I dag stoppet jeg på et kjøpesenter der de har en TAM butikk for å kjøpe mat og kikke litt etter noen leker til rottebarna våre. Kikket selvfølgelig innom gangerene og de hadde noen veldig små søte blå dumboer (akkurat som Orvard'en vår..) Spurte mannen bak kassen om han visste hvor de kom fra og han svarte at de ikke var fra sverige iallefall, men fra noe eget avl eller noe slikt. Uansett da, så begynte han å snakke om en dame som hadde kommet innom og *kjeftet* fordi de hadde blå dumboer (Evt bare blå) fordi de bar et gen som gjorde at de plutselig kunne begynne å blø fra nese og øyer! Porpherin (staving er sikkert feil) tenkte jeg da, og det er vel ganske normalt for enhver syk eller stresset rotte. Uansett lurer jeg på om dette er riktig og isåfall hvor kan man lese om dette? Jeg har selv to blå barn og vil helst ikke at dette skal stemme.
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)
gjelder dette bare blå dumboer da? jeg mener, noen mennesker er jo blødere også. hehe. Jeg vet det er dumt å spørre, men hvordan får man skjekket dette da, uten at man må få rotten til å blø liksom.
Og i så fall, anbefalles det ikke å avle blå dumboer da? Ser jo at både blå og dumbo er registrert som egen "rase/type" på forumet og finner ingen info om akkurat dette. Sukk. Også jeg som har verdens søteste og snilleste blå dumbo som jeg drømte om at han kanskje kunne bli far en vakker dag. hehe.
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)
hm. fant en tråd der det sto at de var fra en linje hos imazo (er det den svenske storprodusenten) Iallefall er det stor sjanse for at jeg har dyr derfra og blir helt overnervøs her. Sukk.
(og ja, jeg vet det ikke anbefalles å avle på rotter fra storprodusent osv men han er sååå søt og snill.. hahahahaha! Jeg høres ut som skolebok eksempelet på en dårlig oppdretter)
Blødere, må ikke nødvendig vis være blå eller dumbo.
Dette avhenger av hvem rotter som bærer hva når de blir parret.
F.eks :
Blå Dumbo bløder fra kun blå linjer parres med en Black Stadard ikke-bløder. Avkom: Mest sannsynelig svarte, dumbobærere og evnt blødere.
Plutselig har man et kull med evnt blødere som er sorte dumbobærere, og ikke blå dumber.
Arvegangen på bløder sykdom er vel ikke helt kjent?
Uansett, man bør ikke kjøpe rotter fra komersielle rotte/dyreprodusenter, får man vet aldri hvlike sykdommer som følger med.. Hittil har det kun vært blå blødere, men det finnes nok blødere i andre frager også.. de har heldigvis ikke dukket opp ennå.
det er uklart om blødergenet er spesielt for de blå, eller om det kun har med uvettig avl generelt å gjøre. mange blå blir jo avlet på kun pga fargen, den er jo så fin og populær.
i sverige finnes endel som driver med blått, uten å ha problemer. på den annen side er det desverre fakta at det har vært flere tilfeller av blå bløderrotter. jeg har i hvert fall ikke hørt om det på noen annen farge.
synes jeg må nevne at blå er en farge som kan gi helseproblemer på endel hunderaser, uten at det trenger å være noen sammenheng.
det er vel mer en teori jeg har- siden det er ofte man ser hudproblemer på blå dobermann, og mange andre ting på andre raser som det blir for omfattende å ramse opp. det finnes jo også mange blå hunder uten noe dårlig helse i det hele tatt. har selv en blå brindle hund, dette genet gir ingen negativ effekt.
så det blir vel et tja fra min side- dette er komplisert genetikk for de lærde og erfarne! uansett farge- det er alltid en god regel å vite mest mulig om rotter man planlegger å avle på. personlig ville jeg styrt unna Tropehagens butikker og andre som tar inn fra Imazo. også hvis de har andre leverandører fra private- dette er svært kommersielt drevne butikker.
jeg har rotter fra en liten privat dyrebutikk på gran jeg da, men er ganske sikker på at de kommer fra imazo. iallefall fra sverige. det sa dama bak disken. det positive med de er iallefall at de driver smått, og har en egen person ansatt i "dyre-rommet" som håndterer alle dyra hver dag fra de kommer inn.
jeg har ikke tenkt å kjøpe flere rotter fra imazo men ble bare skremt fordi jeg selv har to blå da. Trodde egentlig det var en ganske vanskelig farge å få tak i, og jeg må innrømme at det sto høyt på ønskelisten over fargevalg jeg selv hadde.
ellers besøker jeg dyrebutikker nå og da for å se etter leker og annet stash til rottebarna. ikke for å handle meg flere rotter.
Skal vi ha en til så venter vi nok på en som vi finner her inne, men først må jeg ha et større bur fra burexperten. synes jennyburet er greit til disse 2 men kunne vært kjekt med noe større.
:rottehode: