Jeg svarte på det jeg ble spurt om: Mimer.
Og ja, det finnes mye rotter i familien hans med dårlig helse - det har jeg aldri lagt skjul på - bare spør kundene fra kullet til Sarah

Når det gjelder foreløpige helseproblemer i kullet etter Mimer ligger alt på nettsidene mine under Sarah's elver i Afrika. Foreløpig er det ikke avskrekkende, men det er vanlig ved 6-måneders rapporter.
Folk som driver med seriøs avl tror selvfølgelig alltid at kullet blir "bra nok" (eller fantastisk!), og av og til blir det ikke det. Selv ikke når man bruker stamtavlerotter hvor man har god kontakt med avler på begge sider av familien. Derfor trenger vi disse diskusjonene. Jeg har også sagt at jeg alltid er villig til å forklare hvorfor jeg velger å avvike fra avlsveiledningen. Men hvis folk fortsatt er uenige med meg etter at jeg har forklart hvordan jeg tenker, så får de være det
Rottelooover har gitt uttrykk for at hun mener ungene til Mimer ikke bør brukes i avl i det heletatt (med mindre jeg har klart å overbevise henne om at denne parringen faktisk kan føre til en forbedring i forhold til gjennomsnittet.)
Babbett har gitt uttrykk for skepsis i forhold til en "ukjent han" (jeg skriver i gåseøyne, for jeg tror han er mer "kjent" enn mange hanner og hunner som står i stamtavlene bortetter.) Hun er bekymret for andre helseproblemer enn nyresvikten: kreft, dårlig immunforsvar og aggresjon. Bekymret nok til å anbefale at det brukes en kjent han,
men ikke nok til å anbefale at avkommet av Mimer ikke brukes i avl.
Hvor langt tilbake og til siden skal helseplagene være før man kan bruke en han på over året hvor nesten alle søsknene er kjent, spør jeg da. Ruh, rotten med benkreft, vil bli dette kullets
morfars onkel. Sjansen for at Victoria skal ha arvet en bestemt allelle fra Mimer er 50%, 25% fra Mimers morfar, og 12,5% fra en av morfarens foreldre.
Jeg kan ikke se at sjansen for at Galliano skal ha gener som forverrer benkreftsjansen er større en for en hvilkensomhelst annen hanrotte. Benkreft er heldigvis en sjelden kreftform hos rotter, så vidt vi vet - og de rottene jeg har hørt om som har hatt det, har vel vært stamtavlerotter?
Mimers søster er jo nærmere, men immunforsvarsproblemer pleier gjerne vise seg før rottene blir 9 måneder gamle. Victoria og søsknene hennes blir ni måneder før planlagt parring, Galliano og hans søsken over 14 måneder. Safaris slekt var ikke kjent for disse helseproblemene. Aggresjon hos hanner kan oppstå når de omtrent runder året, men siden vi kjenner til alle Gallianos brødre ser jeg ikke på det som noe problem for hans del. For tiden synes jeg det er flott å finne en han på over året hvor ingen av brødrene har vist aggresjon!
Det som har vært presentert av hanner som mulige "alternative partnere" har ikke gitt grunnlag for å tro at jeg har oversett noen bedre egnede hanner enn Galliano, slik jeg ser det. Og vi kan faktisk ikke la oss lamme av at det ikke lenger er mulig å lese kulltrådene, at enkelte avlere lar vær å svare på spørsmål, eller at NTF's styre tydeligvis ikke ønsket at man skulle legge ut påtenkte kull til diskusjon for tiden.
Jeg kunne valgt å ikke avle på Victoria - det valget finnes fortsatt hvis det skulle dukke opp helseproblemer i hennes eller Gallianos slekt som gjør at jeg finner parring uforsvarlig. Men slik ting ser ut i dag mener jeg at det er forsvarlig, og til og med ønskelig. Jeg har tro på at det går an å få noe "bra nok" ut av dette kullet
Jeg har hørt innvendingene, og mener jeg allerede har tenkt gjennom problemstillingene og har ikke endret mening.
Men: Det er lett nok å si at "denne parringen er ikke god nok", men da burde man egentlig også komme med forslag til alternativ? Siden slikt gjerne er litt sensitivt for de involverte foreslår jeg at forslagene kommer e-post eller pm. Siden jeg er bestemt på å gjennomføre parringen dersom vi får kunder, og dersom det ikke skjer noe uforutsett med helse og gemytt, får det antageligvis ingen innvirkning på dette kullet, men det kan være noe å lære av likevel.