ønsker deg lykke til. har selv lyst til å avle, men pga at jeg ikke kan avle på de rottene jeg først fikk meg må jeg vente litt. jeg har hatt kull på syrisk hamster, og det var i vinter. de tre siste ungene går til en oppdretter i akershus til helgen. altså satt jeg igjen med dem en god stund! de første seks gikk til to private, veldig ålreite mennesker og en super dyrebutikk på kløfta. langt å reise, men heller en fagbutikk som kan selge dyr på riktig måte (store bur og riktig info) enn en kjedebutikk her i byen.
rotter er vanskeligere å selge enn hamstere, siden de krever større bur, spesiell strø og er flokkdyr (folk har det for seg at dyr ikke blir tamme med kompiser

). er nok lurt å selge rotter privat, siden det skorter på rottekunnskapen blant mange dyrebutikkansatte. det er også litt mer tricky å avle rotter enn hamstere, siden rotter generelt har noe gemytt-og helseproblemer og mange av disse er arvelige. fargegenetikk er ditt minste problem!
men: det er skikkelig kult å få frem fine dyr med godt gemytt og bra helse. trivelige kjæledyr som kan være til glede for liten og stor. late gutterotter som sovner i fanget ditt, og slanke rottefrøkner som underholder deg med sine akrobatiske øvelser. barn som lærer rottene sine triks istedenfor å ta enda en runde med playstation.
belønningen for fornuftig avl er gleden du og andre får fra snille rotter!
slik jeg ser det kan man enten plukke opp restene etter andres uvettige avl og gi dyra et godt liv, eller man kan avle seriøst selv.
det kan fort bli sånn at de mest seriøse lar vær å avle, og så blir det avlet på dårlige dyr uansett av noen. ikke bra!
som sagt, lykke til med oppdrettet ditt! måtte dine rotter prompe ut snille og søte barn!