Vurderer å oppheve avlsforbud

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Intet wrote:Det var vel gode grunner til at avlsforbudet ble satt i utganspunktet, og det er jo ikke så lenge siden det ble gjort, og det var snakk om kastrering. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det skal oppheves.
Ja, det var snakk om kasterering. Men nå synes jeg at du kan følge litt bedre med på det jeg skriver.
Jeg har sagt at hun som hadde Stein og Saki før mente at Stein var så vanskelig at han burde kastreres, hun mente at Saki ikke var så ille som Stein, og at Saki egentlig bare var snill. Hun sa til meg at begge skulle kastreres ja, men det ble aldri gjort. Og da kan de vel heller ikke ha vært så ille som hun påstod?
Jeg kan ikke legge skjul på at Stein var vanskelig, men jeg tror ikke det er snakk om arv
.
Intet wrote:Jeg er glad det ikke ble noe kull med Fortune. Jeg hadde ikke gjort researchen min ferdig før jeg annonserte, hvilket jeg angrer på. Jeg stolte på infoen jeg fikk, og det skulle jeg ikke gjort. Uansett, dette har ingenting med saken å gjøre!.
Det er bra du er glad for at det ikke ble kull med Fortune, det er jeg også glad for. Jeg skjønner at du ikke gjorde researchen din fredig før du annonserte. MEN det legger ikke skjul på at du var interssert i linjen før. Og hvem i all verden er det du fikk info av? Jeg trodde det var normalt å ta kontakt med oppdretteren til den mulige avlshannen for å få info om linjer osv jeg. Ikke en eller annen person som ikke kan noe særlig om linjen det er snakk om. Jeg hørte aldri noe fra deg anngående Ole, linja eller det planlagte kullet. Jeg visste ikke om kullet før du annonserte det.
renatsko wrote: Korleis i alle dagar kan de konkludera med at ho er sur fordi ho ikkje fikk låna Ole, og derfor vil sabotera dette? .
Har da ikke sagt at Pia/Intet er sur på meg og vil sabotere dette. Jeg spurte henne om det var sånn det lå ann. Og jeg fikk et bra svar på det.

Så Renatsko og Intet, dere som har så mye imot dette. Hva er det som er grunnen til at det er så ille å revurdere et eget avlsforbud?
Hadde dere kunnet nok om linjen hadde dere visst at det er bare Stein som hadde problemet. Neo er som han er pga omplasseringer.
Nå skal jeg sette opp en liste der posetivt veier mot negativt:

Posetivt om linjen:
- Gjennomsnitts alder på 2 år
- Svært lite sykdom
- God vekt
- Gjennomsnittelig godt gemytt

Negativt om linjen:
- 1 av et 30 talls med rotter har hatt atferds problemer
- 3 ups kull på 3 forskjellige rotter i linjen.
Anette wrote:2. Avlsforbudet ble satt pga en misforståelse?
Du har tidligere sagt at du setter forbudet etter å ha diskutert det med flere? Og etter alt som er skrevet før kan jeg ikke se at det er 1 misforståelse.. Det må i så fall være snakk om flere. .
Missforståelse nr 1; Er den forrige eieren til Stein og Saki, som tidligere nevnt, sa at hun hadde problemer med begge rottene -men at Saki ikke var så "slem" som Stein. Nå som begge bor hos meg, ser jeg jo at Sakis gemytt ikke stemmer med hva jeg har blitt fortalt.
Missforståelse nr 2; Er at hun mente at de veide rundt 400 gram. Jeg har selv veid begge, og de veier over 500 gram begge to. Saki veier 537 gram og Stein veide 527 .
Den eneste av hannene i dette kullet som veier under 500 gram, er Amandus som veier 417 gram.
Missforståelse nr 3; Jeg mistet kontakten med 2 av kjøperene, men har nå fått den tilbake med 1 av kjøperene. Det går bra med begge guttene hennes, de veier 500 og 600 gram og er to snille og rolige gutter.

Men hvem det enn er som sier at jeg låner vekk hanner til avl, så vet ikke denne personen hva h*n snakker om. Jeg låner ikke bort hanner til hvem som helst når som helst.
Jeg tar en beslutning etterhvert ja, men den er mest etter min egen mening, ikke deres.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Syns dette innlegget ryddet opp i mye, bra ;) jeg har selv nå fått kontakt med en kjøper som har to av guttene fra dette kullet. Og det går strålende med dem!
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Ja, er ikke lett å skrive via PSP der man kan skrive max 20 setninger. Nå har vi fått låne et gammelt vrak av en pc, så nå er det lettere å formulere neg riktig med riktige ord :D:D

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Jeg siterer meg selv, for noen har tydeligvis problemer med å forstå ting.
Intet wrote:
Alvrina wrote:Det at Intets kull ble dratt inn var fordi hun selv ville avle på linja.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen:
Grunnen til at det ble annonsert var at jeg var for tidlig ute. Før jeg sjekket all bakgrunn og jeg fikk feil info.
Det er en grunn til at jeg brukte 4 måneder på å planlegge kullet med Xiomara. For å ikke gjøre samme tabbe igjen.

