Dette er ett generelt spørsmål:
Oki kanskje jeg ikke er med i etikken i rotteverden og dette med reservasjoner angående kull. Jeg forstår at man gjerne vil ha reservasjoner før man setter igang kull, så man ikke risikerer å sitte med en hel haug rottebebiser man ikke blir kvitt. All respekt for den.
Men som kjøper av rotter, så er det vel ikke akkurat bare-bare å reservere rotter fra ett kull uten å vite mer om oppdretter, foreldre mm? Er det da helt riv ruskende galt å kikke på flere rottekull samtidig? Så man kan velge det man vil ha? Og ikke ende opp med det man får?
Så hva er etikken her? Når har man reservert seg for rotter? Ønsker jo ikke å tråkke på noens tær, men vil jo også ha de rottene jeg ønsker meg. Ønsker jo derfor å se på flere muligheter.
Reservasjon av kull
Moderator: Moderatorer
Man reserverar köp med mail växling tycker jag. Detta är en annons och du önskar väl att man tar detaljer per mail och det är lika viktigt för köpare att acceptera oppdretter som oppdretter att godkänna köpare.
Ki

Ki
E-mail: snuttiz@hotmail.com
-
- Gammelrotte
De fleste oppdrettere har hjemmesider der de skriver info om rottas foreldre, linjer osv. De fleste lager også en liten presentasjon av seg selv også. Ut i fra dette, ville det jo være trygt å reservere fra en oppdretter man ikke kjenner. Men jeg tror de fleste som har litt peil, gjør seg kjent med oppdretteren på fohånd.Gittiamo wrote:Dette er ett generelt spørsmål:
Men som kjøper av rotter, så er det vel ikke akkurat bare-bare å reservere rotter fra ett kull uten å vite mer om oppdretter, foreldre mm? Er det da helt riv ruskende galt å kikke på flere rottekull samtidig? Så man kan velge det man vil ha? Og ikke ende opp med det man får?
Men en ting jeg synes er riv ruskende galt, det er når en person reserverer en rotteunge hvert kull, la oss si 10 kull, og avbestille når ungen er født, fordi den fikk feil farge.. Da er det ikke vits å reservere synes jeg. Men å kikke på forkjellige kull er samtidig er det ikke noe galt i. De fleste reserveringer går via mail, mob eller forum...
Takk for info
Jeg fant en oppdretter, som kom med masse informasjon om sitt oppdrett og foreldre av kull. Og først etter å ha pratet en del med oppdretter, og funnet denne personen troverdig, så valgte jeg utifra dette. Så da har jeg reservert rotter. Jeg ønsket jo å handle med noen som faktisk viser interesse for sine kjøpere og som er villige til å gi meg den informasjonen jeg trengte for å kunne reservere.
For meg betyr oppdretters seriøsitet vel så mye som rotteforeldrene til kullet
Som kjøper vil jeg føle meg trygg.

Jeg fant en oppdretter, som kom med masse informasjon om sitt oppdrett og foreldre av kull. Og først etter å ha pratet en del med oppdretter, og funnet denne personen troverdig, så valgte jeg utifra dette. Så da har jeg reservert rotter. Jeg ønsket jo å handle med noen som faktisk viser interesse for sine kjøpere og som er villige til å gi meg den informasjonen jeg trengte for å kunne reservere.
For meg betyr oppdretters seriøsitet vel så mye som rotteforeldrene til kullet