er friske og raske, og viser ingen tegn til noe vondt elr oppblåsthet
Det er ganske vanskelig å se om et dyr har det vondt, de er veldig flinke til å skjule det. Det er en grunn til at de er oppblåste i magen, og det er garantert forbundet med i hvertfall noe ubehag.

hele ungeflokken til dyrlegen fort som svint, og sørg for at du ALDRI igjen avler på hverken ungene eller foreldrene hvis de blir diagnostisert med megacolon. jeg tror jeg ville faktisk tatt alle ut av avl uansett hva legen sier, vet ikke hvor mye dyrleger vet om megacolon.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja altså, det høres veldig ut som megacolon, som ikke kan behandles, og det er best for ungene om de blir avlivet så raskt som mulig siden dette er veldig smertefullt. Det du skriver om at de ikke ser ut til å ha det vondt men er veldig slappe og nesten ikke beveger sge er jo litt selvmotsigende, er de slappe og ikke beveger seg er dette et tegn på at de sannsynligvis ikke har det så bra!

Dessverre vet de færreste dyrlegene hva megacolon er, så det er ikke sikkert det hjelper å gå til veterinær for å få stilt en diagnose. Dersom du ikke gjør noe (dvs avliver) vil det sannsynligvis ende med at ungene dør av seg selv, de dør da av forstoppelse, noe som er ganske smertefullt.

Jeg håper du kan få dratt innom en dyrlege og ta med deg info om megacolon, dermed kan dere forhåpentligvis få avklart om det er dette og få avlivet de ungene som har symptomer. Som andre sier her bør ingen av de ungene som overlever (eller foreldrene) brukes i avl videre.

De ungene som ikke viser symptomer har sannsynligvis heller ingen plager, men vær obs på at dette kan oppstå også hos dem i dagene som kommer. Ser du ingen tegn til noe og de nærmer seg 5-6 uker kan du slappe mer av. Arvelig megacolon viser seg oftest fra 3-5 uker, når ungene begynner å spise vanlig mat.

Håper du finner ut av det!

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Hvordan gikk det??
Mvh. Ann E.

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Post by CamillaLangenes »

Dyrlegen var usikker på hva det var, de 4 stakkars små ble avlivd :cry: de andre var friske og fine men skal ikke brukes i avl :)
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Ingen obduksjion, altså?
Hva heter foreldrene og hvilken bakgrunn har de / hvor kommer de fra?
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

CamillaLangenes wrote:Dyrlegen var usikker på hva det var, de 4 stakkars små ble avlivd :cry: de andre var friske og fine men skal ikke brukes i avl :)
Hvorfor åpnet dere ikke buken etter avlivning for å se hva det var?
Mvh. Ann E.

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Post by CamillaLangenes »

Jeg ville ikke være der da det skjedde, pappa leverte de inn.
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Post by CamillaLangenes »

Tråden kan stenges
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Slike tråder stenges ikke i tilfelle noen lurer på noe ang MC eller har noe å tilføye :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Post by CamillaLangenes »

Tenkte bare fordi det er ikke noe mer å diskutere her, jeg måtte avlive de 4 ungene, jeg synes ikke det var noe gøy i det hele tatt. Jeg blir fort knyttet til mine dyr :cry: Så ferdig med saken
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Det måtte være grusomt! :cry: Skjønner godt det!Varm trøsteklem fra meg!<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Post by CamillaLangenes »

Takk for støtten tantepose :) det var grusomt, hater når det skal ende sånn. født for å dø :cry:
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Enig, alltid fælt når gamle elsklinger går bort, men helt forferderlig å miste dyr man er glad i før de har fått leve et langt og godt liv..:(
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Post Reply