Hej!
Det är jag som är Örjan på facebook, ville bara skriva här för att klargöra lite saker! Min norska är väldigt dålig så ni får ursäkta mig.
Först och främst är jag en tjej, inte en kille!

Örjan är bara mitt smeknamn och jag heter egentligen Frida.
Sedan angående min kull. Jag har alltså ingenting med Kortnos att göra, MEN jag upptäckte hennes kull ungefär samtidigt som jag såg att en unge i min kull saknade ett öga, så jag kontaktade henne. Då såg jag att våra kullar har en del råttor i stamtavlan som är samma som kom från Norge. Därför tänkte jag att det
kan ligga där, men måste inte vara det, och därför kontaktade jag Ratrace för att försöka få mer info om råttorna från Norge.
I min kull föddes det 11 ungar, varav 1 unge saknar ett öga helt, och hennes andra öga är litet. Den här ungen låg utanför boet första dagen, det var jag som ingrep och räddade henne, mamman hade antagligen lagt henne där av en anledning och hade inte jag räddat henne hade vi inte ens vetat om detta eftersom alla andra ungar har normala ögon. Min hona har heller inga problem med att ge mjölk, alla bebisar har varit väldigt välgödda!
Eftersom det finns ganska mycket okänt bakom mamman är det svårt att säga var detta ligger, och det är svårt för mig att veta hur jag ska ta mig vidare med detta. Det kan ligga microögon långt bakom mamman, men jag har koll på dom närmsta leden (mammans alla syskon är friska, mammans mosters barn är friska, osv). Jag hade väldigt stora förhoppningar på denna kull då föräldrarna är så otroligt bra på alla sätt och vis, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, det är väldigt tråkigt.. Självklart är detta inget att avla vidare på, men jag funderar på att kanske ta en till kull på mamman med en annan hane och se vad som händer där. Som någon skrev här tidigare, det KAN ju vara en "vanlig" missbildning, svårt att säga när det "bara" är en unge i kullen som blir drabbad.
I övrigt är bebisarna friska och väldigt fina och även honan med ögonen (eller utan haha) är väldigt modig och nyfiken!
Frida/Örjan