Vekt på avls hanner.
Moderator: Moderatorer
-
- Sover i do
Vekt på avls hanner.
Hva er maks vekta på avls hanner? Vet jo at det er minst 500gr, hvis du skal bruke avls han må den ikke være for stor fordi da klarer den kanskje ikke å parre seg...?
-
- Gammelrotte
God helse er vel viktig å tenke på her, altså en overvektig hann er i dårligere helse enn en hann med normalvekt. Man må se om vekten og kroppsbygningen passer sammen. En hann kan være overvektig når han veier 600, hvis han egentlig har en kroppsbygning som tilsier at han burde veie 400, f.eks.
Julianne
Julirottenes omplassering
-
- Sover i do
Men sånn i forhold til en han på 400gram hadde det vært tyngre og vanskeligere for en f.eks 700grams han å parre seg?
Det er jo ikke bra med en han rotte som veier så mye at den ikke klarer å bevege seg. Derfor lurer jeg på hvor mye de kan veie før de blir så overvektige/store at det er farlig for de å parre seg?
Det er jo ikke bra med en han rotte som veier så mye at den ikke klarer å bevege seg. Derfor lurer jeg på hvor mye de kan veie før de blir så overvektige/store at det er farlig for de å parre seg?
-
- Gammelrotte
Hva mener du med farlig at de parer seg? Hvis du tenker på at fedme kan være arvelig, så er jo det en risiko å ta, ja.
Jeg vet ikke når en hannrotte er for overvektig til å klare å pare seg, men vil tro at de må være ekstremt overvektig da, isåfall. Som sagt, så er det ikke alltid vekten det kommer ann på, så tror det blir feil å si en maksvekt, fordi man må vurdre hver rotte individuelt.
Jeg vet ikke når en hannrotte er for overvektig til å klare å pare seg, men vil tro at de må være ekstremt overvektig da, isåfall. Som sagt, så er det ikke alltid vekten det kommer ann på, så tror det blir feil å si en maksvekt, fordi man må vurdre hver rotte individuelt.
Julianne
-
- Sover i do
-
- Sover i do
-
- Gammelrotte
Nei, det mener jeg ikke. Gjennomsnittsvekten ligger på rundt 500g, og da blir det i mine øyne dumt å avle på rotter som er mindre enn gjennomsnittet.Rattus Norvegicus wrote:Menner du da at vi ikke skal ha noen minimums vekt?
Det tror jeg neppe kanskje skje, en paring varer ikke akkurat så lengeRattus Norvegicus wrote:Mener at de kanskje kan overanstrenge seg?

Julianne