Vurderer å oppheve avlsforbud

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Alvrina
Alfatryne

Vurderer å oppheve avlsforbud

Post by Alvrina »

Pga forum reglene vil jeg unngå å nevne navn i denne tråden pga reglen om person angrep. Hvis noen har spørsmål angående dette er det bare å sende pm!

Etter mye frem og tilbake vurderer jeg å oppheve avlsforbudet på kullet til Trinity og Pippin.
Grunnen er at det er utrolig mye posetivt å si om rottene i denne linjen.
Selvsagt, kan jeg ikke nekte på at det har vært noen småting som har blitt diskutert osv. Og som de fleste vet, er det mest negative er Stein sin atferd.

Jeg har lært, at hanrotter har det med å skifte atferd fra de er 6 til de er 12 mnd. Stein, skiftet ikke atferd før han var over 12 mnd.
Hele den tiden han bodde hos sin første eier var han en snill rotte, som det ikke var vanskelig å introdusere nye for. Riktig nok var han alphaen, så han hadde jo gemytt deretter..Streng men rettferdig. Da han rundet 1 år ble han, broren Saki og en til rotte som Milo, omplassert til en ny eier.
Det var under inroduksjonen med den nye eierens rotter det gikk galt.
Etter hva jeg har funnet frem til på eieren's hjemmeside, så skjedde dette pga en ubevist feil introdusering.
Rottene møttes først på sofaen i stuen, for så å bli satt i samme bur kort tid etter. Buret sto også i stuen. Da fløy de i tottene på hverandre.
De fleste vet jo at slikt stort sett ender galt, en introduksjon må skje gradvis. Hvorfor stein er som han er nå, det aner jeg ikke.

Saki, fikk også på seg å være en liten umulius, i følge det eieren sa på MSN. Men jeg fant ut at dette ikke kunne stemme.
For det første ble de jo introdusert feil.
Og for det andre står på eieren sin hjemmeside at hun ikke hadde problemer med han.
Og for det tredje sa hun selv at han var utrolig snill og rolig da hun leverte de hit igjenn.
Og for det fjerde, kanskje viktigst, vi har ikke hatt et eneste problem med Saki.

Men jeg tror, at det ikke er snakk om arv.
Stein har 7 søsken. Ingen av disse har hatt noen som helst problemer med andre rotter, introduksjoner eller mennesker.
Trinity's 12 søsken har jeg heller ikke hørt noe negativt om, med tanke på dette. Steins bror Ole, har jo som kjent et ops kull etter seg på 15 unger..Ingen av ungene fra kullet har forløpig hatt problemer.
Neo, som da er Trinity's bror har også et kull etter seg, og jeg har heller ikke hørt noe negativt om dem heller.
Da er vi oppe i et 30 Talls med rotter, der bare 1 har hatt dårlig atferd.
Hadde det vært snakk om arv vil jeg påstå og si at fler rotter i linjen burde hatt samme problem.

Med tanke på helse, synes jeg at rottene i denne linjen har en god helse.
De enste kjente sykdommene er luftveis infeksjon (pga spon) og svulfst.
Trinity er den som fikk LVI, men dette var pga at forrige eier lot henne gå på spon - med en annen rotte med kroniske LVI plager.
Frøya, Trinitys tante, var den som fikk svulfsten og ble avlivet pga den.
Disse problemene har ikke dukket opp igjenn.

Leve aldrene på rottene i denne linjen ligger på 2 år. Neo har vi enda, og han er 2 år og 2 mnd -og han er fremdels frisk og rask som en ungrotte.

Så, jeg mener at disse rottene har mye posetivt å tilføre den Norske rotte bestanden. Jeg kan heller ikke legge skjul på at det er en viss risiko å bruke denne linjen videre i avl, men som sagt, så tror jeg ikke at Stein's atferds problem har noe som helst med arv å gjøre.

Jeg har diskutert dette privat med en annen oppdretter og noen andre rottefolk. Men jeg trenger å høre deres meninger også!
Noen her synes kanskje at jeg er litt teit som spør om dette flere ganger, og vurderer og vurderer og vurderer uten å komme til et endelig svar. Men det er ikke lett når det er snakk om avl, det er tross alt snakk om levende dyr. Og jeg vil være helt sikker før jeg gjør noe.