Mange av oss gjør feil første gangen vi vil avle, eller hva?

Hvis du vil diskutere det ytterligere, vil jeg at du lager en ny tråd, for det er faktisk ikke det denne tråden handler om.

Du spurte om synspunkter på dette, og det har du fått.
Hvis du syns det går så bra med kullet, så hev alvsforbudet da. Hvorfor trenger du andres meninger hvis du allerede har bestemt deg?
Stå heller for det du sier, og det du gjør. Og slutt å bry deg om hva alle andre mener. Jeg skjønner ikke hvem sin tillatelse du vil ha til å heve avlsforbudet. Hvem vil du skal godkjenne avgjørelsen din?
Vil du avle videre på linjen, så avler du videre på linjen.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

renatsko
Bygger bol

Post by renatsko »

Alvrina, du skriv:
Posetivt om linjen:
- Gjennomsnitts alder på 2 år
- Svært lite sykdom
- God vekt
- Gjennomsnittelig godt gemytt

Negativt om linjen:
- 1 av et 30 talls med rotter har hatt atferds problemer
- 3 ups kull på 3 forskjellige rotter i linjen
Men i tråden der du spør om linja er avlsdyktig eller ikkje, skriv du:
Først det negative:
- Fler tallet av ungene i kullet har for liten størrelse.
- En av guttene har vist dominate trekk.
- En av guttene har et ups kull på 14 unger.
- Den eneste jenta i kullet ble brukt i avl uten tillatelse, jeg vet ikke hvor mange kull hun har fått eller hvordan hun takler det. Da eieren som hadde henne nekter å gi meg informasjon og sier at hun har omplassert henne videre.
- To av guttene i kullet vet jeg ingen ting om da det har vist seg å være umulig å få kontakt med.
- Den ene av Trinity's tanter ble avlivet pga en kreft svulfst.
- Trinity har selv fått LVI på sine eldre dager.
- Pippin's slekt er fremeles ukjent.
Lista med det negative har minska betraktelig sidan sist gong du treingte hjelp til å ta ein avgjørelse?

Og så ser eg ein liten ting der... No nettopp nevnte du "god vekt" som ein av dei positive tinga. Men for 3 mnd sidan i tråden der du klargjorde avlsforbudet, skriv du at "flertallet av kullet har liten størrelse". Forklar?

Og med tanke på din bakgrunn som oppdrettar, bør du ikkje reagera så sterkt på at folk er skeptiske til avgjørelsane dine.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Intet wrote: Du spurte om synspunkter på dette, og det har du fått.
Hvis du syns det går så bra med kullet, så hev alvsforbudet da. Hvorfor trenger du andres meninger hvis du allerede har bestemt deg?
Vil du avle videre på linjen, så avler du videre på linjen.
Ja, jeg har fått synspungter på dette og jeg har svart på de spørsmålene som har dukket opp. Blandt annet de du har stilt selv, og du trenger ikke å rakke meg ned pga svar som du får på dine spørsmål.
Men kanskje jeg vi ha andre sine synspungter enn dine?

Jeg ikke bestemt meg ennå. Jeg skriver bare argumenter om hvorfor jeg vil oppheve det. Jeg har lært at en av hovedtingene ved å drive oppdrett er ærlighet, og ikke minst at det går rundt. Skal man oppdrette rotter, må man også ha folk som er interessert i evetuelle kull og linjer.

Er det noen som skal passe seg for person angrep, så er det deg. At du sier:
Intet wrote:Stå heller for det du sier, og det du gjør. Og slutt å bry deg om hva alle andre mener. Jeg skjønner ikke hvem sin tillatelse du vil ha til å heve avlsforbudet. Hvem vil du skal godkjenne avgjørelsen din?
Synes jeg er annklagene og frekt. Hva vet du om det? Synes du ikke jeg står for det jeg gjør og sier? Nei vel, det er da ditt problem. Men jeg synes at du kan ta slikt på PM. Hva du synes om meg kan du enten si til meg privat. *Innlegget er endret*

