Jeg har lest gjennom emnene her og NTFs avlsveiledning, men alikevel er det enkelte ting jeg lurer på.
Dette er det jeg har hørt og lest litt rundt om her, og på andre nettsteder, så dermed ønsker jeg rettelse på om noe er feil og gjerne litt egne erfaringer rundt dette.
Hunn:
Minst 5mnd
Minst 300g
Hann:
Minst 12mnd
Minst 500g
Jeg skal ikke avle på agressive rotter eller rotter jeg har hatt andre problemer med som eks sykdommer.
Hann og hunn bør ikke stå mer sammen enn ca 5 dager.
Rotter er gravide i ca 21-23 dager og etter fødsel bør jeg sjekke til moren og ungene etter ca 3 timer. Se om moren har blødninger og ta en sjapp titt på ungene om de har melkestripe og at det ikke er noen dødfødte.
Etter ca minst 10 timer etter fødsel kan jeg begynne å veie og håndtere ungene. Men bør lavære at moren ser dette før etter ca 1uke pga instinkter.
Etter 3 uker er ikke lenger ungene avengig av morsmelk, men bør alikevel ha morens omsorg til ca 5uker alder.
Etter 5 uker må rottene skilles fordi de blir kjønnsmodne.
Som underlag er Yesterday news anbefalt (vis det var riktig navn)
Andre spørsmål jeg har.
- hvor mye bør hver rotte veie etter 1 dag?
- Jeg så at ungene bør veie minimum 80 gram og 5 uker ved salg. Er det 80g ved 5 uker? eller 80g ved fødsel?
- Når kan jeg sette ungene og moren tilbake i flokken? (har lest litt, men ønsker svar fra flere erfarene)
- Om jeg ikke får tak i RM forene, hva slags mat anbefaler dere da å gi moren under graviditeten og ungene i tillegg til proteinrik mat som egg?
Jeg har somsagt ikke planer om å parre noen rotter før jeg vet alt jeg må, men det er fremtidsplaner. Jeg blir å vente i en del mnd til, kanskje til slutten av året her. Så dermed begynner jeg å samle info allerede nå slik at jeg ar god tid på meg.
Er det andre ting dere også synes jeg bør vite blir jeg veldig glad om dere skriver det ned

Jeg har også forresten planer om å beholde de fleste rotter selv og ikke drive oppdrett på dem. Det blir nok antageligvis å hende at jeg selger/gir bort noen rotter om det blir for mange på ett kull iforhold til hva jeg har plass til, men hovedsaken er å beholde kull selv.