Men som sagt, hva mener dere?
Jeg er åpen for både posetive og negative spørsmål og svar!:akt: (bare hold dere til forum reglene)

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Jeg er jo ingen oppdretter.Men jeg syns du skal følge magefølelsen din!Du vet best!Lykke til! :D

renatsko
Bygger bol

Re: Vurderer å oppheve avlsforbud

Post by renatsko »

Hadde avlsforbudet blitt (vurdert) oppheva dersom ikkje Ailani hadde villa lånt Saki til sitt c-kull?
Og for det fjerde, kanskje viktigst, vi har ikke hatt et eneste problem med Saki.
viewtopic.php?t=5882&highlight=saki

Har eg misforstått, eller skriv du ikkje her at begge gutane (altså; både Stein og Saki) er dominante, og vanskelege å introdusera til nye gutar/flokk? Eller blir ikkje det rekna som eit problem?

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Woho endelig blir avlsforbudet opphevet! :bravo:
Jeg er kjempesikker på at denne linjen er en av de beste linjene jeg har hørt om :)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Intet
Alfatryne

Re: Vurderer å oppheve avlsforbud

Post by Intet »

renatsko wrote:Hadde avlsforbudet blitt (vurdert) oppheva dersom ikkje Ailani hadde villa lånt Saki til sitt c-kull?
Tatt ut av min munn.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Jeg har ikke noe grunnlag for å ta standpunkt i denne saken, men synes det er vesentlig at alle sider kommer frem. Kom til å huske på en tråd jeg leste, som kanskje kan være interessant når det gjelder mulig årsak til hvorfor de er som de er: viewtopic.php?t=6039 :)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Maja wrote:Jeg har ikke noe grunnlag for å ta standpunkt i denne saken, men synes det er vesentlig at alle sider kommer frem. Kom til å huske på en tråd jeg leste, som kanskje kan være interessant når det gjelder mulig årsak til hvorfor de er som de er: viewtopic.php?t=6039 :)
Enig.
Denne også: viewtopic.php?t=5631&highlight=stein+++saki

Der Ailani er med og ymtar fram på avlsforbudet sjølv..?

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Intet wrote:
renatsko wrote:Hadde avlsforbudet blitt (vurdert) oppheva dersom ikkje Ailani hadde villa lånt Saki til sitt c-kull?
Tatt ut av min munn.
Det har blitt vurdert frem og tilbake i 4 mnd. Så det har ikke noe med at Ailani vil låne ham, har vært andre som har spurt om å få låne ham lenge før Ailani ble interessert ;)
Da Stein tørna, bestemte jeg meg for å sette avlsforbud.
Men da både Stein og Saki flyttet hjem til meg, har jeg ikke hatt ett enste problem med Saki. Så det med hans dominanse var i bunn og grunn en missforståelse. Hadde han virkelig vært dominant, så hadde han kanskje ikke godtatt Draco så raskt som han gjorde (de som i samme henge køye etter litt over en uke). Stein er vanskelig ja, det kan jeg ikke nekte for. Men han døde under kasterering i dag :cry:

Trådene dere linker til har også mye og si!
Men det har skjedd mye på kort tid, og pga rotte-oppholdet jeg hadde, har jeg gått glipp av mye, som jeg ikke har fått greie på før nå.
Men de kjøperene jeg ikke fikk kontakt med før, har jeg igjenn fått kontakt med. Og har nå fått ny info om flere av søskenene.

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Alvrina wrote:Det har blitt vurdert frem og tilbake i 4 mnd. Så det har ikke noe med at Ailani vil låne ham, har vært andre som har spurt om å få låne ham lenge før Ailani ble interessert ;)
Uansett om det er Ailani eller nokon andre som har spurt om å få låna han, så er vel ikkje det rett grunn til å heva eit avlsforbud?
Men du vil oppheva det no fordi at....?

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

renatsko wrote:
Alvrina wrote:Det har blitt vurdert frem og tilbake i 4 mnd. Så det har ikke noe med at Ailani vil låne ham, har vært andre som har spurt om å få låne ham lenge før Ailani ble interessert ;)
Uansett om det er Ailani eller nokon andre som har spurt om å få låna han, så er vel ikkje det rett grunn til å heva eit avlsforbud?
Nei, det er det ikke. Og det er heller ikke grunnen til at jeg vurderer å oppheve det. Etter at jeg kom inn i "rotte miljøet" igjenn, har jeg tatt kontakt med kjøpere, oppdrettere og andre som har med linjen og gjøre.
Jeg har bare hørt om posetive ting om rottene i denne linjen, og hadde det vært noe, hadde jeg mest sannsynelig funnet det ut. Rotter er jo dyr, og det skjer noe hele tiden.. F.eks det som skjedde for 8 mnd siden har ikke alltid like stor betydning nå, hvis man ser på helheten.