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Hvis du ser det som personangrep, så bør du lese det en gang til på en annen måte.
Nå må du skjerpe deg, jeg har ikke rakket ned på deg.
Jeg skjønner bare ikke hvem du vil ha tillatelse til dette fra? Det er ditt kull, ta din egen avgjørelse.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

renatsko wrote:Lista med det negative har minska betraktelig sidan sist gong du treingte hjelp til å ta ein avgjørelse?.
Ja, det er derfor jeg sier at det har vært missforståelser.
renatsko wrote:Og så ser eg ein liten ting der... No nettopp nevnte du "god vekt" som ein av dei positive tinga. Men for 3 mnd sidan i tråden der du klargjorde avlsforbudet, skriv du at "flertallet av kullet har liten størrelse". Forklar?.
Les det første inlegget mitt på side 4 så finner du svar. Av 8 unger, så hadde 4 stykker for liten vekt, 2 sikkelig vekt og 2 jeg ikke hadde kontakt med.
Rekkefølge:
Stein: 415 = Veide ham selv og han veide 527
Saki: 416= Veide ham saelv og han veier 537.
Aelita 250= Har ikke lenger kontakt med eieren, så vet ikke mer enn det.
Ole: 550 gram, han veier det samme enda.
Felix: 507 gram, han veier det samme annå.
Tom: 500 gram, fikk kontakt med eier for 1 mnd siden.
Jerry: 600 gram, fikk kontakt med eier for 1 mnd siden.
Amandus: 417, han er den minste hannen.

Som du sikkert ikke har skjønt før nå, så var vekten i den gamle tråden fra de var rundt 6-8 mnd. Har nå fått ny info om dem. Godta det eller ikke, det er opp til deg.
renatsko wrote:Og med tanke på din bakgrunn som oppdrettar, bør du ikkje reagera så sterkt på at folk er skeptiske til avgjørelsane dine.
Ok, så noe som jeg gjorde da jeg var 14-15 år har ennå noe og si? Trodde det løste seg da jeg forklarte alt? Tror du ikke jeg også lærer av mine feil? Nei, det gjør du kanskje ikke. Men selv den dummeste kan lære av sine feil. Du har vel kanskje ikke vært like plettfri selv?
Synes ikke vi skal dra fortiden inn i dette, da det er noe vi er ferdige med, kankje måten jeg reagrerer beviser at jeg har forandret meg fra jeg var 14 til jeg er 18?

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

*Da er tråden flyttet ut på forumet igjen og deler av tråden er slettet og enkelte innlegg er redigert.
Denne tråden vil bli stengt hvis brukerne ikke klarer å holde seg på et saklig og høflig nivå, samt diskutere rottene og ikke oppdrettere eller personer.*

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Ja, for å gjøre en lang sak, kort. Jeg syntes det er tid for at avlsforbudet oppheves, Ida har gjort en god research, og for de ungene som oppfyller evt. krav som oppdretteren stiller, kan brukes til videre godkjent avl. Kan ikke se noe negativt i det :)
Mvh Ida&rottene

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Hvis Ida Elise bestemmer seg for å heve avlsforbude så støtter jeg henne i denna saken da grunnene for at det først blei satt var misforståelser. Men det er sant det at du Ida Elise må kunne stå for det du selv vil og mener :) selv om det er noen få som er i mot (færre en de som er for) så syntes jeg at du skal gjøre hva du mener er riktig ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Jøss, der kom tråden på plass jo. Jeg skal prøve å ikke ta helt av og kjefte ut alle og en hver :akt:

Selv synes jeg at jeg står for det jeg mener...
Hadde jeg ikke gjort det, så hadde ikke ting vært som de hadde vært, og er. Som sagt har det være mye frem og tilbake med linjen, men nå føler jeg at jeg har fått kontroll. Jeg skjønner at enkelte her er skeptiske mtp alt som har blitt sagt om linjen og ikke. Og det er helt greit at dere stiller sakelige og kritiske spørsmål.

Men avlsforbudet står ennå, men er under vurdering. Grunnen til at jeg ikke fjernet det ennå, er pga at jeg vil se ann Saki og brødrene hans sin atferd så lenge som mulig. Jeg kan ikke si noe sikkert, men om jeg få tak i en bra hunrotte med en solid stamtavle (evnt hadde fått lånt)... Er det en viss mulighet for at Saki eller en av hans brødere vil bli brukt i avl.
Ut over dette, så vil det bli satt strengere krav til fremtidig avlsvuredring av evnt avkom.

Mulig dette ble rotete, er litt ukosentert nå :oops:

Men uansett, takk for støtten :) Det er alltid hyggelig :sol:

Post Reply