hjelp meg

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Aurora&Vanessa
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 14 Nov 2007, 19:29
Location: Trondheim

hjelp meg

Post by Aurora&Vanessa »

Hei. rotta mi har nettopp opperert vekk en svulst, hun ligger i buret helt alene og "sover" trur jeg iallefall. Men det jeg lurer paa er hvorfor hun puster saa tungt. det er saa ekkelt og se paa liksom. svulsten var like under høyre frampoten. KAn hun dø?
Vanessa, Rest In Peace

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Hun er bare i narkose ennå.Det er nok normalt at hun puster tungt.Pass på at hun har det lunt,legg fleece eller dopapir under og over henne.Når hun begynner å våkne må du passe på at hun ikke kan falle ned noen plass.Når hun våkner kan du også dryppe dråper med vann inn i munnen hennes.Etterhvert kan hun få tynn babygrøt og annen "lettspist" mat.
Hun bør få noe smertestillende de første dagene,dette får du på resept hos dyrlegen.Lykke til! :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Aurora&Vanessa
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 14 Nov 2007, 19:29
Location: Trondheim

Post by Aurora&Vanessa »

ogs har hun begge øynene aapne, skal jeg dryppe vann paa dem innimellom?
Vanessa, Rest In Peace

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Nei,ikke vanlig vann,men kanskje kokt vann med litt salt i.De har trolig tatt på noe hos dyrlegen,men du skulle kanskje fått med noe når hun ligger lenge.Jeg er ikke ekspert på dette men vet at du skal iallefall IKKE bruke pyrisept!Øyedråper/salve er vel best.Prøv å få tak i noe av dette.Håper hun snart våkner!<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Jeg synes du kan ringe veterinæren din. Dumt at de sendte rotta avgårde før den hadde våknet.. Håper alt går bra. Hold deg i nærheten av rotta og følg med.

Aurora&Vanessa
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 14 Nov 2007, 19:29
Location: Trondheim

Post by Aurora&Vanessa »

nå har hun kommet ut av narkosen. Hun prøver og bevege på seg men hun ser fremdeles litt svimmel /Vinglete ut. Hvor mange dager vil det som ca ta før hun blir seg selv igjen liksom?
Vanessa, Rest In Peace

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

De to av mine rotter som har blitt opperert har vært seg selv igjen etter noen timer, men de var våkne når vi reiste fra veterinæren.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Ingen av mine rotter har noen gang fått oppvåkningssprøyter etter operasjoner, og etter operasjonen har det av og til gått innpå 10 timer før de våkner, og et døgn før de slutter å sjangle. I alle fall hvis det har vært snakk om en rotte som har vært stor og tykk. Narkosemidler er temmelig fettløselige, så jo fetere rotte desto større reservoar. Selv etter 1 1/2 døgn er de ofte forsiktige med å bevege på seg, men om det skyldes ubehag eller mangel på balanse kan være vanskelig å si.

Det er sikkert også forskjell på hvilket narkosemiddel som gis, og dosen...
Det kan være lurt å gi veterinæren tilbakemedling på hvor lang tid det tok for rotta å komme ut av narkosen, i tilfellet dosen bør justeres til en annen gang. En sjelden gang kan det oppstå komplikasjoner etter en operasjon som går ut over balanseevnen til en rotte permanent - fl.eks. blodpropp i hjernen. Hvis rotta ikke kan gå rett i morgen er det grunn til å prøve å finne ut av hvorfor. Men jeg håper rotta kommer seg før det. :rat:

Post Reply