Det som var med Stein og Saki, er noe jeg ble fortalt av hun som eide de på msn og pm. Og hadde Saki vært så ille som hun sa, så hadde vel jeg også hatt problemer med ham nå?
Hvis du leser det første inlegget mitt så står det at Stein er(var) det eneste kjente tilfellet i linjen, og da mener jeg at det ikke kan ha noe med arv og gjøre. Det har vært svært lite sykdommer og andre problemer i linjen, levealderen er god og det synes jeg er veldig bra med tanke på at denne linjen opprinnelig er av Norske dyrebutikk rotter.
Med tanke på disse posetive egenskapene ønsker jeg å oppheve det.
renatsko wrote:
Men du vil oppheva det no fordi at....?
Les over ;) .

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

broren til trinity, neo var ganske aggresiv hos meg. det sa jeg forresten i fra til deg hvis ikke jeg husker feil. måtte også flytte han ove i eget bur en liten periode siden han plaget kenya og lesoto. ene hannrotta mi blei også bitt, men det var min egen feil da jeg ikke var kjapp nok når rotta mi hoppa opp på buret hans. men jeg vet ikke hvor mye dette påvirker saki? men mulig neo var så aggresiv hos meg siden han bodde på samme rom som 4 andre ukjente hanrotter?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Sant nok Kikky, vet du sa det. Men liker å erfare ting selv og bedømme litt utifra det. Ikke for å være frekk, men jeg har opplevd alt for ofte at folk sier ting som ikke stemmer.

Han har ikke vært sånn så lenge han har bodd her, da Julia hadde ham eller da Himi hadde ham. Etter hva jeg vet, har Neo vært grei hele livet inntil han ble gammel. De jeg kjenner som har hatt ham før han ble over 1 år har ikke hatt problemer. I så fall er det dumt at de ikke har informert meg om det når jeg har spurt. Mulig det skjedde med ham som med Stein, at rottene i denne linjen rett og slett ikke tåler å bli omplassert mye? Etter hva jeg vet har Neo blitt omplassert 4-5 ganger i løpet av livet.. Det påvirker dem ganske mye, med tanke på stresset og miljøforandringer. Hanrotter er jo følsomme skapninger, som trivest best med stabile omgivelser...

Neo var litt små dominant når han sto med Lesoto, når vi tok ut ham ble han helt normal igjenn. Nå er Neo venn med både Saki, Sauen og de små :) Introduksjonen gikk supert (foruten om den introduksjonen med Stein). Vi måtte ta ut Lesoto fordi han beit etter Neo, og de to små. I tillegg til det så biter han etter oss også. Spørs hvor lenge vi holder ut med Lesoto så lenge han oppfører seg slik.
Kanskje jeg lever på en dum filosofi om at dyr påvirkers av hevrandre og utallige omplasseringer?

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Alvrina wrote:Ikke for å være frekk, men jeg har opplevd alt for ofte at folk sier ting som ikke stemmer.
Det er vel nettopp det som gjelder "oss" også.
Oss = vi som ikke skjønner hvorfor avlsforbudet skal oppheves.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Anette
Hamstrer mat

Post by Anette »

Alvrina wrote: Men liker å erfare ting selv og bedømme litt utifra det. Ikke for å være frekk, men jeg har opplevd alt for ofte at folk sier ting som ikke stemmer.
Men hvis du skal vurdere en linje og ikke stoler på det folk forteller...?
Hvordan skal du da kunne vurdere adferden til de forskjellige rottene? Det er jo ikke mulig å se alle selv?
Man er jo nødt til å stole på de som har rotter fra det gjeldene kullet?

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Jeg tror det er tid for å oppheve avlsforbudet, grunnen er enkel: Vi trenger linjer med godt gemytt, god helse og lang levealder=)

Og ang. Neo: Han var veldig snill så lenge han bodde hos Heidi/Himi-zoo, var selv å hilste på han der! At han har reagert negativt på andre hannrotter, syntes jeg egentlig han har grunn til, hvis du tenker på hvor mange hjem han har blitt omplassert til, og hvor mange hanner han har forholt seg til!

Jeg har jo selv hatt Pippin, faren til det aktuelle kullet, Ole, som selv er en del av kullet, og 2 av hans ups-sønner. Ingen ting å utsette på de, har kun positive tilbakemeldinger fra eierene=)

Dette er i mine øyne en linje med god kvalitet for videre avl. Men dog syntes jeg alle skal vurderes individuelt om å brukes i avl eller ikke. Det er opp til oppdretteren å vurdere

Amen! :akt:
Mvh Ida&rottene

Post Reply