Syk liten Dolly :(

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

barelene
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 29 Jan 2009, 00:39
Location: Bergen

Syk liten Dolly :(

Post by barelene »

"lille" Dollyen min er dårlig :(
Magen hennes har est ut på størrelsen med en tennisball og den er nesten like hard som en tennisball også! Hun virker sløvere og klarer ikke komme seg ut av buret engang, hun setter seg heller til å spise. Jeg har sjekket at hun har avføring og har bestilt time hos dyrlegen selvfølgelig.

Jeg er i Sandnes nå i sommer, jeg lurte på om noen har erfaring med Sandnes smådyrklinikk? De virket hvertfall hyggelige på telefonen, om situasjonen til Dolly skulle forverre seg iløpet av dagen så var det bare å komme med henne.

Jeg har kjent litt på magen til Dolly, men jeg klarer ikke å kjenne noe spesielt, hun er akuratt som en overoppblåst ballong. Jeg syns jeg kjente en kul på henne, men jeg er ikke sikker. Ronja har hatt svulst, men denne kulen kjentes ikke lik ut.

Megacolon har jeg også tenkt på, men er ikke det noe som slår ut når de bare er ett par uker gamle?

Gjerne litt konstruktiv input :D
Moné <3
lille søte rottetotten min :)

Lille Dolly, søte Ronja og snille Sol, jeg savner dere.
Sov søtt og hvil i fred <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hvordan ser avføringen hennes ut i forhold til burkameratens, og er det noen forskjell mellom avføringen hennes nå og før?

Rotter kan fint få forstoppelse uten at det har noe med Megacolon å gjøre, heldigvis. Se om du kan få i henne noe sviskegrøt hvis du tror det har stoppet opp. Det finnes andre avføringsmidler også som kan brukes på rotter, men sviskegrøt smaker nok bedre :)

Megacolon er en tilstand hvor muskulaturen i deler av tarmen ikke fungerer. Der vil avføringen pakke seg sammen. Trykket fra musklene over vil kunne drive avføringen igjennom en stund, men før eller senere stopper det opp. Megacolon finnes i mange grader. Vi hører mest om den som tar livet av rotteungene omtrent når de går over til fast føde, men det finnes en mer snikende type hvor rotta kan leve i mange måneder (i alle fall med riktig diett) før den dør eller blir avlivet på grunn av dårlig livskvalitet.

barelene
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 29 Jan 2009, 00:39
Location: Bergen

Post by barelene »

Jeg gav henne ett grønnsåpebad igår med litt magemassasje, det virket som om hun likte det for hun var helt rolig og lukket øynene og laget sånne smattelyder. Hun har jo og vært på en megadiett av all slags godsaker denne sommeren, og jeg aner ikke hva mammaen min har gitt dem; det varier fra marsipankake til rømme til lapper og potetkaker med smør og sukker i bøtter og spann mens jeg har vært på jobb (hun får ALDRI passe på dem igjen). Så Dollyen kan jo ha forspist seg, hun er jo grådig i matfatet fra før.
Det er forhåpentligvis (krysser fingrene) bare en forstoppelse.

Avføringen hennes er lysebrun, de andres er mørkere, nesten svart og ser ut som avlange kuler.

Jeg skal prøve med sviskegrøt, men jeg går likevel til veterinæren imorgen.

Eller går det an å kjøpe avføringsmiddel til rotter uten resept?
Moné <3
lille søte rottetotten min :)

Lille Dolly, søte Ronja og snille Sol, jeg savner dere.
Sov søtt og hvil i fred <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Flytende paraffin og laktulose er reseptfrie avføringsmidler som også brukes til dyr. Dessverre er det ikke så lett å finne noen dosering for rotter, så for sikkerhets skyld ville jeg prøvd med sviskegrøten først, og hørt med veterinæren. Ettersom hun fortsatt har avføring ville jeg tro at avføringsproblemene løser seg, men det er lurt å ta henne med til veterinæren i tilfellet det er noe annet.

Men den sommerkosten du beskriver er det ikke så rart at en rotte kan få litt mageproblemer :) Men de andre har visst bare kost seg av det.

tronni
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 11 Jun 2008, 23:57
Location: sandnes
Contact:

Post by tronni »

Kan nevne at jeg bor i sandnes. Sandnes smådyrklinikk er sikkert greie de, men tror du må spør etter noen som har erfaring med rotter. Sist gang jeg var innom de, måtte jeg nærmest undervise de i rotte 101. De visste ikke hva porphyrin var til eksempel.

Jeg bruker hafrsfjord smådyrklinikk nå. Snakk med Håvard der. Utrolig hyggelig kar som, etter mitt skjønn, har god nok kjennskap til rotter.

barelene
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 29 Jan 2009, 00:39
Location: Bergen

Post by barelene »

Jeg var hos Dyrlegen igår, Dolly hadde flere svulster i magen. Legen mente at det beste for henne var å få slippe flere operasjoner og at sjansene for at hun kom til å overleve enda en operasjon var små, siden de ikke visste om svulstene satt på vitale organer. Legen rådet meg til å gi slipp på henne.

Det var en kjempetung avgjørelse, men jeg bestemte meg for å gjøre det som var best for Dolly og la henne slippe nå mens hun ennå hadde litt energy og ikke hadde altfor mye ubehag.

Legen måtte gi henne to innsovningssprøyter før hun var klar for overdosen som skulle stoppe hjertet. Jeg var der helt til slutten og holdt Dolly og klappet henne.

Dolly sovnet stille inn klokken 17.50 den 07.08.09. :cry:
Moné <3
lille søte rottetotten min :)

Lille Dolly, søte Ronja og snille Sol, jeg savner dere.
Sov søtt og hvil i fred <3

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Stakkars liten. :( Men nå har hun det nok bedre. Kondolerer.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

stakkers lille Dolly.

Sov godt skjønne Dolly :cry: :cry: :cry:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Stakkar Dolly :(

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Dakar lita, kondolerer. :(

maros
Omegarotte
Posts: 126
Joined: 23 Feb 2009, 01:33
Location: Bergen

Post by maros »

Stakkars Dolly :(
Kondolerer
Har to små rottegutter, som bor til pappaen sin :)
Pelle Pøbel født i nov/des 08
Speedie Gonzales er født i uke12, 09

RIP Sokrates nov/des.2008 - 04.08.2010

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Syk liten Dolly :(

Post by wollf »

huff... så trist

barelene
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 29 Jan 2009, 00:39
Location: Bergen

Re: Syk liten Dolly :(

Post by barelene »

Takk :cry:
Moné <3
lille søte rottetotten min :)

Lille Dolly, søte Ronja og snille Sol, jeg savner dere.
Sov søtt og hvil i fred <3

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Syk liten Dolly :(

Post by Radney »

Hvil i fred Dolly :(
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Syk liten Dolly :(

Post by Tiannina »

Uff :(
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Post Reply